• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

تشريح رويكردهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان

معماي لاريجاني و يارانش

10 ماه مانده تا انتخابات مجلس يازدهم، محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و محمدرضا باهنر، رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري در اظهارنظرهايي جداگانه در اصفهان و تهران، به آخرين اقدامات و رويكردهاي انتخاباتي دو جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا پرداخته‌اند. نكته حايز اهميت اما در اين اظهارات آنجا بود كه همزمان با سخنان صريح عارف در خصوص رويكرد غيرائتلافي اصلاح‌طلبان در اين انتخابات و تاكيد بر عدم‌ائتلاف با اعتدالي‌ها و اصولگرايان معتدل، برخلاف آنچه در جريان انتخابات مجلس دهم دنبال شد و در نهايت، بخشي از اصولگرايان نزديك به علي لاريجاني نيز ازطريق «ليست اميد» و با اتكا به پايگاه راي اصلاح‌طلبان راهي پارلمان شدند اما پس از ورود به «بهارستان»، ائتلاف‌شان با اصلاح‌طلبان را نقض كرده و به راه خود بازگشتند، باهنر نيز از تلاش خود و همفكرانش براي جذب شخص رييس مجلس و احتمالا نيروهاي سياسي نزديك به او خبر داد.تا اينجاي كار البته ظاهرا گرهي در كار نيست، چراكه به‌ گفته عارف، احتمالا در فهرست‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس يازدهم جايي براي اعتداليون و اصولگرايان مستقل وجود نخواهد داشت و در مقابل، چنانكه باهنر گفته، باتوجه به آغاز تلاش‌ها براي جذب مجدد لاريجاني به اردوگاه اصولگرايان، قاعدتا بايد منتظر اين باشيم كه لاريجاني و همراهانش، سهمي از فهرست انتخاباتي اصولگرايان را به خود اختصاص دهند. اما واقعيت آن است كه احتمالا ماجرا در عمل به اين سادگي نخواهد بود، چراكه اولا همين دو روز قبل، بهروز نعمتي، يكي از دو نماينده نزديك به علي لاريجاني در جمع ليست اميد تهران، در اظهارنظري از احتمال «تكرار ائتلاف اميد» سخن گفته و در ثاني، فارغ از تمايل جدي جريان نزديك به رييس مجلس براي همراهي انتخاباتي با اصلاح‌طلبان، به نظر مي‌رسد همنشيني برخي چهره‌ها و طيف‌هاي اصولگرا همچون پايداري‌ها با لاريجاني و همفكرانش، امري دشوار باشد. به بيان ديگر، اگرچه باتوجه به تجارب اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس دهم، امكان تكرار ائتلاف اميد به نظر بعيد مي‌رسد، همنشيني لاريجاني و نزديكانش با اصولگراياني همچون اعضاي جبهه پايداري نيز چندان قابل ‌تصور نيست. هرچند بايد به اين مهم نيز توجه داشته باشيم كه باتوجه به قانون اخير مجلس در خصوص عدم امكان نامزدي نمايندگان در 3 دوره متوالي، اگر اين مصوبه به تاييد شوراي نگهبان رسيده و تبديل به قانون شود، اساسا ديگر نه علي لاريجاني امكان شركت در انتخابات مجلس را خواهد داشت، نه حتي برخي چهره‌هاي نزديك به او همچون كاظم جلالي و علاءالدين بروجردي.

 

عارف: برخي نمايندگان وظيفه خود را نمي‌دانند

با تمامي اين اوصاف اما آنچه در سخنان روز گذشته عارف و باهنر مورد تاكيد قرار گرفت، تنها مباحث انتخاباتي نبود. محمدرضا عارف كه در جمع انجمن اسلامي دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه اصفهان سخنراني مي‌كرد، به صحبت‌هاي برخي دانشجويان در مورد وعده‌هايي كه در انتخابات ۹۴ ازسوي نامزدهاي اصلاح‌طلب و اعضاي «ليست اميد» مطرح شده بود، پاسخ داد و در اين رابطه گفت: اگر بخواهيم صادقانه بگوييم، بايد تاكيد كنم كه بسياري از نمايندگان وظايف خودشان را نمي‌دانند. ممكن است با اين نيت بگويند اگر نماينده اين شهر شوم، در طول 4 سال مي‌توانم همه مشكلات شهر را حل كنم اما وقتي كه به مجلس راه مي‌يابند، متوجه مي‌شوند كه حل بسياري از مشكلات و مسائل وظيفه آنها و در اختيارشان نبوده است و يك نماينده مجلس فقط وظيفه قانونگذاري و نظارت دارد. او ادامه داد: اين شرايط براي دولت نيز هست البته ما اعتقادمان بر اين است كه دولت‌ها بايد به اندازه‌اي وعده بدهند كه بتوانند به آن عمل كنند. شرايط دولت‌ها متفاوت است، شرايط دولت اول آقاي روحاني با دولت دوم كاملا متفاوت است. ما اين تفاوت شرايط را درك مي‌كنيم ولي در عين حال خيلي هم گلايه داريم؛ بر فرض مثال مي‌دانيد چقدر ما و نمايندگان استان اصفهان تلاش كرديم تا اينكه رضايي استاندار اصفهان شد.رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان همچنين با اشاره به بخش ديگري از سخنان دانشجويان در مورد وعده رفع حصر گفت: نماينده‌اي كه وعده رفع ‌حصر داده، خلاف گفته است؛ هر كس كه بوده است، شايستگي نمايندگي را ندارد، چراكه رفع حصر جزو وظايف نمايندگي نيست؛ در عين حال ما رفع حصر را به عنوان يك مساله ملي كه انسجام ملي را بالا مي‌برد؛ مورد پيگيري قرار داديم، كارگروه تشكيل داديم و به جاهايي نيز رسيديم و حتي در جلسه‌اي كه با آقاي روحاني داشتيم، وي تاكيد كرد كه از حصر پوسته‌اي بيشتر باقي نمانده است و درواقع روند، روند قابل‌قبولي بود. البته ما اعتقاد داشتيم كه بايد اين موضوع تا الان حل مي‌شد و اگر كاره‌اي بوديم آن را حل مي‌كرديم البته ملاحظات ديگري نيز بوده است ولي در هر حال ما معتقديم با سعه‌صدر بايد مسائل را حل كرد.

 

نظرسنجي‌هاي انتخاباتي وضعيت نگران‌كننده‌اي دارد

عارف همچنين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به دغدغه‌هاي دانشجويان در خصوص احتمال كاهش مشاركت مردم در انتخابات مجلس يازدهم گفت: شاخص‌ها و نظرسنجي‌ها وضعيت نگران‌كننده‌اي دارد، من از شما انجمن‌هاي اسلامي چه در دانشگاه علوم پزشكي و چه ساير دانشگاه‌ها مي‌خواهم كه براي برگرداندن اميد به مردم تلاش كنيد؛ چرا كه امروز مهم‌ترين مسووليت ما دلگرم كردن و اميد دادن به آنهاست. عارف گفت: ما بايد از اين شرايط عبور كنيم. البته بايد مطالبه‌گري‌ها باشد و در اين راستا دانشجويان بايد از مسوولان استاني چه استاندار، چه فرماندار و چه ديگران مطالبه‌گري داشته باشند.

 

در انتخابات مجلس دهم مي‌دانستيم مار در آستين پرورش مي‌دهيم

رييس فراكسيون اميد با اشاره به انتقادات درمورد تعامل فراكسيون اميد در انتخابات مجلس دهم با ساير گروه‌هاي سياسي گفت: ما در آن شرايط مي‌دانستيم كه مار در آستين‌مان پرورش مي‌دهيم ولي شرايط را در نظر بگيريد كه چه شرايطي بود. ما در سال ۹۴ در چه شرايطي بوديم كه مجبور شديم، تعامل كنيم. وي ادامه داد: در حال حاضر و باتوجه به آن تجربه، تا الان شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان جمع‌بندي‌اش اين است كه ائتلاف نكنيم، چراكه نتوانستيم مطالبات مردم را پاسخ دهيم. ما مدعي هستيم كه در مجلس اكثريت را داريم اما همين امروز در طرح خط‌مشي، اداره و نظارت بر سازمان صداوسيما 4 راي كم آورديم. ما زورمان ۱۱۰ راي است. در اين طرح ۱۱۰ راي آورديم و رقبا ۸۷ راي آوردند، 4 راي كم آورديم. درست است ما اكثريت مجلس هستيم، ولي اكثريت نسبي هستيم و 3 فراكسيون ديگر نيز در مجلس هستند و هيچ فراكسيوني نمي‌تواند بدون تعامل با ساير فراكسيون‌ها و تعامل با آنها به نتيجه برسد.

 

در انتخابات مجلس يازدهم ائتلاف نمي‌كنيم

عارف تاكيد كرد: شعاري كه در گفتمان اصلاحات در دهه ۹۰ داده شد، درست‌ترين راهبرد ما بود. ما به راحتي در حال حاضر با رقيب در فضاي دوستانه مي‌نشينيم، صحبت و همفكري مي‌كنيم و بحث جدي انتخابات اسفند را دو جريان با هم داريم كه چه كار كنيم اميد بدهيم، چه كار كنيم ۲۰ هزار كانديدا نيايند و مطالبات مردم را بالا ببرند و حتي به اين نتيجه رسيديم كه منشور اخلاقي و ميثاق اخلاقي مشترك بنويسيم كه اين خودش يك پيشرفت بزرگ است؛ براي ما پيشرفت است، چراكه نگاهي كه به بچه‌هاي اصلاح‌طلب مبني بر برانداز يا بي‌دين مي‌شد، ديگر نمي‌شود. رييس فراكسيون اميد با تاكيد بر اينكه راهبرد ما اين است كه ائتلاف نكنيم، گفت: شوراي عالي اصلاح‌طلبان تا اينجا به اين نتيجه رسيده كه ليست اصلاح‌طلبانه باشد؛ چراكه ما در مجلس و بيرون از مجلس نيروهاي خوبي داريم و اميدواريم با تعامل با هيات‌هاي نظارت اين هيات‌ها منطقي‌تر برخورد كنند.عارف ادامه داد: شوراي عالي اصلاح‌طلبان در حال حاضر تقريبا تصميماتش را گرفته و در حال ساماندهي استان‌هاست. در برخي استان‌ها انسجام حفظ شده و انتظار ما اين است كه در استان‌ها انسجام‌بخش باشند. او خاطرنشان كرد: ما مي‌توانيم دانشجويان را به ميدان بياوريم و با آنها موفق عمل كنيم؛ چراكه همه دستاوردهاي‌مان در دهه ۶۰ را مرهون دانشجويان هستيم الان تقاضا داريم كه دانشجويان به ميدان بيايند، ايثار كنند و تحمل كنند. ما پيگير مشكلات مردم هستيم شايد گزارش ندهيم ولي براي عدم ارايه گزارش نيز دليل داريم، چرا كه معتقديم تا كار به نتيجه نرسد نبايد گزارش بدهيم و اگر خداي ناكرده گزارشي بدهيم كه بخواهد يأس را به جامعه تزريق كند، درست نيست.

باهنر: بايد با هم گفت‌و‌گو كنيم

همزمان محمدرضا باهنر، رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز كه در يك نشست خبري به برخي سوالات اهالي رسانه پاسخ مي‌گفت، به بحث و گفت‌وگوي ملي كه اواسط سال 95، از سوي اصلاح‌طلبان پيشنهاد شد و به‌ تازگي نيز زمزمه‌هايي از سوي خود باهنر و برخي ديگر از اصولگرايان در‌خصوص همراهي با اين پيشنهاد اصلاح‌طلبانه مورد تاكيد قرار گرفته است، پرداخت و در اين رابطه گفت: جلسات گفت‌وگوي ملي يك جلسات سازمانمند نيست، بلكه يك ايده است كه در حال شكل‌گيري است. قبلا هم كساني مي‌گفتند كه آشتي ملي انجام شود كه ما به اين معتقد نيستيم؛ چراكه مردم با يكديگر قهر نيستند، اگر مشكلي هست، بين جريان‌هاي سياسي است. رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه جلسات گفت‌وگوي ملي با حضور افرادي همچون ضرغامي و عارف در حال برگزاري است، تاكيد كرد: من از گذشته معتقد بودم كه جريان‌هاي سياسي در عين اينكه با هم رقابت مي‌كنند، قائل به گفت‌وگو با يكديگر باشند و اين موضوعي است كه ما در زمان شكل‌گيري خانه احزاب در دوران اصلاحات هم آن را مطرح كرديم، چراكه معتقدم در اين جلسات خير و بركت هست و علاقه‌منديم كه اين جلسات توسعه پيدا كند و بتواند سازمانمند شود و اساسنامه‌اي هم داشته باشد. وي افزود: ما تا به حال بيشتر نحوه گفت‌وگو را در اين جلسات مورد بحث قرار داديم، نه اينكه به خود گفت‌وگو مشغول شده باشيم و تلاش بر اين است كه از جايي شروع كنيم كه كمترين اختلاف‌نظر ميان جريان‌ها وجود داشته باشد.

 

جمنا محور وحدت اصولگرايان نيست

رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري با تاكيد بر اينكه ما هميشه در آستانه انتخابات، 70 تا 80 درصد انرژي‌مان صرف وحدت درجريان خودمان مي‌شود، گفت: اين وضعيتي است كه درون جريان اصلاحات هم وجود دارد. جمنايي‌ها هم در جريان انتخابات بعدي خواهند بود اما فقط آنها محور وحدت اصولگرايان نخواهند بود؛ بلكه مثلا مجموعه‌اي همچون شوراي راهبردي وحدت اصولگرايان شكل گرفته كه آقاي حدادعادل رياست آن را بر عهده دارد و درپي وحدت صد درصدي در آن هستيم و از جريان آقاي قاليباف و جبهه ايستادگي هم در آن حضور دارند.

 

تلاش براي جذب لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان

باهنر اما در يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين نشست خبري در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي حضور علي لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان تلاشي صورت گرفته و احيانا با وي صحبتي انجام شده، گفت: نظرمان اين است كه حتما آقاي لاريجاني هم جذب شود اما در دوره قبل هم اين‌طور نبود كه همه نزديكان آقاي لاريجاني به ليست اميد رفته باشند اين اتفاق در تهران رخ داد و بعد از اينكه انتخابات برگزار شد نيز آنها در مجلس به سمت ديگري رفتند.

 

احمدي‌نژاد؛ ميهمان ناخوانده افطاري مهندسين اصولگرا

باهنر همچنين با اشاره به حضور احمدي‌نژاد در ضيافت افطاري ماه رمضان جامعه اسلامي مهندسين گفت: بنده مسووليت رياست جبهه پيروان خط امام و رهبري را برعهده دارم كه در آن بيش از ۱۵ حزب عضويت دارند و در ضيافت ماه مبارك رمضان، اعضاي اين احزاب را دعوت مي‌كنيم. دعوت خاصي از آقاي احمدي‌نژاد نشده بود و ايشان نيز در قالب همان دعوت عام در مراسم ما حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون