• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

مطهري، كواكبيان و رحيمي در صحن علني مطرح كردند

انتقاد از دخالت مجمع و هشدار براي كودتاي مديريتي عليه دولت

ديروز در جريان جلسه علني مجلس اميد‌ي‌ها ركورددار ناطقان ميان‌دستور بودند. علي‌ مطهري، عليرضا رحيمي و مصطفي كواكبيان هر كدام پشت تريبون قرار گرفتند و از معضلات و دغدغه‌هايي گفتند كه به نظرشان كشور در اين روزها با آن درگير است.

 

هشدار براي سرنوشت محصوران

و تضعيف مجلس

مطهري در نطق 7 دقيقه‌اي خود به شوراي عالي امنيت ملي نسبت به وضعيت محصوران هشدار داد و گفت: از شوراي عالي امنيت ملي مي‌خواهم نظير تصميم شجاعانه و مدبرانه در مورد برجام، درباره سرنوشت محصوران خانگي انتخابات سال ۸۸ نيز تصميم‌گيري كند. اگر يكي از آنها در اين حال از دنيا برود، معضلي براي كشور ايجاد مي‌شود. او همچنين توجه مجلس را به مساله هيات عالي نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي نظام جلب كرد و توضيح داد: اين رويكرد به صورت معضلي در آمده است؛ اگر اين هيات كه در دل مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار دارد به رويه اخير خود ادامه دهد، چيزي براي مجلس شوراي اسلامي باقي نمي‌ماند. اين هيات صرفا مي‌تواند نظرات خود را درباره انطباق يا عدم انطباق طرح يا لايحه‌اي با سياست‌هاي كلي نظام در حين بررسي آن طرح يا لايحه به مجلس اعلام كند اما تصميم با نمايندگان است و آنچه تصويب مي‌شود صرفا بايد براي بررسي انطباق يا عدم انطباق آن با اصول قانوني و شرعي به شوراي نگهبان برود ولي اكنون هيات مذكور در مجمع تشخيص به مثابه شوراي نگهبان دوم، مصوبات مجلس را از نظر انطباق و عدم انطباق با سياست‌هاي كلي نظام بررسي مي‌كند و مانند شوراي نگهبان نامه ارسال مي‌كند كه اين ماده و آن ماده اين‌گونه بايد اصلاح شود. او ادامه داد: متاسفانه مجلس شوراي اسلامي تاكنون عكس‌العمل مناسب در مقابل اين بدعت آشكار نشان نداده و لازم است مجلس به اين بدعت و تضعيف خود پايان دهد؛ اساسا عدم انطباق با يك سياست كلي به معناي عدم انطباق با قانون اساسي نيست زيرا سياست‌هاي كلي بخشي از قانون اساسي است و متمم آن نيست؛ سياست‌هاي كلي، نه عين قانون اساسي است و نه جزو آن و استناد شوراي نگهبان به عدم انطباق با سياست‌ها براي مغايرت با قانون اساسي، مخدوش و لااقل قابل تامل و بحث است.

مطهري در اين نطق باز به موضوع مراسم شادي در مدارس اشاره كرد و با انتقاد از كم توجهي دولت به مسائل فرهنگي و تربيتي گفت: «نمونه اين كم‌توجهي، اتفاقي است كه در برخي از مدارس تهران افتاد و حاكي از تسامح و تساهل چند مدير مدرسه در ترويج ابتذال ميان نوجوانان به بهانه شادي و نشاط بود و هنوز منتظر پاسخ قانع‌كننده وزير آموزش و پرورش هستيم.» او از اين موضوع پلي هم به ماجراي بازي پرسپوليس و سپاهان زد و گفت: «نمونه ديگر از اتفاقات تلخ در ورزشگاه آزادي در جريان مسابقه دو تيم پرسپوليس و سپاهان بود كه نشان داد هم وزارت ورزش و هم نيروي انتظامي هنوز نتوانسته‌اند انتظام لازم و رفتار درست را در ورزشگاه حاكم كنند و لات‌ها ميدان‌دار مي‌شوند و مثل نقل و نبات دشنام ناموسي مي‌دهند و اموال ملت را تخريب مي‌كنند؛ وزير ورزش بايد بگويد چه زماني ورزشگاه‌هاي ما مانند ورزشگاه‌هاي دنيا نظم و انتظام پيدا مي‌كند تا مجلس به سوال و استيضاح نرسد.» مطهري گفت: «شرايط بد اقتصادي دليل نمي‌شود كه موضوع پوشش و حجاب به حاشيه رانده شود؛ در درجه اول ادارات دولتي و دانشگاه‌ها و ساير اماكن دولتي بايد بر اين امر نظارت داشته باشند زيرا مسائل مربوط به عفاف از نظر قرآن بر خلاف نظر غربي‌ها از اهميت زيادي برخوردار است و اين مسائل چنانچه در ابتداي سوره نور آمده، فرض و واجب است. وزارت كشور متولي اصلي مساله پوشش اسلامي در كشور است و وزير كشور بايد پاسخگو باشد، قبل از آنكه مجلس دست به اقدام عملي بزند.»

 

حرمت امامزاده با متولي است

مصطفي كواكبيان؛ نماينده مردم تهران و عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد كه مانند مطهري دل پري از رويه جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام در ماجراي نظارت بر مصوبات مجلس دارد در نطق خود گفت: وضعيتي كه مجمع تشخيص در رابطه با مصوبات مجلس و از جمله مصوبه آخر ما در بحث استاني شدن انتخابات پيش گرفته است، تفسير از قانون اساسي است؛ در شرايط مناسب بحث بازنگري قانون اساسي را در اينجا مطرح مي‌كنيم اما به نمايندگان مي‌گويم بايد توجه كنيد زماني خط قرمز ما فقط قانون اساسي و شريعت بود اما امروز گفته مي‌شود مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي سران قوا، سياست‌هاي كلي و شوراي عالي فضاي مجازي هم بايد مدنظر باشد پس خاصيت مجلس چيست كه در راس امور است؟

عضو فراكسيون اميد خطاب به نمايندگان ادامه مي‌دهد: «اگر حرمت امامزاده را رعايت نكنيم عليه ما جوسازي مي‌شود لذا تك تك نمايندگان بايد مراقب رفتار خود باشند لذا افرادي كه به استاني شدن انتخابات راي دادند چرا بعد از مصوبه مجلس، مخالفت خود را اعلام مي‌كنند؟!»

او خطاب به قوه مجريه و رييس‌جمهور عنوان مي‌كند: «مردم ما بسيار خوب هستند و 24 ميليون نفر به شما راي دادند و از شما مي‌خواهند حداقل در كابينه دوم تلاش بيشتري براي مطالبات مردم داشته باشيد. خواهش من اين است كه ابتدا مطالبات مدنظر شما باشد كه فقط بحث اقتصادي نيست و بحث‌هاي سياسي نيز هست. بحث‌هايي كه درباره رفع حصر مطرح كرديد را دنبال كنيد و بالاخره بگوييد شوراي عالي امنيت ملي در اين زمينه تاكنون چه اقدامي كرده است.»كواكبيان در ادامه درباره هماهنگي تيم اقتصادي دولت بيان داشت: مردم همه ‌چيز را تحمل مي‌كنند اما نمي‌توانند ناهماهنگي ميان كابينه را ببينيد لذا بايد هماهنگي اقتصادي را انجام دهيد. همچنين وضعيت بسيار ناگواري را در حوزه نشر شاهد هستيم لذا ما مطبوعاتي‌ها فرصت مي‌دهيم كه اگر مشكل حل نشود مجبوريم ناخواسته در اين شرايط سخت خود به خود تعطيل شويم.عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان خطاب به قوه قضاييه خاطرنشان كرد: ما انتظار داريم منش آقاي رييسي با آقاي آملي لاريجاني تفاوت كند البته بارقه‌هاي اميدي نيز ايجاد شده اما باز هم برخورد دوگانه با مطبوعات ما را نااميد مي‌كند.

 

كودتاي مديريتي عليه دولت

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس و نماينده تهران نيز ديروز پشت تريبون قرار گرفت و بعد از صحبت درباره سياست خارجي و تهديدات منطقه از تلاش براي زمينگير كردن دولت گفت و حتي از كودتاي مديريتي عليه دولت سخن به ميان آورد. او گفت: در شرايطي كه زمينگير كردن دولت و سياه‌نمايي خدمات و چشم بستن به موفقيت ملي و منطقه‌اي بين‌المللي او در دستور كار مخالفان قرار گرفته است تا حدي كه زمزمه كودتاي مديريتي عليه دولت شنيده مي‌شود حمايت از دولت و كمك به رييس‌جمهور روحاني گزينه معقول و اميدبخش مي‌دانيم همچنان كه رهبري معظم به هر دليل از كليت دولت حمايت فرموده و نسبت به انشقاق و تفرقه هشدار داده‌اند. البته كه عملكرد برخي از وزيران جاي نقد و گلايه جدي به جا گذاشته است و با حفظ نقدهاي خود به مديريت‌هاي مياني دولت به هيچ‌ وجه از راي خود به دكتر روحاني پشيمان نيستيم به همان دليل كه مجلس لباس سپاه را به تن مي‌كند تا انسجام ملي را به رخ بكشد، به همان دليل و مصلحت حمايت از دولت و تبعيض از تنش ضرورت آشكار براي جريان‌هاي سياسي و مدعيان مديريت كشور است.»

 

انتقاد از انديشه‌هاي انحرافي در حوزه

عليرضا رحيمي همچنين پيكان انتقادش را به سمت انديشه‌هاي انحرافي در حوزه گرفت و از «عصمت ظليه» گفت كه اين‌ روزها از سوي افرادي كليد خورده است و مي‌خواهند عصمت معصومين را به غير از 14 معصوم تسري دهند. رحيمي در نطق خود گفت: متاسفانه در مواقعي شاهديم كه انحرافات ذهني به نظريه‌هاي معتبر الصاق و موجب تشويش اذهان و شائبه آفريني مي‌شود. اخيرا عده‌اي تئوري‌سازي كرده‌اند كه عصمت ظليه بخشي از ولايت فقيه است؛ به اين مضمون كه ذيل عصمت ائمه اين عصمت به غير ائمه نيز تسري پيدا مي‌كند و در سايه اين نظر افراد عادي نيز به مقام عصمت مي‌رسند، مدعي شده‌اند كه تاكنون فقط دو نفر به مقام عصمت ظليه رسيده‌اند و سومي هم نخواهد داشت. از رهبري معظم و مراجع عظام و حوزه‌هاي علميه مي‌خواهم با هوشمندي لازم، ساحت حوزه را از انديشه‌هاي انحرافي به نام دين و ولايت فقيه پاسداري كنند و اجازه ندهيم خلوت و اصالت نظريه‌هاي معتبر اعتقادي مشكوك و آلوده به انحرافات مختلف شود.

 

فرياد براي برخورد دوگانه با مطبوعات

اين عضو كميسيون امنيت ملي همچنين در نطق خود به موضوع توقيف هفته‌نامه صدا اشاره كرد و زبان به گلايه از برخوردهاي دوگانه با مطبوعات باز كرد. او گفت: «بي اثر كردن جايگاه و كاركرد نظارت بر مطبوعات و ورود مستقيم قوه قضاييه به تخلفات مطبوعاتي بر هم زدن ساختار قانوني و ايجاد آشفتگي و نگراني در حوزه فرهنگ و سياست است، نمي‌شود از بلواي بنزيني آفريده تسنيم، به سكوت و نظاره عبور كرد و تصوير نشريه پر نفوذ صدا را در كسر ساعاتي بهانه توقيف قرار داد. تبعيض در هيچ مسند و فضايي پذيرفته نيست خصوصا در فضاي قضا، البته براي ما روشن است كه در سال 98 هر چه به انتخابات مجلس نزديك مي‌شويم چهره‌سازي صدا و سيما از يك طرف براي رويش و قطع كانال‌هاي ارتباطي رسانه و ابزار اعتماد جمعي نخبگان با مردم از طرف ديگر براي ريزش به مثابه دو لبه يك قيچي فضا ساز براي انتخابات عمل مي‌كند.»

رحيمي گفت: «در شرايطي كه صداي مديران روزنامه‌ها و نشريات از گراني كاغذ هنوز طنين انداز است، توقيف نشريه «صدا» چالشي جديد فراروي مديران و سردبيران نشريات و فعالان سياسي قرار داده است كه اگر قانون فصل‌الخطاب است پس با كدام خط‌كشي نامريي و فراقانوني بايد تنظيم شويم تا مشمول توقيف و توقف در نشر و فعاليت نشويم؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون