• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

جلسه غير علني نمايندگان با فرمانده سپاه

يك‌ روز تحريم مي‌كند، روز ديگر پيشنهاد مذاكره مي‌دهد؛ يك روز اعلام مي‌كند به دنبال جنگ نيست و روز ديگر ناو هواپيمابر آبراهام لينكلن و بمب‌افكن‌هاي B52 به سمت خليج‌فارس مي‌فرستد؛ اينها سياست‌هايي است كه اين روزها امريكا‌ و رييس‌جمهورش را به سر خط خبر‌ها آورده است و از سوي ديگر همه چشم‌ها را به ايران خيره كرده تا ببينند واكنش تهران به اين سياست‌هاي متناقض چه خواهد بود. در اين ميان برخي از سايه جنگ سخن مي‌گويند و برخي هم پايان تنش ميان ايران و امريكا را مذاكره مي‌دانند. هرچند گمانه‌زني‌ها در اين ميان بسيار است اما گاهي برخي رفت و آمد‌ها حساسيت‌ها را نسبت به تحولات ميان دو كشور حساس مي‌كند مانند جلسه غير‌علني كه روز گذشته فرمانده كل سپاه را به بهارستان كشاند تا به دور از هر گونه پوشش خبري گفت‌وگويي با نمايندگان داشته باشد. البته آن‌طور كه نمايندگان مي‌گفتند حضور سردار سلامي و جلسه غيرعلني با نمايندگان نه با درخواست بهارستاني‌ها كه به پيشنهاد شخص فرمانده سپاه انجام شده بود.

 

آنچه از زبان سلامي گفته شد

جلسه غيرعلني بود و طبيعتا جزيياتش هميشه با احتياط بيان مي‌شود اما آن‌طور كه بعضي از نمايندگان مي‌گفتند در اين جلسه صحبت از اقدامات امريكا به ميان آمده است و فرمانده سپاه هدف امريكا از ارسال ناو هواپيمابر و بمب‌افكن را تنها يك جنگ رواني عليه ايران دانسته و «حضور ناوگان امريكا در خليج‌فارس را امري عادي طي ساليان گذشته دانسته و اعلام كرد‌ه‌ است اعزام ناو جديد امريكايي بر اساس برنامه‌ريزي قبلي است و چيز جديدي نيست». در اين جلسه گويا پاي تجهيزات داخلي و توان مقابله نظامي ايران هم به ميان آمده است و سردار سلامي در اين رابطه به نمايندگان گفته است: «سپاه و ساير نيروهاي مسلح از اشراف بالاي اطلاعاتي بر نيروهاي امريكايي در منطقه برخوردار هستند و هرگونه تحرك و اقدام نيروهاي امريكايي از ديد نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي مخفي نيست.»

 

روايت سخنگو از جلسه غيرعلني

بهروز نعمتي دقايقي بعد از پايان جلسه غيرعلني ديروز مجلس به ميان خبرنگاران آمد و درباره چند و چون اين جلسه گفت: با توجه به انتصاب سردار سلامي به عنوان فرمانده كل سپاه نمايندگان مي‌خواستند ارتباطاتي با فرمانده جديد سپاه داشته باشند، به همين منظور قرار بود اول فراكسيون‌ها جلساتي را با ايشان داشته باشند ولي ايشان خودشان خواستند در مجلس حضور يابند.

او ادامه داد: در جلسه غيرعلني مجلس موضوعات متعددي مطرح شد، همكاري سپاه با نمايندگان، ارتباطاتي كه بايد برقرار شود و نيازهاي تقنيني سپاه، بحث بسيج و كمك‌هاي بسيج مطرح شد. همچنين ايشان تحليلي از شرايط منطقه ارايه كردند. ۵ نفر از فراكسيون‌ها و رييس كميسيون امنيت ملي هم موضوعاتي را مطرح كردند.نعمتي گفت: با توجه به موضوعات منطقه ايشان تحليلي را از منطقه و جنگ رواني امريكايي‌ها در منطقه ارايه كردند و بحث ديگري كه مطرح شد اين بود كه آمدوشدهاي امريكايي‌ها كه بعضا مطرح مي‌شود هميشه بوده و چيز جديدي نيست.

 

نه جنگ مي‌شود، نه زنگ مي‌زنيم

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس درباره جلسه غيرعلني با فرمانده سپاه به خبرنگاران گفت: ما امروز در جلسه غيرعلني با حضور فرمانده سپاه و معاونانش حضور داشتيم كه بحث‌هاي جدي شد. واقعيت آن است ۲۸ سال است كه راهبرد دفاعي جمهوري اسلامي خريد تسليحاتي و مهندسي معكوس و توليدات بومي و غيرقابل دسترسي و غيرقابل پيش‌بيني جمهوري اسلامي ايران در قالب راهبرد مقابله به مثل و دفاع در برابر امريكا تعريف شده است چون در طول اين مدت دشمني امريكا را تشخيص داده و در قبالش به آمادگي دفاعي رسيديم. به همين دليل اعتقادمان اين است كه جنگ نمي‌شود. امريكايي‌ها هم مي‌دانند كه امكان جنگ با ايران را ندارند.

او ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران اين امكان را دارد كه از فاصله دو هزار كيلومتري هدف‌هاي خود را در قالب سياست دفاعي بزند، اما اگر ناوهاي امريكايي بخواهند اقدامي را صورت دهند حداكثر فاصله با ما ۵۰۰ كيلومتر است. آنها خودشان مي‌دانند در هيچ جنگي در اين حد گرفتار يك فضاي جنگي توام با شكست نخواهند شد. لذا اعتقادمان آن است كه جنگ نمي‌شود چون راهبرد امريكا جنگ نيست. آنچه آنها دنبال مي‌كنند، جنگ رواني است و سعي مي‌كنند آن را با تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي همراه كنند.

فلاحت‌پيشه گفت: در اين شرايط دولت بايد به وظايف خود عمل كند. معتقديم بخش اعظمي از مشكلات اقتصادي ناشي از تحريم نيست و به دليل ضعف‌هاي دولت در ابعاد نظارتي و بازرسي است. با اين وجود ما در زمينه دفاعي آمادگي كامل داريم و باز هم معتقديم با اين تحولات جنگ نمي‌شود و كسي هم به آقاي ترامپ زنگ نخواهد زد و در نهايت امريكايي‌ها مجبور مي‌شوند كه جدي‌تر موضوع مذاكره با ايران را مطرح كنند. حتما خودشان خواهند ديد كه موضوع ايران با هر كشور ديگر حتي كره شمالي هم متفاوت است.رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز(يكشنبه) اين كميسيون با وزير و مسوولان وزارت خارجه گفت: ما در تمام جلسات كميسيون در سال جديد برنامه‌ريزي را اين‌گونه قرار داديم كه ۵۰ درصد بحث را حول بررسي مسائل مرتبط با شرايط اخير به خصوص مقابله به مثل و دفاع در مقابل امريكا گذاشتيم. اين موارد را در قالب طرح‌ها و سياست‌هاي‌مان دنبال مي‌كنيم كه در اين موارد هم امروز با وزير خارجه بحث و رايزني مي‌كنيم. ۵۰ درصد مابقي بحث جلسه امروز هم مربوط به پاسخگويي وزير خارجه به سوالات نمايندگان است.

فلاحت‌پيشه در پاسخ به سوالي درباره‌ هدف ترامپ پيرامون اينكه منتظر تماس از ايران خواهد بود، چيست؟ گفت: ترامپ در يك فضاي رواني شكل گرفته گرفتار شده است. امريكايي‌ها آخرين برگه‌هاي خود را هزينه كرده‌اند اما ايراني‌ها هنوز برگه‌هاي خود را رو نكرده‌اند، طوري كه برگه‌هاي امريكا همان تحريم‌هاي قديم بوده كه مجددا تكرار شده است، اما ايران هنوز برگه‌هاي خود را رو نكرده چون راهبرد ايران گسترش فضاي تنش و بحران نيست. معتقديم در آينده امريكايي‌ها هستند كه موضع‌شان را تغيير مي‌دهند.او در واكنش به برخي تحليل‌ها مبني بر عقب‌نشيني مواضع امريكا درباره ايران و پيشنهاد امريكا براي مذاكره با ايران گفت: مذاكره شرايط خاص خود را دارد. جمهوري اسلامي ايران در طول بعد از پيروزي انقلاب يك بار وارد مذاكره جدي آن هم بر سر برجام شد كه مذاكره‌اي با عنوان برد-برد تعريف شد اما نتيجه آن برد-برد نشد. معتقدم ايراني‌ها وارد مذاكره‌اي نمي‌شوند كه نتيجه‌ آن برد- باخت باشد يا حتي مقدمات آن بر چنين پايه‌اي چيده شده باشد. اكنون امريكايي‌ها با مقدمه‌چيني فعلي نشان داده‌اند كه حداقل سياست‌شان فعلا مذاكره نيست. حتما اگر قرار بر ايجاد شرايط براي مذاكره باشد، امريكايي‌ها بايد از بخشي از سياست‌هاي‌شان عقب‌نشيني كنند.

فلاحت‌پيشه در توضيح موارد مطرح شده در جلسه غيرعلني با حضور فرمانده سپاه نيز گفت: مهم‌ترين بخشي كه سردار سلامي بيان كرد، اين بود كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي لازم براي جنگي را دارد كه در اين جنگ نه‌تنها شكست نمي‌خورد، بلكه در منطقه خود پيروز هم مي‌شود. ولي تحليل راهبردي اين است كه جنگ نمي‌شود چون نوع رفتار امريكايي‌ها و رفتارهاي ميداني‌شان نشان مي‌دهد كه آنها دنبال جنگ نيستند و فقط فضاي رواني جنگ را راه انداخته‌اند.


جلسه غيرعلني ديروز نمايندگان با فرمانده سپاه به درخواست سردار سلامي برگزار شد.

نقل قول بهروز نعمتي از سردار سلامي: آمدوشدهاي امريكايي‌ها كه بعضا مطرح مي‌شود هميشه بوده و چيز جديدي نيست.

فلاحت پيشه:

اعتقادمان اين است كه جنگ نمي‌شود. امريكايي‌ها هم مي‌دانند كه امكان جنگ با ايران را ندارند.

ما در زمينه دفاعي، آمادگي كامل داريم و باز هم معتقديم با اين تحولات جنگ نمي‌شود و كسي هم به آقاي ترامپ زنگ نخواهد زد و در نهايت امريكايي‌ها مجبور مي‌شوند كه جدي‌تر موضوع مذاكره با ايران را مطرح كنند.

ايراني‌ها وارد مذاكره‌اي نمي‌شوند كه نتيجه‌ آن برد‌-باخت باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون