• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

روايت‌هايي از نشست رييس‌جمهوري با فعالان سياسي

گرچه شنبه‌شب سخنراني رييس‌جمهوري به صورت رسمي منتشر شد اما بعد از اتمام اين مراسم تا روز يكشنبه هر كدام از فعالان سياسي حاضر در اين نشست روايت‌هاي خود را با رسانه‌ها در ميان گذاشتند. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلب از غايبان جمع بود و همين عدم حضور سوالاتي را به ذهن متبادر مي‌كرد. عارف اما با رد حواشي منتشره درباره‌ غيبتش در افطاري رييس‌جمهور گفت كه به دليل داشتن برنامه‌اي از پيش تنظيم شده در اين نشست حضور نيافته است.

 

محمدرضا عارف: اهل قهر نيستم

او در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد:«متاسفانه من شب گذشته برنامه داشتم و افتخار حضور در افطاري رييس‌جمهور را پيدا نكردم زيرا برنامه‌ام از قبل تنظيم شده بود. دوستان دولت لطف داشتند و ما را دعوت كردند؛ اگر دعوت نكنند هم اتفاقي نمي‌افتد.» عارف در پاسخ به اين سوال كه برخي عدم حضور شما در اين نشست را قهر تلقي كردند، گفت: «من اهل قهر نيستم. وقتي برنامه‌اي از قبل تنظيم مي‌كنم و ميزبان هستم بايد عذرخواهي كنم. مرامم نيز همين است. روز گذشته هم از آقاي واعظي خواستم از رييس‌جمهور عذرخواهي كند كه ان‌شاء‌الله ايشان عذر مرا پذيرفته باشند.»

 

اسدالله بادامچيان: يك نفر پيشنهاد مذاكره داد

دبيركل موتلفه اسلامي نيز در گفت‌وگو با ايسنا مدعي شد كه يك نفر در جمع پيشنهاد داده كه با امريكا مذاكره شود و توضيح داد:« 14 نفر براي صحبت كردن اسم‌نويسي كرده بودند كه فقط به 10 نفر وقت رسيد. البته حرف‌هايي كه زده شد بيشتر ترسيم وضعيت موجود بود و يك نفر هم به دنبال مذاكره بود. در حالي كه امريكا به دنبال دعواست، يك نفر پيشنهاد مذاكره را داد. مذاكره زماني صورت مي‌گيرد كه طرف مقابل اهل مذاكره باشد در حالي كه ترامپ اهل قلدري است. اگر فرصت به من مي‌رسيد، مي‌خواستم مطالب اساسي را مطرح كنم كه راهكار حل مشكلات چيست و موتلفه چه كمكي مي‌تواند در اين راستا كند. من معتقدم كه مردم به دنبال اصلاح‌طلب و اصولگرا نيستند بلكه به دنبال كسي هستند كه مشكلات را حل كند.»

 

آذر منصوري: دغدغه حاضران همفكري با دولت بود

آذر منصوري، قائم مقام حزب اتحاد ملت نيز در روايتي از اين نشست گفت كه دغدغه همه حاضران اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، كمك و همفكري به دولت براي عبور از مشكلات و بحران‌هاي پيش روي كشور بود.

او همچنين به جماران گفت كه «مهم‌ترين كليدواژه‌هاي روحاني ضمن تشريح مشكلات پيش روي دولت، هم در سياست داخلي و هم سياست خارجي، تمركز روي اين بحث بود كه قاعدتا چنانچه دولت در جايگاه پاسخگويي قرار مي‌گيرد به همان ميزان كه در اين جايگاه مسووليت برايش تعريف مي‌شود، بايد از اختيارات لازم براي ايفاي نقش‌ها و مسووليت‌ها برخوردار باشد.»

 

حسين مظفر: مشكل كشور نام‌گذاري خيابان‌ها به نام افراد مساله‌دار نيست

حسين مظفر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اما معتقد است كه اصلاح‌طلبان در اين نشست به نكات حاشيه‌اي همچون نام‌گذاري خيابان‌ها پرداختند. او به فارس گفت:«اصلاح‌طلبان بيشتر به نكات حاشيه‌اي پرداختند و همان مساله حصر و اينكه دولت در سايه نمي‌گذارد شما (دولت) كار كنيد مطرح كردند. اصلاح‌طلبان همچنين تأكيد داشتند كه نبايد باب مذاكره بسته شود. همچنين اصلاح‌طلبان گله داشتند از اينكه دولت با اصلاح‌طلباني كه عامل پيروزي اين دولت بودند، تبادل‌نظر نمي‌كند و آنها را مورد اعتنا قرار نمي‌دهد.» مظفر البته توضيح داد كه او و دو سه نفر ديگر معتقد بودند «مشكل اصلي جامعه نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا بودن است و بايد پرداختن به حاشيه‌ها را كنار گذاشت و مشكل كشور نام‌گذاري خيابان‌ها به نام افراد مساله‌دار نيست و كساني كه از اين مسائل حرف مي‌زنند، از مشكلات مردم خبر ندارند.»

 

روايت محسن روح‌الاميني از صحبت‌هاي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان

محسن روح‌الاميني، رييس خانه احزاب اما كامل‌ترين روايت را از سخنان اغلب كساني كه حضور داشتند با مهر در ميان گذاشت. او به نقل از الياس حضرتي، نماينده مجلس گفت كه «روزنامه‌ها به دليل مشكلات كاغذ به «توقف انتشار» نزديك هستند» همچنين به مساله ادامه‌دار شدن حصر اشاره كرد. او همچنين توضيح داد كه قدرت عليخاني از فاصله ميان دولت و ملت گلايه كرده و غلامرضا مصباحي‌مقدم از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز تاكيد كرده «مردم قبول نمي‌كنند همه مشكلات اقتصادي كشور براي تحريم‌هاست؛ مردم معتقدند ناكارآمدي دولت است».

به گفته روح‌الاميني، احمد توكلي از تورم كمرشكن براي اقشار ضعيف جامعه گفته و تاكيد كرده كه راهكارهاي مفصل و مبسوطي براي مهار آن نوشته‌اند. علي شكوري‌راد هم به عدم انسجام در دولت اشاره كرده و البته گفته كه «اصلاح‌طلبان به خاطر دولت زياد فحش خوردند.»

حدادعادل ضمن تاكيد بر حفظ شعائر ديني نيز از لفظ «دلواپس» نقد كرد و گفت «در چنين شرايطي بهتر است شما، ملاحظات مردم متدين را رعايت و از كمرنگ شدن شعائر ديني در جامعه جلوگيري كنيد و فضاي مجازي را كنترل كنيد؛ بالاخره مملكت براي اين فضاي مجازي صاحب دارد يا ندارد؟ از زدن زخم‌زبان‌ها پرهيز كنيد. شما به ما مي‌گفتيد «دلواپس»؛ يعني ما نگران مذاكره با دشمن غدار بوديم و الان شما هم نگران و «دلواپس» هستيد؛ اين نبايد تبديل به دوقطبي «دلواپسان» و «دل‌آرامان» شود».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون