• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

اين هفته انجام خواهد شد

تعيين تكليف هيات رييسه 8 كميسيون از 13 كميسيون تخصصي

بعد از پشت‌سر گذاشتن انتخابات هيات رييسه مجلس حالا نوبت به انتخابات هيات رييسه كميسيون‌ها رسيده است كه از هفته آينده 8 كميسيون اقتصاد، برنامه و بودجه، شوراها و امور داخلي، صنايع و معادن، عمران، حقوقي و قضايي، انرژي و همچنين كميسيون كشاورزي اين انتخابات را در دستور كار خود قرار مي‌دهند.

كميسيون اقتصادي از آن دست كميسيون‌هايي است كه در طول سه سال گذشته حداقل در كرسي رياست ثابت بوده است و همواره در طول اين چند سال محمدرضا پورابراهيمي عضو فراكسيون اصولگرايان ولايي رياست اين كميسيون را به عهده داشته است. در مقابل كميسيون اقتصادي، كميسيون برنامه و بودجه قرار دارد كه اتفاقا اين كميسيون هم رياستش در طول سه سال مجلس دهم ثابت و اين كرسي در اختيار غلامرضا تاجگردون از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس بوده است؛ البته اين را هم بايد گفت كه اگر امسال هم اسم تاجگردون از درون انتخابات هيات رييسه كميسيون برنامه و بودجه بيرون بيايد اين ششمين سالي خواهد بود كه او بر رياست اين كميسيون تكيه مي‌زند. كميسيون شوراها نيز در ميان كميسيون‌هايي كه رنگ و بوي سياست دارد حائز اهميت است و البته نقش‌آفريني آن در شرايطي كه يك طرح اصلاح قانون انتخابات و يك لايحه جامع انتخاباتي در دستور كار قرار دارد از اهميت قابل توجهي برخوردار است كه البته اين كميسيون نيز در طول سه سال گذشته با رياست محمدجواد كوليوند نماينده اصولگراي كرج طي شده است. كميسيون حقوقي و قضايي هم كه با آغاز به كار مجلس دهم در زمره كميسيون‌هاي پر حرف و حديث بود و حتي گاهي گفته مي‌شد غيرقانوني است چون تعداد نسبي را ندارد اما در زمينه انتخاب رييس از يك ثبات برخوردار است چرا كه در طول اين چند سال الهيار ملكشاهي تنها رييس اين كميسيون بوده است؛ البته حضور الهيار ملكشاهي در راس كميسيون قضايي تنها به اين سه سال منتهي نمي‌شود و او در چهار سال مجلس نهم نيز رييس كميسيون حقوقي و قضايي بود. بنابراين اگر امسال هم راي اعضاي كميسيون با او همراه شود رياستش هشت‌ساله خواهد شد.

چهار كميسيون ديگر يعني صنايع و معادن، عمران، انرژي و كشاورزي از كميسيون‌هاي بي‌حاشيه‌اي هستند. درباره كميسيون كشاورزي بايد گفت بيشترين تنوع در كرسي رياست را داشته است به طوري كه سال اول رياست اين كميسيون علي‌محمد شاعري از فراكسيون اصولگرايان، سال دوم علي اكبري به رياست رسيد و سال سوم احمدعلي كيخا از فراكسيون اميد در اين سمت قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون