• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

عربستان توان موشكي خود را افزايش مي‌دهد

منابع خبري امريكا مي‌گويند واشنگتن به اطلاعاتي دست يافته است كه نشان مي‌دهد عربستان سعودي توسعه برنامه موشك‌هاي بالستيك خود را به طرز قابل توجهي سرعت داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سه منبع آگاه اعلام كردند: اين اقدام سعودي به كمك چين انجام شده و اين كار تلاش‌هاي امريكا را براي محدود كردن اشاعه موشكي در خاورميانه تهديد مي‌كند. به گفته اين منابع، دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا اعضاي ارشد كنگره را از دستيابي خود به چنين اطلاعاتي آگاه نكرده بود و اين مساله باعث خشم دموكرات‌ها شده است.

دموكرات‌ها اطلاعات در اين زمينه را از طريق كانال‌هايي خارج از دولت به دست آورده بودند. آنها معتقد هستند دولت ترامپ عمدا آنان را از حضور در جلسات توجيهي در اين مورد دور نگه داشته است. پيش‌تر گزارش‌هاي اطلاعاتي امريكا نشان داده بود كه عربستان سعودي با خريدهاي تسليحاتي اخير از چين فناوري و زيرساخت‌هاي موشكي خود را توسعه داده است.اعضاي كنگره نگران هستند اين اقدام چه با تاييد ضمني دولت ترامپ انجام شده باشد و چه نشده باشد، به رقابت تسليحاتي در خاورميانه دامن بزند. اين مساله در شرايطي فاش شده است كه كنگره و كاخ سفيد بر سر عربستان دچار اختلاف شده‌اند.

اعضاي هر دو حزب جمهوريخواه و دموكرات از عربستان به دليل جنگ عليه يمن و قتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار عربستان انتقاد كرده‌اند اما كاخ سفيد به دنبال روابط نزديك‌تر با سعودي‌هاست. در همين راستا، دولت ترامپ اخيرا اعلام كرد تصميم گرفته است با وجود مخالفت كنگره، ميلياردها دلار تسليحات و مهمات به عربستان بفروشد. منابع آگاه به سي.ان.ان گفتند هر چند دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا ارزيابي قطعي در مورد هدف نهايي عربستان از توسعه برنامه موشك‌هاي بالستيك نداشته‌اند اما اين اقدام مي‌تواند گام ديگر عربستان در راستاي تلاش‌هاي احتمالي آن براي حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي باشد؛ البته اگر روزي به آن دست يابد.

طبق قانون «رژيم كنترل فناوري موشكي» در امريكا كه سال ۱۹۸۷ به اجرا در آمد، فروش موشك‌هاي بالستيك به سعودي‌ها ممنوع است. سي.ان.ان نوشت: عربستان سعودي چند دهه پيش از چين موشك‌هاي بالستيك خريده و برخي گزارش‌ها حاكي است كه سعودي‌ها در سال ۲۰۰۷ نيز خريدهاي بيشتري از چيني‌ها داشته‌اند. واشنگتن پست، در ماه ژانويه گزارش داده بود تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد كه عربستان يك كارخانه موشك‌هاي بالستيك ساخته است. به گفته تحليلگراني كه اين تصاوير را مشاهده كرده‌اند، به نظر مي‌رسد كه اين كارخانه با فناوري چيني‌ها همخواني دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون