• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

عروس جهان زِ آب گل شسته روي

قرار است داشته باشيم؟

بله، در شوراي شهر طرح مساله شده و قرار است نظام مديريتي جامعي شكل بگيرد. همين روزها شاهد بوديم بعضي مالكان روي بناي بازسازي شده كولر نصب كرده‌اند كه فعلا ما به آنها اخطار داده‌ايم. اما به محض آنكه دفاتر محلي جمع شوند ديگر نظارت دقيقي وجود نخواهد داشت و همه ‌چيز مي‌تواند به راحتي از دست برود. به رقم قبل از گراني دلار، چيزي حدود دو ميليون دلار صرف پروژه شده كه با حساب رقم فعلي، پول كمي نيست. به هر حال آن سازمان و نظام مديريتي بايد شكل بگيرد و بحث‌ مالي و ريالي‌اش را هم مي‌تواند از طريق ماليات بر ارزش افزوده تامين كند. يعني ما بنا را بازسازي مي‌كنيم، قيمت آن افزايش مي‌يابد و از محل ماليات بر اين ارزش افزوده ساختمان و بناي بعدي احيا مي‌شود. در بعضي كشورها اگر شما ملكي را هزار يورو خريده باشيد و اين ملك بعد از 6 سال به هر دليل بشود 6هزار يورو، شهرداري حدود 60 درصد مبلغ را به عنوان ارزش افزوده‌اي كه شهر و شهرداري باني‌اش بوده‌اند از شما كسر مي‌كند تا خرج همين طرح‌هاي شهري شود. به اين ترتيب است كه اگر قيمت ملك شما يك‌شبه افزايش يابد، ارزش افزوده به حساب شهر واريز مي‌شود نه افراد. مديران شهري بايد از اين تجربه‌هاي جهاني استفاده كنند.

بحث جايزه بنياد آقاجان چطور مطرح شد؟

حضور در دو سالانه معماري بنياد آقاخان اين‌گونه است كه شما مي‌توانيد طرح مورد نظرتان را براي آنها ارسال كنيد تا توسط كارشناسان بنياد بررسي شود، البته افرادي هم در نقش كانديدا‌كننده فعاليت مي‌كنند ولي مدتي است ارايه طرح ساده‌تر شده و اگر طرحي اجرا كرده باشيد و بدانيد از ظرفيت‌هاي ويژه‌اي برخوردار است به آنها معرفي مي‌كنيد و ما هم همين كار را انجام داديم. درباره ايده 60 سانتيمتري تا 60 متر و 600 متري و مكانيسم‌هاي اجرايي كار در تعامل و گفت‌وگو با مردم توضيح داديم و عكس‌ها و فيلم‌هايي از مراحل اجرا فرستاديم، اينكه در نهايت طرح ما چه محدوده، بناها و جزيياتي را در بر مي‌گيرد. اتفاقا همين ايده شروع كار از يك متر و سپس گسترش آن تا 600 متر براي كارشناسان بنياد جذاب بود، نه اينكه ما موفق شديم سيماي بناها از ميدان انقلاب تا ميدان فردوسي را پاكسازي كنيم؛ مساله محتوايي دومينويي ماجرا از احياي يك بخش كوچك و گسترش آن به گستره يك منطقه اهميت داشت.

چه تعداد پروژه به مرحله نهايي راه يافت؟

۲۰ پروژه از کشورهای روسیه، امارات عربی متحده، عمان، بحرین، قطر، اوگاندا، جیبوتی، بنگلادش، ترکیه، فلسطین، لبنان، اتیوپی، سنگال و چین در اين دوره حضور داشت. ولي امروز صرف تكنيك كار ارزش ندارد، بلكه نقش اجتماعي معماري براي‌شان اهميت دارد. اينكه معماري چگونه مي‌تواند در ارتباط جامعه و محيط زيست ايفاي نقش كند و البته اينكه پروژه بايد نمايانگر حضور پررنگ اسلام باشد.

فكر مي‌كنيد امكان اجراي پروژه‌هاي بزرگ‌تر از ميدان انقلاب تا فردوسي وجود داشته باشد؟

با رويكرد مثبت شهردار تهران، به زودي پروژه احياي خيابان‌هاي مهمي مثل لاله‌زار، سعدي، حافظ و خيابان ويلا وارد اين دست‌خط خواهند شد.

* تيتر مصراعي از امير خسرو دهلوي است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون