• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

صاعقه خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد را دستخوش حريق كرد

آتش در خرمن طبيعت

بعد از بارش‌هاي سيل‌آساي بهار، نوبت به حوادث طبيعي ناشي از آن رسيد. آتش‌سوزي در دو استان كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان در چند روز گذشته شايد پيش‌قراول اين حوادث در تابستان امسال باشد.

در اولين مورد، در استان كهگيلويه و بويراحمد صاعقه مناطقي از كوه ديل، كوه نارك، دريلا، خامي، كوه آبك نازمكان در شهرستان گچساران را طعمه حريق كرد و در استان خوزستان نيز همين امر باعث بروز آتش‌سوزي در مناطق خاييز، بديل، كوه حاتم و تنگ‌بن اين شهرستان شد.

به گزارش خبرگزاري صدا وسيما، وحيد محمدي‌تبار مديركل مديريت بحران استانداري كهگيلويه و بويراحمد با تشريح آخرين اخبار در خصوص آتش‌سوزي در مناطق مختلف اين استان گفت: پنجشنبه ۹ مورد آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع اين استان رخ داد كه با تلاش نيرو‌هاي مردمي و امدادي مهار شد.

او با اشاره به اينكه اين آتش‌سوزي‌ها به ۸ هكتار از اين مناطق خسارت وارد كرد، گفت: اين آتش‌سوزي‌ها با تلاش نيرو‌هاي منابع طبيعي، محيط زيست، بسيج، نيرو‌هاي مردمي و تشكل‌هاي مردم‌نهاد از جمله سبزگامان مهار و خاموش شدند.

او گفت: يكي ديگر از آتش‌سوزي‌هاي كهگيلويه در منطقه حفاظت‌ شده خاييز در مرز بين دو استان خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد بود كه به علت صاعقه عصر پنجشنبه از حوزه خوزستان شروع و نزديك به خط راس مرزي دو استان وارد استان كهگيلويه و بويراحمد شد.

مدير كل مديريت بحران استانداري كهگيلويه و بويراحمد افزود: اين آتش‌سوزي با تلاش و مجاهدت امدادگران منابع طبيعي و محيط زيست استان، شهرستان كهگيلويه و شهرستان‌هاي همجوار، نيرو‌هاي مردمي، بسيج و هيات كوهنوردي بهبهان صبح امروز مهار و خاموش شده است.

محمدي‌تبار ادامه داد: بر اساس آخرين بررسي‌هاي كارشناسي سطح آتش‌سوزي منطقه حفاظت شده خاييز كمتر از ۲۰۰هكتار بوده است.

او اضافه كرد: تاكنون آتش‌سوز‌ي‌هاي جنگل‌ها و مراتع استان كهگيلويه و بويراحمد عمدتا به علت طبيعي و صاعقه رخ دادند و در برخي نقاط به صورت جزيي به علت آتش زدن پسماند مزارع و باغات بوده است.

 

آتش در لانه حيات وحش

بهبهان در استان خوزستان هم از نيش صاعقه روز پنجشنبه در امان نماند به‌طوري كه بر اساس گزارش‌هاي رسمي از ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه (۱۶ خرداد ماه) آتش‌سوزي در ارتفاعات كوه خاييز آغاز شده و در مسيرهاي مختلف در حال پيشروي است. منطقه حفاظت شده خاييز با ۲۸ هزار هكتار وسعت مهم‌ترين زيستگاه حيات وحش استان كهگيلويه و بويراحمد از جمله كل و بز است. اين منطقه بين دو شهرستان بهبهان در استان خوزستان و شهرستان كهگيلويه در استان كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.

مناطق خاييز، بديل، كوه حاتم و تنگ‌بن از جمله مناطقي هستند كه در اين استان با آتش‌سوزي دست و پنجه نرم مي‌كنند. گرچه فعالان محيط زيست خوزستان اعلام مي‌كنند كه علاوه بر مناطق ذكر شده، منطقه حفاظت‌‌شده تنگ تكاب و منطقه علمدار نيز طعمه حريق شده است. سرهنگ جمشيد محبت‌خاني فرمانده يگان حفاظت از محيط زيست خوزستان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: محيط‌بانان از روز پنجشنبه عمليات اطفاي حريق را در حد خود انجام داده‌اند و اين عمليات همچنان ادامه دارد اما براي اطفاي آتش اين منطقه نياز به بالگرد داريم.

او همچنين در اين باره تاكيد كرد: روز پنجشنبه
(۱۶ خرداد) از استانداري و فرمانداري خوزستان درخواست شده است كه بالگرد براي اطفاي حريق فراهم شود. محمدرضا تابش رييس فراكسيون محيط زيست مجلس نيز با اشاره به آتش‌سوزي جنگل‌ها در بهبهان نسبت به كمبود تجهيزات براي اطفاي حريق گلايه و ابراز اميدواري كرد كه بخشي از اعتبار سيل به منظور تامين اين تجهيزات اختصاص يابد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: بر اثر رعد و برق يك موردآتش‌سوزي در خوزستان رخ داده كه بخش‌هايي از استان خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد در ارتفاعات بديل تنگه تكاب و نامداري را درگير خود كرده است. البته آتش‌سوزي منطقه بديل با همت قابل تقدير مردم و مجموعه اين عوامل انساني محيط زيست و محيط‌باني مهار شد ولي در تنگه تكاب كه يك منطقه صعب‌العبور است، مسوولان ذي‌ربط از استان كهگيلويه و بويراحمد در حال تلاش براي مهار آتش هستند.

تابش با تاكيد بر ضرورت تامين هليكوپتر امدادي براي اطفاي حريق اضافه كرد: مردم و مديران كل منابع طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست و فرمانداري در اين زمينه خوب عمل كردند اما مشكل كمبود تجهيزات نيز در اين منطقه وجود دارد، از جمله اينكه تنها يك هليكوپتر آبپاش آن هم در كرمانشاه وجود دارد و هرمزگان، خوزستان و بوشهر مجهز به هليكوپتر آب‌پاش نيستند لذا ما اميدواريم بخشي از اعتباري كه براي سيل اختصاص يافته به اين منظور اختصاص يابد.

اما آخرين خبرها- تا لحظه تهيه اين گزارش در عصر روز جمعه- حكايت از مهار آتش در بخش تنگه بن بهبهان دارد.

كيامرث حاجي‌زاده مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان در گفت‌وگو با ايرنا در اين خصوص گفت: در پي وقوع آتش‌سوزي در منطقه خاييز و تنگه بن بهبهان با تلاش نيروهاي محلي، اداره كل منابع طبيعي، فرمانداري شهرستان و… آتش در بخش خوزستان كنترل شد. به گفته وي، يك دستگاه بالگرد در منطقه در حال عمليات است و بالگرد آبپاش نيز به منظور لكه‌گيري، قرار است به منطقه اعزام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون