• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

پرافتخارترين تيم جهان ترمز ايران را كشيد

قدمان به برزيل نرسيد

سامان سعادت

 

 

بايد مي‌برديم اما نبرديم. اين احتمالا اولين واكنش تمام بيننده‌هاي بازي ايران و برزيل بعد از اتمام رقابت دو تيم در نخستين مسابقه هفته دوم ليگ ملت‌هاي واليبال بود. اما واقعيت همين بود؛ مقابل پرافتخارترين تيم جهان، نه حتي شانس داشتيم ببريم، نه حتي لياقت بردن داشتيم، بلكه دقيقا بايد مي‌برديم، اما در نهايت اين برزيلي‌ها بودند كه در پايان پنج ست ديوانه‌كننده مقابل چشمان سياه‌پوشان واليبال كشورمان با خوشحالي زمين بازي را ترك كردند. برزيل سه بر دو بازي را برده بود.

واليباليست‌هاي ايران بعد از 3 برد پياپي مقابل ايتاليا و چين و آلمان با روحيه‌اي عالي پا به هفته دوم كه مسابقاتش در ژاپن برگزار مي‌شود گذاشتند. سعيد معروف عنوان بهترين بازيكن هفته اول را يدك مي‌كشيد و امير غفور بعد از درخشش در بازي‌هاي اول به تيم لوبه، تيم قهرمان اروپا در سري آ واليبال ايتاليا پيوسته بود. همه‌ چيز مهيا بود تا با ادامه بردهاي متوالي خودمان را به دور پاياني نزديك و نزديك‌تر كنيم. بازي با برزيل را هم خوب شروع كرديم و در ست نخست، با اينكه بازي به ‌شدت پاياپاي بود، در نهايت 25 بر 23 برزيل را برديم. برزيلي كه به گمان يك بازي راحت دو، سه نفر از بازيكنان تركيب ثابتش مثل لئال را بيرون گذاشته بود خيلي زود متوجه شد كه ايران حريف آساني نخواهد بود. به همين دليل زوتو از ابتداي ست دوم با تمام قدرت تيمش را روانه ميدان كرد. نتيجه اين ست برد راحت برزيل با نتيجه 25 بر 16 بود. ستي كه از اواسط آن كولاكوويچ فهميد كه شانسي براي برنده شدن ندارد و بازيكنان اصلي را از تركيب خارج كرد تا براي ادامه مسابقه انرژي كافي داشته باشند. در ابتداي ست سوم باز هم ايران بود كه سوار بر بازي شد. تاكتيك كولاكوويچ براي استراحت دادن به بازيكنان اصلي جواب داد و ملي‌پوشان كشورمان موفق شدند با يك نمايش عالي 25 بر 21 پيروز شوند و در آستانه پيروزي قرار بگيرند.

ست چهارم باز هم با برتري بلندقامتان ايران آغاز شد. سرويس‌هاي عالي شفيعي و موسوي و فياضي و فشار خوب غفور و عبادي‌پور با مديريت سعيد معروف روي دفاع برزيل باعث شد ايران در مقطعي از بازي با نتيجه 21 بر 18 از برزيل پيش بيفتد. در اين امتياز در حالي كه ايران از حمله برزيل جان سالم به در برده بود و ابتكار عمل را در دست داشت و مي‌توانست فاصله‌اش را با حريف 4 امتياز كند، نتوانست از فرصت استفاده كند و يك امتياز حساس را به راحتي از دست داد و برزيل را به بازي برگرداند. تيم باتجربه برزيل از اين فرصت نهايت استفاده را كرد و خودش را در امتياز 23 با ايران برابر كرد و دو تيم تا امتياز 31 پا به پاي هم پيش رفتند. در همين پروسه هم دو بار تيم ايران مي‌توانست كار برزيل را تمام كند اما عدم تمركز و خطاهاي فردي بهترين فرصت‌هاي ممكن براي شكست دادن بهترين تيم حال حاضر جهان را از ما گرفت. در نهايت با بازي‌هاي رواني سرمربي برزيل در كنار زمين و بدشانسي تمام و در عين ناباوري ايران ست چهارم را با نتيجه 33 بر 31 واگذار كرد. شكست در اين ست در حالي كه ما برنده بوديم و خودمان جلوي خودمان را گرفتيم، روحيه تيم را به پايين‌ترين حد ممكن رساند. به شكلي كه ست آخر هيچ نشاني از آنچه در چهار ست ابتدايي نشان داده بوديم در بازي تيم ديده نمي‌شد.ست پنجم شاگردان كولاكوويچ بسيار بد كار را آغاز كردند. هنگامي كه دو تيم زمين بازي را تعويض مي‌كردند برزيل 8 بر 3 از ايران جلو بود. اين فاصله
5 امتيازي تا انتها نيز پا بر جا ماند و برزيل 15 بر 10 ست نهايي را برد و در مجموع 3 بر 2 ايران را شكست داد تا دو امتياز از اين بازي سخت به غنيمت ببرد و سهم ما تنها يك امتياز شود.

در پايان مسابقه لوكارلي از برزيل با 20 امتياز،
امتياز آورترين بازيكن زمين لقب گرفت. محمد موسوي با 19 امتياز در جايگاه دوم قرار گرفت و امير غفور با 17 امتياز سوم شد. در آمار كلي بازي نيز دو تيم در حمله رقابتي تنگاتنگ ثبت كردند. برزيل 67 امتياز و ايران 66 امتياز از حمله به دست آورد. در دفاع روي تور وضعيت زردپوشان بهتر بود. آنها 11 بار مهاجمين ايران را بلاك كردند و مدافعان ما 7 بار موفق شدند حمله برزيلي‌ها را خنثي كنند. موسوي به تنهايي 5 دفاع موفق مقابل حريف داشت تا نشان دهد همچنان يكي از بهترين مدافعان روي تور دنيا به حساب مي‌آيد. در سرويس برخلاف تصور وضعيت ايران بهتر از برزيل بود. بازيكنان ايران 9 بار از سرويس امتياز مستقيم گرفتند و برزيلي‌ها 6 بار. علي شفيعي بهترين نمايش را در زدن سرويس داشت و 3 امتياز كسب كرد. در خطاي تيمي برزيل
33 خطا و ايران 22 خطا ثبت كردند.

در نهايت برزيل مجموعا 117 امتياز كسب كرد و بازيكنان ايران 107 امتياز. تيم ايران از ساعت 10:40 دقيقه امروز در دومين مسابقه‌اش در هفته دوم به مصاف آرژانتين مي‌رود. در جدول رده‌بندي فعلا تيم كشورمان با 3 برد و يك شكست و كسب 10 امتياز در رده سوم جدول قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون