• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

ان‌بي‌سي از ترديدهاي ترامپ براي معرفي وزير دفاع جديد امريكا خبر مي‌دهد

روياي شاناهان براي رسيدن به رياست پنتاگون

ميثم سليماني

از روز اول ژانويه سال 2019 و پس از استعفاي جيمز متيس به عنوان وزير دفاع ايالات متحده، سكان رهبري پنتاگون به پاتريك شاناهان به عنوان كفيل وزير دفاع رسيد. هر چند در ابتداي حضور بسياري بر اين باور بودند كه به زودي شخص ديگري به عنوان وزير معرفي مي‌شود اما رفته رفته جايگاه شاناهان به عنوان يكي از افراد نزديك به دونالد ترامپ تقويت شد. اما حالا 6ماه از سرپرستي شاناهان مي‌گذرد و هنوز مشخص نيست او بناست به عنوان وزير دفاع معرفي شود يا نه. با طولاني‌تر شدن اين روند اكنون برخي گمانه‌زني‌ها وجود دارد كه ممكن است فرد ديگري به عنوان گزينه نهايي وزير دفاع معرفي شود.

ان‌بي‌سي در گزارشي به نقل از 4 منبع مطلع كه با موضوع آشنا بودند، عنوان كرد كه دونالد ترامپ به دنبال گزينه‌هاي ديگري براي معرفي به عنوان وزير دفاع ايالات متحده است و حتي گفته مي‌شود كه در حال مشورت براي گزينه‌هاي جانشين بوده است.

كاخ سفيد روز نهم ماه مه ‌رسما اعلام كرد: دونالد ترامپ تصميم گرفته پاتريك شاناهان را به عنوان وزير دفاع كه از ژانويه به عنوان كفيل مشغول به كار است به سنا معرفي كند. اما طبق اخبار هنوز كاخ سفيد به صورت رسمي شاناهان را به مجلس سنا معرفي نكرده است. گفته مي‌شود كه ترامپ حداقل از 3نفر در مورد شاناهان نظرخواهي كرده است و گفته اگر فرد ديگري را پيشنهاد دارند، معرفي كنند.

منابع آگاه عنوان كردند كه وزير نيروي زميني ارتش امريكا مارك اسپر يكي از گزينه‌هاي بالقوه جايگزين ترامپ است. بايد ترامپ تصميم بگيرد كه آيا مي‌خواهد از تصميم خود منصرف شود يا نه. گفتني است اسپر يكي از گزينه‌هايي بوده كه دونالد ترامپ به عنوان وزير دفاع پيش‌تر در نظر داشته است.

ان‌بي‌سي همچنين گزارش داده است كه دونالد ترامپ پاسخ روشني به خبرنگار اين شبكه در خصوص نهايي شدن نامزدي شاناهان نداده و گفته بايد روند آن طي شود.

سرهنگ دوم جو بوچينو سخنگوي شاناهان نيز در بيانيه‌اي گفت: شاناهان صرفا روي اقدامات نظامي تمركز كرده و سعي دارد تا كيفيت بالاتري را به سربازان و خانواده‌هاي آنها ارايه دهد و روي استراتژي دفاع ملي متمركز باشد. البته مقام‌هاي كاخ سفيد پيش‌تر عنوان كرده بودند كه نامزدي رسمي شاناهان در روز 18 مه ‌اعلام خواهد شد تا كنگره كار خود را آغاز كند. در حال حاضر مهلت حضور شاناهان به عنوان كفيل حدود يك يا دو هفته ديگر به پايان مي‌رسد.

افرادي كه در جريان گفت‌وگوهاي رييس‌جمهور با شاناهان هستند، اظهار داشتند كه دونالد ترامپ در خصوص تصميم خود درباره معرفي او به كنگره صحبت نمي‌كند، اما اگر ترامپ بخواهد گزينه ديگري را در اين خصوص معرفي كند، شاناهان نبايد متعجب باشد.

يكي از نزديكان ترامپ مي‌گويد كه شاناهان هيچ فردي را ندارد كه براي او لابي كرده و بخواهد در مسير تصميم ترامپ كمك كند. البته يكي از مقام‌هاي امنيتي ايالات متحده عنوان كرده است كه فرآيند به‌روزرساني مجوز امنيتي شاناهان براي تصدي پست وزارت دفاع توسط FBI هنوز تكميل نشده است و تاييد و به‌روزرساني آن در ابهام قرار دارد. اما بسياري بر اين عقيده هستند، فاصله معنا‌دار ميان اعلام ترامپ براي معرفي شاناهان به عنوان وزير دفاع تا معرفي رسمي او به كنگره مي‌تواند به معناي پايان احتمالي نامزدي او باشد. دونالد ترامپ يك‌بار اين تجربه را داشته است. او در دوره‌اي علاقه‌مند بود
هرمان‌كين را به عنوان نامزد تصدي فدرال رزرو معرفي كند. اما پس از آنكه حواشي و ترديدها در خصوص شايستگي كين مطرح شد، بلافاصله دونالد ترامپ عقب‌نشيني كرد. ترامپ در ماه آوريل نيز نامزدي را ويتيلو براي تصدي رياست امور مهاجرت و گمركات امريكا را از سنا پس گرفت، زيرا ترامپ قصد سخت‌گيري بيشتري داشت اما گزينه انتخابي اين خصوصيات را نداشت. در حال حاضر يك برآورد وجود دارد كه علاوه بر شاناهان افراد ديگري به ليست نامزدهاي انتخاب وزارت دفاع وارد شده‌اند. باربارا رابرت به عنوان وزير نيروي هوايي و همچنين مارك مورگان به عنوان مدير كنوني سازمان مهاجرت و گمركات امريكا از جمله ديگر گزينه‌هاي بالقوه تصدي اين پست هستند. طبق گزارش‌ها شاناهان روز سه‌شنبه در ساختمان كپيتول هيل با برخي سناتورهاي كميته خدمات مسلح امريكا از جمله سناتور تيم كيد و تام تليس ديدار كرده است. برخي مقامات در دولت و كنگره عنوان كردند كه شاناهان گزينه اول ترامپ بوده است. يكي از نگراني‌هاي ترامپ اين بوده كه شاناهان شخصيت قوي در برابر رسانه‌ها و در تلويزيون از خود به عنوان وزير دفاع نشان نداده است. از همين‌رو دونالد ترامپ براي ماه‌هاست كه در اين زمينه تعلل مي‌كند. از همين‌رو به نظر مي‌رسد ترامپ به دنبال فردي است كه به عنوان شخصي قوي و مقتدر همچنين وفادار به رييس‌جمهور در صحنه تلويزيون ظاهر شود.

اعلام نامزدي شاناهان توسط سارا سندرز سخنگوي كاخ سفيد در توييتر منتشر شد. او گفت: بر اساس خدمات فوق‌العاده‌اش به كشور و توانايي‌هايي كه او از خود نشان داده رييس‌جمهور قصد دارد پاتريك شاناهان را به عنوان وزيردفاع معرفي كند. او در ادامه نوشت كه شاناهان طي ماه‌هاي اخير ثابت كرده است كار خود را به خوبي انجام مي‌دهد. شاناهان هر چند طي چند وقت اخير در تلاش است تا متحداني را در كنگره به دست آورد، اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد از حمايت‌هاي حداقلي در داخل كاخ سفيد برخوردار است. با وجود اين به نظر مي‌رسد، جان بولتون مشاور امنيت ملي امريكا از شاناهان حمايت مي‌كند، چرا كه او را فردي مي‌داند كه هر كاري كه ترامپ مي‌خواهد، انجام مي‌دهد. جان بولتون و جيمز متيس وزير سابق دفاع امريكا در مسائل متعددي با يكديگر چالش داشتند و از خروج وي به‌ شدت استقبال كرد و حالا علاقه‌مند است كه شاناهان در دولت باقي بماند. فردي نزديك به ترامپ گفت: برنده بزرگ ماندگاري شاناهان بولتون است. سخنگوي جان بولتون نيز گفت او همچنان از شاناهان حمايت مي‌كند.

در حال حاضر به دليل سابقه حضور شاناهان در بويينگ ممكن است او از موقعيت خود در سمت وزير دفاع براي قراردادهاي متعدد با اين شركت سوءاستفاده كند، زيرا قراردادهاي اخير وزارت دفاع چالش‌برانگيز شده و اين موضوع ممكن است در كنگره حساسيت‌برانگيز شود.

اخيرا برخي اختلافات نيز بين شاناهان و ترامپ نمايان شده بود. شاناهان بحث آزمايش موشك‌هاي كوتاه‌برد كره شمالي را نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل دانست. اما ترامپ در ژاپن عنوان كرد كه كره شمالي نقضي انجام نداده است. با اين در حال حاضر مشخص نيست پاتريك شاناهان آيا مي‌تواند به عنوان وزير دفاع ايالات متحده معرفي شود يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون