• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

بعد از 5 بازي، دست بالا با كانادايي‌هاست

ريسك بزرگ جنگجو‌ها جواب مي‌دهد؟

نويد خرم‌خورشيد

 

 

جمعه هفته گذشته بود كه NBA به ايستگاه پاياني خود رسيد و براي اولين ‌بار تيم كانادايي حاضر در ليگ يعني تورنتو رپترز به فينال راه يافت تا در تاريخ نسبتا طولاني اين مسابقات براي اولين ‌بار شاهد يك فينال امريكايي- كانادايي باشيم.

راه‌يابي تورنتويي‌ها به فينال مسابقات علاوه بر ايجاد فينال امريكايي- كانادايي باعث شد تا پس از 4 سال فينال تكراري بين گلدن ‌استيت و كليولند بالاخره زوج تيم‌هاي حاضر در فينال تغيير كند و همين مساله نيز باعث جذابيت بيشتر فينال امسال نسبت به سال‌هاي اخير شد.

گلدن استيت در حالي پا به مسابقات فينال اين دوره گذاشت كه پيش از آغاز سري فينال، كوين دورنت را به دليل مصدوميت تازه از دست داده بود. حتي پيش از شروع اين سري هم مي‌شد پيش‌بيني كرد كه غيبت دورنت به عنوان كسي كه دو سال پياپي ارزشمندترين بازيكن فينال NBA بوده است از بار فني گلدن ‌استيت خواهد كاست. از طرفي مشكل ديگر گلدن ‌استيت اين بود كه در فصل عادي نيز نسبت به تورنتو عملكرد ضعيف‌تري داشت و اين به اين معنا بود كه اگر كار به بازي هفتم بكشد، ميزبان آن ديدار كانادايي‌ها خواهند بود. بدين‌ترتيب روي كاغذ و پيش از شروع مسابقات فينال، تورنتو وضع بهتري داشت و از شانس بيشتري براي پيروزي در سري فينال برخوردار بود.

 

درس بزرگ دو بازي اول به استيو كر؛ تورنتو تنها كواي لنارد نيست

ديدار ابتدايي از سري فينال امسال در كانادا و در اسكاتيابنك آره‌نا برگزار شد و در اين ديدار كه شهر تورنتو براي اولين ‌بار ميزبان فينال NBA بود، دايناسورهاي اين شهر توانستند با نتيجه ۱۱۸ بر ۱۰۹ قهرمان دو سال اخير را شكست دهند و اولين قدم در رسيدن به اولين قهرماني‌شان را بردارند.

نكته قابل ذكر اين بازي علاوه بر غيبت دورنت، تاكتيك دفاعي اوكلندي‌ها بود. برنامه دفاعي گلدن ‌استيت در اين ديدار دابل تيم كردن كواي لنارد پشت قوس و دفاع سخت روي پيكند رول‌هاي او بود. دابل تيم كردن به اين معني است كه دو بازيكن از يك تيم به صورت فشرده به يك بازيكن تيم حريف كه صاحب توپ است، نزديك شوند و سعي در دفاع مستقيم او كنند. اتخاذ اين تاكتيك در هر شرايطي بدين معني است كه يك بازيكن از تيم حريف همواره خالي است و در صورتي كه بازيكني كه دابل تيم شده است، پخش‌كننده خوب و باهوشي باشد همواره مي‌تواند يكي از هم‌تيمي‌هاي خود را صاحب توپ كند. همين اتفاق در بازي رخ داد و با اينكه در ظاهر گلدن ‌استيت توانست كواي لنارد را مهار كند اما بازيكنان ديگري چون پاسكال سياكام و فرد ون‌وليت درخشيدند و به نوعي بازي را براي تورنتو درآوردند. سياكام در اين بازي موفق به ثبت آمار ۳۲ امتياز، ۸ ريباند و ۵ پاس منجر به امتياز شد.

در بازي دوم اما گلدن ‌استيت با پياده كردن دفاع منطقه‌اي و متعادل توانست تورنتو را در خاك كانادا شكست دهد و مزيت برتري در بازي خانگي را از تورنتويي‌ها بگيرد. استيو كري و كادر فني گلدن استيت از اين بازي اين درس را گرفتند كه مي‌توانند اجازه دهند، لنارد بدرخشد اما با مهار كردن منطقي تيم تورنتو آنها را شكست دهند. براي مثال سياكام كه در بازي اول بسيار درخشيده بود در اين بازي موفق نشد بيش از ۱۲ امتياز بگيرد.

پيروزي گلدن ‌استيت البته تنها نكته مهم اين بازي نبود؛ آنها در اين ديدار كلي‌تامپسون شوتينگ گارد موثر خودشان و البته كوان لوني را هم به دليل مصدوميت از دست دادند تا دست استيو كر براي بازي‌هاي بعدي حتي از پيش هم بسته‌تر شود.

 

ورزشگاه گلدن ‌استيت؛ كاناداتر از تورنتو

براي دايناسورها

ديدار سوم در زمين گلدن‌ استيت يعني اوراكل آره‌نا برگزار شد. در حالي كه هواداران گلدن‌ استيت شادمان از پيروزي در آخرين بازي ورزشگاه را پر كرده‌ بودند، غيبت دورنت و كلي‌تامپسون كار خودش را كرد؛ گلدن استيت با نتيجه ۱۲۳ بر ۱۰۹ در زمين خودش و پيش چشم تماشاگران پرشمارش تحقير شد. نمايش فاجعه‌بار گلدن استيت در اين ديدار حكايت از آن داشت كه اگر كلي تامپسون به بازي بعد نرسد، باز هم داستان از همين قرار خواهد بود و گلدن استيت شكست خواهد خورد. اگر موتور خاموش استفن كري در نيمه اول اين بازي در نيمه دوم روشن نمي‌شد شايد اختلاف بسيار بيشتر از اين مي‌شد.

ديدار چهارم هم براي گلدن ‌استيت خوش‌يمن نبود و آنها براي بار دوم در فينال و براي سومين بار پياپي در زمين خود در اين فصل به تورنتويي‌ها باختند تا كلاف ديدارهاي فينال امسال از قبل هم پيچيده‌تر شود. در اين ديدار با وجود اينكه تامپسون به تيم اضافه شد اما فرم نه چندان مناسبش باعث شد تا تاثير هميشگي را نداشته باشد؛ به قول بسكتبالي‌هاي «شيمي» گلدن ‌استيت در اين ديدار بد بود و همين مساله باعث باخت‌شان شد. البته كه از درخشش نيمكت‌ تورنتو نبايد غافل بود. هر گاه بازي گره خورد، سرج ايباكا از روي نيمكت برخاست و به بازي آمد و گره از كار تورنتو باز كرد. ايباكا در ۲۲ دقيقه‌اي كه در ميدان بود، موفق به ثبت آمار ۲۰ امتياز، ۴ ريباند و ۱ پاس منجر به امتياز شد. اين ديدار با نتيجه ۱۰۵ به ۹۲ به سود تورنتو به پايان رسيد تا نتايج سري فينال ۳ بر يك شود.

تكرار شگفتي اين ‌بار توسط گلدن استيت؟!

ديدار پنجم در حالي در خاك كانادا برگزار شد كه تورنتو تنها يك قدم با قهرماني فاصله داشت و گلدن استيت براي قهرماني بايد كار شگفت‌انگيز كليولند در فينال ۲۰۱۶ را تكرار مي‌كرد يعني كامبك زدن در حالي كه ۳-۱ در نتيجه كلي عقب است؛ اين اتفاق براي اولين ‌بار در تاريخ در سال ۲۰۱۶ رخ داد و همين مساله مي‌تواند ثابت كند كه تا چه اندازه اين كار دشوار است.

شكست در اين بازي به معني از دست رفتن قهرماني بود. همين امر باعث شد كه استيو كر بزرگ‌ترين قمار اين فصلش را انجام دهد؛ بازي دادن به كوين دورنت در حالي كه هنوز به صورت كامل ريكاوري نكرده است.

دورنت بازي را از ابتدا شروع كرد و توفاني هم شروع كرد اما تنها ۱۲ دقيقه توانست براي تيمش بازي و ۱۱ امتياز كسب كند. مصدوميت دورنت تشديد شد و او از بازي بيرون رفت.

نمي‌توانم به صورت متقن بگويم كه قمار استيو كر جواب داد يا نه چراكه گلدن ‌استيت اين بازي را برد و براي يك بازي ديگر زنده ماند اما مصدوميت دورنت تشديد شد. منابع نزديك به اتحاديه ملي بسكتبال خبر از اين مي‌دهند كه مصدوميت دورنت مشكوك به پارگي آشيل است و اين يعني حداقل ۲۰۰ روز دوري از ميادين.

گلدن استيت با پيروزي ۱۰۶ بر ۱۰۵ در اين ديدار اجازه نداد حريف كه تا چند سانتي‌متري جام قهرماني هم رفته بود، دستش به جام برسد و كار را به بازي ششم كشاند. آنها حالا بايد بامداد جمعه در كانادا به مصاف تورنتو بروند.

آيا گلدن استيت مي‌تواند بدون دورنت به دومين تيمي تبديل شود كه در سري فينال ۳ بر يك عقب مي‌افتد اما قهرمان مي‌شود؟! بايد صبر كرد و ديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون