• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4396 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير

خبر ديپلماسي

كاظم جلالي سفير ايران در مسكو مي‌شود

شنيده‌ها حاكي از آن است كه «كاظم جلالي» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از گزينه‌هاي مطرح و جدي تصدي سفارتخانه ايران در مسكو است و قرار است به جاي «مهدي سنايي» عهده‌دار اين سمت شود. به گزارش فارس جلالي كه خرداد 1395 به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس انتخاب شد، رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و رييس گروه دوستي پارلماني جمهوري اسلامي ايران و فرانسه نيز هست. جلالي داراي مدرك كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي در رشته علوم سياسي از دانشگاه امام صادق (ع) است و در ادوار ششم تا نهم مجلس نيز نماينده مردم شاهرود بوده است. لازم به ذكر است كه مهدي سنايي از آبان ماه سال 1392 در سمت سفير تام‌الاختيار جمهوري اسلامي در فدراسيون روسيه مشغول به كار است.

سفر معاون وزيرخارجه بريتانيا به تهران

وزير دولت در امور خاورميانه بريتانيا براي رايزني درباره كاهش تنش‌ها به ايران مي‌آيد. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي نيوز، اندروموريسون، وزير دولت در امور خاورميانه بريتانيا، فردا به منظور كاهش تنش در خاورميانه به ايران مي‌آيد. موريسون همچنين درباره آنچه نگراني‌ها بر سر تهديد ايران براي توقف پايبندي به برجام عنوان شده است، رايزني خواهد كرد.

وزارت امور خارجه بريتانيا اعلام كرده كه اين ديدار «فرصتي براي يك توافق قابل بحث، روشن و سازنده است.» سخنگوي وزارت خارجه بريتانيا با اشاره به اين مساله كه گفت‌وگوهاي ديپلماتيك ميان ايران و بريتانيا همچنان برقرار است، در رابطه با سفر اندرو موريسون به تهران عنوان كرد: دكتر موريسون در سفر خود خواهان كاهش فوري تنش‌ها در منطقه خواهد شد و نگراني بريتانيا و جامعه جهاني را نسبت به تهديدات ايران درباره عدم پايبندي به توافق هسته‌اي را ابراز خواهد كرد.

 

ايران؛ دستور كار اصلي نشست سران گروه 20

آنگلا مركل صدر اعظم آلمان روز گذشته تاكيد كرد كه بايد در رابطه با ايران به يك راهكار سياسي دست يافت. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه يني شفق، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در پي آنكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا گفته بود در شرف يك حمله نظامي به ايران بوده است، روز شنبه گفت كه جامعه بين‌المللي بايد به دنبال راهكاري سياسي در رابطه با ايران باشد. مركل كه در همايش سالانه كليساهاي پروتستان سخنراني مي‌كرد، همچنين عنوان كرد كه مساله ايران در نشست گروه ۲۰ كشور پيشگام اقتصاد جهان (G20) در ژاپن و حداقل در سطح دو جانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وي افزود: بايد يك راهكار سياسي در رابطه با ايران وجود داشته باشد و ما در حال كار كردن روي اين موضوع هستيم. به گزارش ايسنا، تاكيد مركل بر دستيابي به يك راهكار سياسي در رابطه با ايران در حالي مطرح مي‌شود كه امريكا تاكنون با اقداماتي از جمله خروج از توافق هسته‌اي ايران و اعمال تحريم‌هايي يكجانبه بر ايران، رويكردي قهري عليه ايران اتخاذ و راه ديپلماسي را ناهموار كرده است.

به دنبال خروج امريكا از برجام تنش‌ها ميان واشنگتن و تهران شدت گرفت و در اين ميان شركاي اروپايي برجام نيز در عمل به تعهدات برجامي‌شان تعلل كردند كه اين به تصميم ايران براي كاهش سطح تعهدات برجامي خود منجر شد. نمونه اخير اين تنش‌ها ورود يك پهپاد جاسوسي امريكا به حريم هوايي ايران و سرنگوني آن توسط سپاه پاسداران ايران بود.

گفته مي‌شود به دنبال اين اقدام، دونالد ترامپ، انجام گرفتن حملاتي عليه ايران را تاييد كرده و سپس پيش از وقوع حمله‌اي از تصميمش عقب‌نشيني كرده و دستور توقف آن را داد. آنگلا مركل روز گذشته در واكنش به اين اتفاق گفت كه او و ديگر رهبران اتحاديه اروپا پس از دريافت اخباري مبني بر اينكه امريكا به دنبال اجراي يك حمله نظامي عليه ايران بوده است، درباره وضعيت در خاورميانه ابراز نگراني كرد. مركل پس از نشست دوروزه اتحاديه اروپا در بروكسل در جمع خبرنگاران گفت: ما درباره اين وضعيت نگران بوده و خواهان مذاكرات ديپلماتيك و حل‌وفصل سياسي براي موقعيتي بسيار متشنج هستيم.

 

كاردار امارات به وزارت امور خارجه احضار شد

در پي اقدام تجاوزكارانه يك فروند پهپاد جاسوسي امريكايي به حريم فضايي ايران از مبدا يك پايگاه نظامي امريكا در امارات، كاردار اين كشور روز گذشته از سوي وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد كشورمان به او ابلاغ شد.

در اين ديدار، رييس اداره خليج فارس وزارت امور خارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ارايه تسهيلات به نيروهاي بيگانه را براي هرگونه تعرض به قلمرو آبي، خاكي و فضايي ايران نمي‌پذيرد و كشورها نمي‌توانند در اينگونه موارد از خود سلب مسووليت‌ كنند.

به گزارش فارس، بامداد پنجشنبه 30 خرداد ماه يك فروند پهپاد امريكايي «گلوبال هاوك» پس از ورود به آسمان ايران هدف سامانه پدافندي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار گرفت. بر اساس بيانيه سپاه پاسداران، اين پهپاد پس از پرواز از جنوب خليج فارس، «بر خلاف قوانين هوانوردي كليه تجهيزات مربوط به معرفي خود را خاموش كرده و در نهايت پنهان‌كاري، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسير مي‌دهد» و نهايتا درون فضاي سرزميني ايران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون