• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4396 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير

گلايه‌هاي تاكسيرانان در روز تاكسيراني

گروه اجتماعي| تعدادي از رانندگان تاكسي به مناسبت روز تاكسيراني در نشستي به بيان مشكلات و دغدغه‌هاي‌شان پرداختند. دغدغه‌هايي كه معتقدند بخش اعظم آن به سوءمديريت مديران سازمان تاكسيراني و مديريت شهري بر مي‌گردد. تاجبخش محمدي، عضو هيات‌مديره انجمن تاكسيرانان تهران با انتقاد از بي‌توجهي‌هاي نهادهاي متولي و به خصوص سازمان تاكسيراني نسبت به حقوق رانندگان تاكسي گفت: سكوت و ناديده شدن تمام واقعيت‌هاي تلخ جامعه توسط مسوولان حمل و نقل عمومي شهري و خصوصا سازمان‌هايي كه مديريت و نظارت بر امور تاكسيرانان را بر عهده دارند، باعث شده تا پديده شوم مسافركشان پلاك شخصي تحت عنوان تاكسي خود را معرفي كنند و اين مساله گاهي حوادث تلخي را براي مردم به همراه دارد. او در ادامه به فعاليت شركت‌هاي مسافربري اينترنتي پلاك شخصي اشاره كرد و گفت: برخي رانندگان اين شركت‌ها در كنار خيابان ثبت‌نام مي‌شوند و براي جذب راننده بيشتر مشوق‌هاي مالي نيز لحاظ مي‌شود مانند پرداخت 500 هزار توماني براي جذب هر راننده پلاك شخصي. حالا اين سوال مطرح است كه ثبت‌نام يك راننده مسافربر پلاك شخصي چه شباهتي با تاكسي رسمي و قانوني دارد كه هر دو بايد با عنوان تاكسي خطاب شوند؟!

او با طرح ابعاد ديگري از اين مساله گفت: هر تخلف احتمالي از سوي رانندگان تاكسي مي‌تواند در اسرع وقت موجب لغو مجوز و پروانه كاري آنها شود در صورتي كه براي ساير مسافربرها اينچنين نيست. بنابراين ما تاكسيرانان رسمي و قانوني صراحتا تاكيد مي‌كنيم نه تنها با تكنولوژي جديد در حمل و نقل عمومي راضي نيستيم بلكه با شدت از اجراي آن استقبال مي‌كنيم چرا كه توسعه حمل و نقل عمومي خواسته همه ما است و معتقديم اين فعاليت‌ها بايد نظام‌مند و قانوني باشد و يك سازمان بر آن نظارت كند. عضو هيات‌مديره انجمن تاكسيرانان تهران ضمن انتقاد از مديريت سازمان تاكسيراني بر تاكسي‌هاي قانوني پايتخت گفت: گاهي به تاكسيران‌ها زور گفته مي‌شود و مطالبات و نظرات ما را نمي‌پرسند و تاكنون 160 نامه در انجمن تاكسيراني به سازمان مربوطه داشته‌ايم. محمدي با اشاره به اينكه در اين انجمن بيش از 2 هزار راننده تاكسي عضو هستند به بيمه تاكسيرانان اشاره كرده و گفت: ‌در سال 92 قانوني تصويب شد كه 50 درصد هزينه بيمه را دولت و 50 درصد ديگر را رانندگان تاكسي پرداخت كنند و اين مساله موجب خوشحالي 476 هزار راننده تاكسي در كشور شد ولي مدت پس از اجراي آن امكان بيمه شدن افراد جديد نبود و يا اگر راننده‌اي براي مدت كوتاهي بيمه آن قطع مي‌شد، امكان وصل مجدد آن وجود نداشت.عضو هيات‌مديره انجمن تاكسيرانان تهران گفت: بر اساس قانون هواي پاك قرار شد كه تاكسي‌هاي پايتخت نوسازي شود ولي 4 سال است كه 17 هزار تاكسيران منتظر دريافت تاكسي‌هاي نو هستند. حتي برخي نقدا پول تهيه كرده ولي هيچ خودرويي در اختيارشان قرار نگرفته است.محمدي در مورد نوع جريمه توسط بازرسان سازمان تاكسيراني براي رانندگان اشاره كرد و گفت: متاسفانه گاهي بي‌انصافي‌هاي زيادي درحق رانندگان تاكسيران انجام مي‌گيرد. به طور مثال در زمينه برچسب‌گذاري اگر راننده تاكسي در اين زمينه تاخيري داشت بازرس تاكسيراني جريمه اعمال مي‌كرد و گاهي نيز توقيف تاكسي صورت مي‌گرفت در صورتي كه بر اساس ماده 523 تا 528 قانون توقيف تاكسي امكان‌پذير نيست مگر در شرايط خاص و آن هم اگر با حكم قاضي باشد بنابراين نظارت‌هاي اعمال شده بر تاكسي‌ها در حال حاضر تنها از طريق ارعاب است.او در ادامه با اشاره به اينكه 700 راننده تاكسي زن در تهران مشغول فعاليت هستند، گفت: اين همكاران ما نيز با مشكلات زيادي روبرو بوده‌اند و اقدامات لازم حمايتي از آنها تا كنون صورت نگرفته و جا دارد كه مسوولان اقدامات موثري در اين زمينه انجام دهند.عضو هيات‌مديره انجمن تاكسيرانان تهران با تاكيد بر اينكه بر اساس قانون حمل و نقل مسافر با پلاك شخصي ممنوع است و 30 هزار تومان جريمه دارد، گفت: ‌ولي با اين حال، متاسفانه پليس اين قانون را اعمال نمي‌كند و معتقد به دليل گرفتاري مردم در شرايط اقتصادي نبايد سخت گرفت در حالي كه اين مساله اجحاف بر فعاليت تاكسيرانان به شمار مي‌رود. او با اشاره به اينكه شوراي شهري‌ها متاسفانه از مسائل شهري و مشكلات شهروندان آگاهي زيادي ندارند، گفت: به طور مثال در شوراي قبل تعداد زيادي ورزشكار و هنرمند شوراي شهر بودند و الان همه سياسي هستند و از طرفي پايتخت دو سال شهردار نداشت و درد ما نبود مديريت است و سازمان‌هاي حمايتي بايد اقدامات لازم را براي تاكسيرانان انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون