• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4396 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير

جام ملت‌هاي آفريقا آغاز شد

قاره سياه خيره به توت‌عنخ‌آمون

علي ولي‌اللهي

 

 

جام ملت‌هاي آفريقا از روز جمعه با ديدار تيم‌هاي مصر ميزبان و زيمبابوه رسما استارت خورد. در اين ديدار مصر با تك گل ترزگه از سد حريفش گذشت تا تورنمنت را با برد آغاز كند. البته طبق زمان‌بندي قرار بود مسابقات يك ماه قبل و بلافاصله بعد از اتمام ليگ‌هاي اروپايي آغاز شود كه به درخواست اكثر تيم‌هاي حاضر، مسابقات يك ماه به تعويق افتاد. همچنين سال گذشته مقرر شده بود كه كامرون ميزبان مسابقات خواهد بود اما باتوجه به آماده نبودن اين كشور، در انتخاباتي مجدد بين مصر و آفريقاي‌جنوبي، كشور فراعنه با كسب 16 راي در مقابل يك راي آفريقاي‌جنوبي، ميزباني مسابقات را به‌دست آورد.

 

جايزه، نماد، اسپانسر و توپ مسابقات

جايزه قهرمان جام ملت‌هاي آفريقا 4.5 ميليون دلار خواهد بود. نايب قهرمان 2.5، تيم سوم 2 و تيم‌هاي حاضر در يك‌چهارم هر كدام 800 هزار دلار پاداش دريافت مي‌كنند. توت‌عنخ‌آمون يكي از فراعنه مصر كه لباسي قرمز بر تن دارد و روي لباسش نقشه آفريقا
به چشم مي‌خورد به عنوان نماد بازي‌ها درنظر گرفته شده است. توپ امسال مسابقات را شركت Umbro توليد كرده است. نام اين توپ Neo Pero است.

تيم‌هاي حاضر و گروه‌بندي

مسابقات جام ملت‌هاي آفريقاي 2019 با شركت
24 تيم و در 6 گروه 4 تيمي برگزار مي‌شود. در گروه نخست ميزبان به همراه تيم‌هاي كنگو، اوگاندا و زيمبابوه حضور دارد. در گروه دو نيجريه، غنا، ماداگاسكار و بروندي به چشم مي‌خورند.

گروه سه شامل تيم‌هاي سنگال، الجزاير، كنيا و تانزانيا مي‌شود. در گروه چهار تيم‌هاي مراكش، ساحل‌عاج، آفريقاي‌جنوبي و ناميبيا گروه مرگ مسابقات را تشكيل مي‌دهند.

گروه پنج جايي است كه تيم‌هاي تونس، مالي، موريتاني و آنگولا قرار دارند و درنهايت گروه شش به تيم‌هاي كامرون، غنا، بنين و گينه‌بيسائو اختصاص دارد. بعد از انجام دور گروهي از هر گروه دو تيم به صورت مستقيم راهي دور بعد مي‌شوند و چهار تيم برتر سوم نيز جواز حضور در مرحله يك‌هشتم را به دست مي‌آورند.

 

شهرها و ورزشگاه‌هاي ميزبان

چهار شهر قاهره، اسماعيليه، اسكندريه و سوئز، شهرهاي ميزبان جام ملت‌هاي آفريقاي 2019 هستند. در مجموع 6 استاديوم كه سه تاي آن در پايتخت مصر قرار دارند، استاديوم‌هاي ميزبان مسابقات را تشكيل مي‌دهند.

قهرمانان و مدعيان

تيم كامرون كه در دوره قبل مسابقات در فينال مصر را با نتيجه دو بر يك شكست داده بود، به عنوان مدافع عنوان قهرماني در تورنمنت حاضر شده است. البته بازيكنان اين تيم قبل از عزيمت به مصر در فرودگاه جنجال‌آفرين شدند. بازيكنان اين تيم اعلام كردند در صورتي كه فدراسيون دستمزد معوقه آنان را پرداخت نكند به مصر پرواز نخواهند كرد، درنهايت با حضور رييس فدراسيون اين كشور در فرودگاه و پاي هواپيما مشكل حل شد تا شيرهاي رام نشدني آفريقا به مسابقات اعزام شوند. از سال 1957 كه جام ملت‌هاي آفريقا آغاز شده است، پرافتخارترين تيم حاضر در مسابقات مصر به حساب مي‌آيد كه هفت‌بار مقام قهرماني را تصاحب كرده است. بعد از مصري‌ها كامرون با پنج قهرماني در رده دوم قرار دارد. غنا نيز با چهار قهرماني سومين تيم پرافتخار قاره سياه به‌حساب مي‌آيد. در عين حال و باتوجه به بازيكنان حاضر در مسابقات، تيم‌ مصر كه از وجود محمد صلاح بهره مي‌برد، سنگالي كه ساديو مانه در آن توپ مي‌زند و الجزايري كه ستاره‌اش رياض محرز است، بيشترين توجهات را به خودشان جلب كرده‌اند.

 

بهترين گلزنان

بهترين گلزن تاريخ جام ملت‌هاي آفريقا ساموئل اتوئو است كه 18 گل به ثمر رسانده است. اتوئو اين تعداد گل را در هفت دوره حضور بين سال‌هاي 2000 تا 2012 به ثمر رسانده است. بعد از مهاجم سابق بارسلونا و اينتر، لورنت پوكو از ساحل‌عاج با 14 گل و رشيدي يكيني از نيجريه با 13 گل در رده‌هاي دوم و سوم بهترين گلزنان تاريخ تورنمنت محسوب مي‌شوند.

 

معروف‌ترين مربيان

تيم‌هاي مدعي اين مسابقات بعضا از مربيان بزرگي نيز روي نيمكت خود بهره مي‌برند. تيم مصر بعد از قطع همكاري با هكتور رائول كوپر آرژانتيني با خاوير آگيره مصري به توافق رسيد و حالا مربي سابق تيم ملي ژاپن اميدوار است با درخشش صلاخ به مقام درخوري در قاره سياه دست پيدا كند. مراكش نيز با هروه رنار فرانسوي به مسابقات وارد شده است. كسي كه چند ماه تيتر خبرگزاري‌هاي ايران را به خودش مشغول كرده بود و گمان مي‌رفت جانشين كي‌روش خواهد بود. او با بازيكناني نظير حكيم زياش و سبك بازي هجومي جالبش مي‌تواند مراكش را به مراحل بالايي جام برساند اما براي قهرماني بايد اشتباهات تيمش را كه در جام جهاني باعث حذف اين تيم شد، پوشش دهد. جمال بلماضي نيز از ديگر مربيان جالب‌توجه ايراني‌هاست كه تا همين چند وقت پيش هدايت الدوحيل قطر را برعهده داشت و مدتي است سرمربي تيم ملي الجزاير شده است. بلماضي با قدرت خط حمله‌اش كه بازيكناني نظير رياض محرز و بغداد بونجاح در آن حضور دارند، به فكر كسب افتخار در عرصه ملي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون