• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4396 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير

در ضرورت ديپلماسي ورزشي

بهرام سرگوسرايي

 

 

در چند روز گذشته دو اتفاق مشابه در فضاي مجازي باعث شده است كه بيش از گذشته به لزوم وجود ديپلماسي ورزشي پي ببريم. هر دوي اين اتفاقات هم در فضاي مجازي و مشخصا در اينستاگرام رخ داد. يكي پست استفان بويه، بازيكن تيم ملي واليبال فرانسه و ديگري پست صفحه رسمي كنفدراسيون بوكس آسيا. در مورد اول بازيكن پشت خط‌زن تيم ملي فرانسه كه قرار بود راهي اردبيل شود تا در هفته چهارم ليگ ملت‌هاي واليبال با تيم ايران روبه‌رو شود، پيش از عزيمت به كشورمان در صفحه شخصي‌اش نوشت: «يك سال متفاوت! هفته جديد ليگ ملت‌ها در ايران يا آذربايجان جنوبي؟» معلوم نيست دقيقا استفان بويه چه شناختي از كشورمان دارد يا چه كساني به او مشورت داده‌اند اما واضح است كه در جغرافياي سياسي جهان چيزي به اسم آذربايجان جنوبي وجود ندارد. اين نام مجعولي است كه برخي جدايي‌طلبان روي استان اردبيل گذاشته‌اند. بعد از انتشار اين پست، با خبررساني برخي كانال‌هاي تلگرامي بسياري از ايرانيان با كامنت گذاشتن نام و پرچم ايران به بازيكن فرانسه نشان دادند كه بهتر است وارد اين بازي‌هاي سياسي نشود. از طرف ديگر برخي جدايي‌طلبان نيز خودشان را به صفحه واليباليست فرانسه رساندند و نام آذربايجان جنوبي را كامنت كردند. با اينكه تعداد كامنت‌هاي ايران آنقدر زياد بود كه اجازه خودنمايي به ديگران را نمي‌داد - چيزي در حدود 20 هزار كامنت - اما در كمال تعجب بويه شروع به پاك كردن كامنت‌هاي كساني كرد كه نام ايران را نوشته بودند! در فاصله 24 ساعت بعد از آن پست و اتفاقات پيش آمده و با هجوم دوباره كاربران ايراني، بويه در نهايت پست مربوطه را پاك كرد.

اتفاق بعدي به همين ديروز برمي‌گردد. كنفدراسيون بوكس آسيا در تبليغات خود براي برگزاري مسابقات بوكس قهرماني نونهالان آسيا در صفحه رسمي خود در اينستاگرام از نام جعلي خليج عربي به جاي خليج فارس استفاده كرد. بعد از پخش شدن خبر استفاده كنفدراسيون بوكس آسيا بلافاصله كاربران ايراني فضاي مجازي با حضور چند هزار نفري در پست مربوطه، تلاش كردند با كامنت گذاشتن نام خليج فارس، مدير صفحه را متوجه اشتباه‌شان بكنند. همچنين حسين ثوري، رييس فدراسيون بوكس كشورمان نيز بلافاصله به اين موضوع واكنش نشان داد. ثوري در اين رابطه گفت: « كاملا اين موضوع را از طريق حراست وزارت ورزش و جوانان پيگيري كرده‌ام. اگر قرار باشد در اين مسابقات از چنين نام جعلي براي خليج هميشه فارس استفاده شود ايران در مسابقات قهرماني نونهالان آسيا شركت نخواهد كرد. ضمنا بايد بگويم كه خليج فارس هويت ديني و ملي ما ايراني‌ها است. من شخصا پيگير اين موضوع هستم و يك لحظه هم كوتاه نخواهم آمد.»

فارغ از اشتباهات و سوء نيت‌هاي برخي افراد و بازي‌هاي سياسي‌اي كه در پشت پرده اتفاق مي‌افتد، آنچه جاي خالي‌اش احساس مي‌شود، ديپلماسي ورزشي است. يعني وزارت ورزش و فدراسيون‌ها فاقد ابزارها و برنامه‌ريزي‌هاي مشخص براي مبارزه با چنين رخدادهايي هستند. البته برگزاري مسابقات با نام خليج فارس يا نامگذاري ليگ برتر به اسم جام خليج فارس يا دادن ميزباني مسابقات بين‌المللي مهم به شهرستان‌ها مي‌تواند بخشي از ديپلماسي ورزشي محسوب شود. با اين حال همچنان به نظر مي‌رسد كه بايد كار بيشتري مخصوصا در حوزه تبليغات و آگاه‌سازي صورت بگيرد تا ديگر شاهد استفاده از نام‌هاي جعلي نه توسط سازمان‌ها و نه افراد عادي پرمخاطب باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون