• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4402 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۰ تير

قاسم ميرزايي‌نيكو، عضو اصلاح‌طلب كميسيون شوراهاي مجلس:

كاش به تخلف 2000 ميلياردي املاك نجومي همچون 20 ميليارد حقوق نامتعارف رسيدگي مي‌شد

يك خبرگزاري اصولگرا روز گذشته گزارش مفصلي درباره آخرين وضعيت رسيدگي به تخلفات پرونده حقوق‌هاي نامتعارف منتشر كرد. گزارشي كه البته بايد پس از قرائت در صحن علني مجلس در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گرفت اما همچون موارد متعدد در گذشته چنين نشد. همزمان با اين پرونده، موضوع املاك نجومي شهرداري نيز مطرح بود كه اگرچه حجم تخلفات در آن حداقل يك‌صد برابر مجموع تخلفات در «حقوق‌هاي نجومي» است همچنان بلاتكليف است؛ علت چيست؟

متاسفانه در گذشته نيز شاهد اين رويه‌ها در رسانه‌هاي اصولگرا بوده‌ايم كه مسائل عامه‌پسندي كه مي‌تواند موجب تحريك افكار عمومي شود به‌ شدت مورد توجه قرار مي‌گيرد و اين رسانه‌ها سعي مي‌كنند با تمركز دوچندان بر چنين پرونده‌هايي اين‌ طور وانمود كنند كه تخلفاتي گسترده در جريان رقيب صورت گرفته و مسوولاني مثلا در دولت، اموال بيت‌المال را خورده و برده‌اند. به ‌نظر مي‌رسد، بحث پرونده حقوق‌هاي نامتعارف كه مدت‌ها قبل تعيين ‌تكليف شده بود و با متخلفان نيز برخوردي جدي صورت گرفته و حتي حقوق‌هاي مازاد به بيت‌المال بازگشت مجددا مورد توجه اين خبرگزاري اصولگرا قرار گرفته است. اميدواريم با حضور آقاي رييسي در رأس دستگاه قضا، رسيدگي به اين پرونده‌ها به ‌دور از مباحث جناحي و چنانچه شايسته عدالت قضايي است در دستوركار قرار گيرد. همگي به‌ ياد داريم كه همزمان با طرح موضوع تخلفات در پرداخت حقوق و مزايا به چند مدير دولتي، پرونده تخلفاتي عظيم در شهرداري تهران در دوران آقاي قاليباف مطرح شد و به عنوان بحث «املاك نجومي» مورد توجه رسانه‌ها نيز قرار گرفت. فراموش نكنيم كه مجموع تخلفات در پرونده حقوق‌هاي نامتعارف كمتر از 20 ميليارد تومان بود و كمتر از 400 مدير دولتي مرتكب تخلف شده بودند كه با آنها نيز برخورد شد و حقوق‌هاي مازاد به خزانه بازگردانده شد و در مقابل در پرونده املاك نجومي مبلغي حدود 2 هزار ميليارد تومان يعني چيزي حدود يك‌صد برابر مجموع تخلفات در پرونده حقوق‌ها تخمين زده مي‌شد و نام آقاي ع ش، از مديران دوران شهرداري قبل كه هم‌اكنون در زندان به ‌سر مي‌برد. همچنين در اين پرونده صحبت‌هايي درخصوص تخلفاتي ديگر علاوه بر آنچه مي‌دانيم، صورت گرفته است. به هر حال پرونده مسائلي كه در بحث واگذاري‌ زمين‌ها و املاك در شهرداري تهران مطرح شد همچنان مفتوح است و چنانكه بايد و شايد به آن رسيدگي نمي‌شود.

به نظر شما علت عدم رسيدگي به پرونده املاك نجومي چيست؟

البته شخصا به رويكرد جديد در دستگاه قضا خوشبينم و اميدوارم كه اين مسائل مورد توجه باشد اما به هر حال يكي از علل عدم رسيدگي به اين پرونده‌ها پس از چند سال همان بحث‌هاي جناحي و جوسازي‌هاي سياسي است و به نظر مي‌رسد، وقتي به بزنگاه‌هاي انتخاباتي نزديك مي‌شويم اين رويه‌ها تشديد شده و اميدواريم نهادهايي كه مسوول رسيدگي به اين تخلفات هستند با يك برنامه‌ريزي صحيح و دقيق اين پرونده‌ها را مورد بررسي قرار داده و مانع از اين جوسازي‌ها، خبرپراكني‌ها و سياسي‌كاري‌ها شوند. كما اينكه در بحث حقوق‌هاي نامتعارف نيز به هر حال گزارشي كامل و مفصل و شفاف ارايه شده ، لازم است در مورد پرونده املاك نجومي نيز اين رويه مدنظر مسوولان باشد.

بحث حقوق‌هاي نامتعارف در دولت از سوي نمايندگان اصولگراي مجلس به‌ جد مورد پيگيري قرار گرفت و به نتيجه نيز رسيد. همزمان اصلاح‌طلبان مجلس نيز تلاش‌هايي براي تفحص از شهرداري انجام دادند اما بي‌نتيجه ماند. علت چه بود؟

بله. ما براي به جريان انداختن طرح تفحص از شهرداري تهران جدا تلاش كرديم و چندين مرتبه تذكر و اخطار داديم. فكر مي‌كنم يكي از اقداماتي بود كه مي‌شد در مورد بسياري از اين مباحث در شهرداري تهران شفاف‌سازي كرد تا حتي اگر تخلفي هم صورت نگرفته به مردم اطلاع دهيم كه اوضاع از چه قرار بوده است. اما به هر حال ممانعت كردند، مخارج بسياري صورت گرفت، اعضاي كميسيون مربوطه را ديدند، لابي‌هاي بسياري انجام شد تا تفحص از شهرداري تهران به جريان نيفتد. حال آنكه اين طرح 2 بار به صحن علني آمده بود. به هر حال اميدواريم حال كه اين مهم در مجلس ناتمام ماند، كساني كه متولي امر هستند، مسائل را به صورت كارشناسي پيگيري كنند و گزارشي شفاف به مردم بدهند.

يكي از دلايلي كه نمايندگان اصولگرا در مخالفت با تفحص از شهرداري مطرح مي‌كردند، نزديكي به انتخابات رياست‌جمهوري و كانديداتوري آقاي قاليباف بود. حال آنكه خود آقاي روحاني هم كانديداي ديگر آن انتخابات بود و با وجود آنكه رييس‌جمهور مستقر بود، صحبت‌هايي در مورد ردصلاحيتش مطرح مي‌شد. آيا اين 2 پرونده يا 2 جناح براي نهادهاي نظارتي تفاوتي دارند؟

نگاه عمومي اين است كه بايد با فساد به‌دور از مسائل جناحي برخورد شود اما وقتي پاي عمل مي‌رسد، هميشه شاهد تفاوتي در رويكردها هستيم. البته بحثم اين نيست كه در مجموعه اصلاح‌طلبان هيچ‌كس خطاكار نبوده اما تجربه نشان داده، متخلفاني كه خود را به جناح‌هاي سياسي نزديك مي‌كنند عمدتا به ‌سمت جناح اصولگرا تمايل داشته‌اند و اين خود مانع از رسيدگي به اين تخلفات مي‌شود.

اخيرا آقاي قاليباف در فراخواني از احتمال كانديداتوري خود در مجلس خبر داده. آيا پرونده حقوق‌هاي نجومي تاثيري در اين موضوع دارد؟

طبيعتا حضور در انتخابات و رقابت سياسي امري مقدس است و حضور همه سياسيون ازجمله آقاي قاليباف موجب خوشحالي است. تنها بحث اين است كه نهادهاي نظارتي بايد با پرهيز از هر نوع جانبداري، فرق دوغ و دوشاب را كاملا روشن كنند. درباره آقاي قاليباف و پرونده املاك نجومي نيز به هر حال ابهاماتي وجود دارد چراكه هم‌اكنون يكي از مديرانشان در زندان است و حتي پيشنهادهايي براي تصدي برخي مناصب به خود آقاي قاليباف مطرح بود كه البته به جايي نرسيد و لازم است اين مسائل براي افكار عمومي روشن شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون