• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4402 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۰ تير

با حذف ايتاليا و آلمان در جام جهاني زنان

بالاخره يك شگفتي بزرگ رقم خورد

علي ولي‌اللهي

 

 

بازي‌هاي مرحله يك‌چهارم نهايي جام جهاني فوتبال به اتمام رسيد و حالا چهره چهار تيم نهايي مسابقات مشخص شده است. چهار تيمي كه خودشان را از 20 تيم ديگر حاضر در مسابقات جدا كرده‌اند و در يك قدمي رسيدن به فينال و بازي نهايي هستند. امريكا، انگليس، سوئد و هلند، تيم‌هايي هستند كه موفق شدند در يك چهارم رقباي سرسخت‌شان را از پيش رو بردارند.

در نخستين ديدار مرحله يك‌چهارم نهايي، انگليس موفق شد نروژ را 3 بر صفر شكست دهد. جيل اسكات، الن وايت و لوسي برنز در دقايق 3، 40 و 57 دروازه نروژ را گشودند. انگلستان در اواخر بازي نيز صاحب يك ضربه پنالتي شد ولي دروازه‌بان نروژ اجازه نداد دروازه‌اش براي بار چهارم باز شود. نروژ پيش از اين يك بار قهرمان جام جهاني زنان شده است ولي انگليسي‌ها تاكنون دست‌شان به جام نرسيده.

در دومين ديدار از مرحله يك چهارم، امريكا به مصاف فرانسه ميزبان رقابت‌ها رفت. امريكا در اين ديدار موفق شد فرانسه ميزبان مسابقات را 2 بر 1 از پيش رو بردارد. مگان رپينو در دقايق 5 و 65 گل‌هاي امريكا را به ثمر رساند. تنها گل فرانسه در دقيقه 81 با ضربه سر وندي رنار به ثمر رسيد. ميزبان جام جهاني در حالي مغلوب امريكا شد كه در مرحله يك‌هشتم نهايي برزيل را شكست داده بود و در كل جام نيز نمايش خوبي ارايه كرده بود. بسياري از فوتبال‌دوستان فرانسه اميدوار بودند با اين تيم براي اولين‌بار طعم قهرماني در جام جهاني زنان را بچشند ولي امريكا فرانسه را حذف كرد تا گام ديگري به سمت كسب جام چهارم بردارد.

سومين ديدار از مرحله يك‌چهارم بين دو تيم هلند و ايتاليا برگزار شد. هر دو تيم نمايش موفقي تا پيش از رسيدن به اين مرحله نشان داده بودند و اميد داشتند همچنان روند رو به رشدشان را ادامه دهند. با اين حال اين لاله‌هاي نارنجي بودند كه توانستند برتري خودشان را به حريف ديكته كنند. گرچه هلند روي دو ضربه شروع مجدد در دقايق 70 و 80 به ترتيب توسط ويوين ميدما و استفاني فان در خراخت به گل رسيدند، اما در تمام طول بازي تيم برتر ميدان بودند. آنها 21 بار دروازه لاجوردي‌پوشان را تهديد كردند و 60 درصد نيز مالكيت توپ را در اختيار داشتند. سارينا ويگمن سرمربي هلند بعد از برد تيمش در كنفرانس خبري گفت: «من واقعا از اينكه تا اينجا بالا آمده‌ايم سورپرايز نشدم، اما واقعا به تيمم افتخار مي‌كنم. ما بعد از قهرماني در اروپا اعتماد به نفس زيادي پيدا كرديم و احساس مي‌كنم در مورد تيمم كلمه افتخار مناسب‌تر از تعجب باشد.» هلند در سال 2017 قهرماني اروپا را به دست آورده بود.

اما در ديدار چهارم مرحله يك‌چهارم بالاخره يك شگفتي درست و حسابي رقم خورد. جايي كه تيم آلمان به عنوان دومين تيم پرافتخار جهان با شكست مقابل سوئد از گردونه رقابت‌ها كنار رفت. بازيكنان آلمان در بازي با دختران سرزمين يخ خيلي زود توسط لينا مگوئل به گل رسيدند و به نظر مي‌رسيد ژرمن‌ها كار سختي براي رسيدن به جمع چهار تيم ندارند. اما بازيكنان سوئد خيلي زود و در فاصله تنها 6 دقيقه گل آلمان را پاسخ دادند تا بازي به تساوي كشيده شود. گل سوئد را سوفيا ياكوبسن به ثمر رساند. اين گل روحيه سوئدي‌ها را بالا برد و آنها توانستند در دقيقه 48 گل پيروزي‌بخش را وارد دروازه حريف كنند. اين گل را استينا بلك‌استنيوس به ثمر رساند. بعد از اين گل دختران آلماني هرچه تلاش كردند موفق به زدن گل تساوي نشدند تا در ميان بهت و حيرت هواداران‌شان از جام خداحافظي كنند. مارتينا فوس تكلنبرگ سرمربي آلمان بعد از حذف ناباورانه تيمش در كنفرانس خبري گفت: «ما اكنون با چالش‌هاي جديد و فرآيندهاي جديد مواجه خواهيم شد. ما مي‌خواهيم همچنان به اين مسير ادامه دهيم و براي اهداف جديد مثل مسابقات قهرماني اروپا قدم ‌برداريم. ما در شكست هم همراه هم خواهيم بود. ما نااميد هستيم و اين حس براي چند روز ديگر نيز با ما خواهد بود. اما تمايل به ادامه مبارزه است كه براي ما عالي خواهد بود.

به اين ترتيب در مرحله نيمه‌نهايي ابتدا فردا تيم‌هاي انگلستان و امريكا به مصاف هم خواهند رفت و سپس پس فردا در دومين ديدار، تيم‌هاي هلند و سوئد با يكديگر روبه‌رو خواهند شد. كارشناسان شانس امريكا و هلند را براي رسيدن به فينال بالاتر مي‌دانند، هرچند حذف آلمان ثابت كرد ديگر نمي‌توان روي پيش‌بيني‌هايي كه با تكيه بر گذشته تيم‌ها صورت مي‌گيرد، حساب باز كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون