• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

لاريجاني در گراميداشت حادثه حمله آمريكا به هواپيماي ۶۵۵:

به‌ خاطر فتواي رهبري سلاح هسته‌اي نخواهيم داشت

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در مراسم گراميداشت شهداي حمله ناوگان امريكا به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي در سال 67 اين حادثه را فاجعه بزرگي با ابعاد مختلف دانست و گفت: عجيب است، امريكايي‌ها هواپيمايي را سرنگون كردند اما از پاسخ يك سوال روشن درماندند، چنانچه ادعا كردند فرمانده ناو وينسنس در مورد هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري اشتباه كرده و آن را جنگي ديده است پس چرا به او مدال داده‌اند، پس دروغ مي‌گويند و زماني كه با هجوم افكار عمومي در دنيا روبه‌رو شده‌اند، گفتند فرمانده امريكايي خطا كرده است لذا اين تناقض‌ها در رفتار امريكايي‌ها زياد است و خطاهايي را مرتكب مي‌شوند كه ملت دنيا از حقيقت آن آگاه هستند با اين حال رييس‌جمهور عجيب و غريب فعلي امريكا، تناقض‌هاي بيشتري هم دارد. او درباره هدف امريكا از انهدام هواپيماي مسافربري اظهار كرد: آنها قصد داشتند، ملت ايران را ترسانده و وادار به تسليم كنند و تصور مي‌كردند با اين اقدام رفتارهاي نامتناسب با نظر آنها خاتمه مي‌يابد و مثل لات‌هايي رفتار مي‌كنند كه با عربده‌كشي براي خود اعتبار مي‌خرند.

لاريجاني در ادامه با اشاره به اين مطلب كه امريكايي‌ها به خاطر مساله هسته‌اي تحريم‌هاي عجيبي را عليه ملت ايران صورت داده‌اند، گفت: بايد رفتار رييس‌جمهور امريكا را آناليز كرد كه ابتدا با گستاخي ملت ايران را تروريسم مي‌خواند و پرونده نظامي روي ميز مي‌گذارد و با برخي كشورهاي منطقه تماس گرفته و قصد تشكيل ائتلاف مي‌كند اما نمي‌داند آنها همسايگان ما هستند و هزينه ائتلاف عليه ايران را نمي‌دهند. او ادامه داد: امريكا همچنين تصور كرد با تحريم نفت، ايران از پا درمي‌آيد اما اين اتفاق نيفتاد لذا به سمت پيشنهاد مذاكره رفت كه در وهله اول پمپئو 12 پيش‌شرط براي مذاكره قرار داد و بعد ترامپ اعلام كرد بدون پيش شرط نيز مذاكره مي‌كند و تصور آنها اين بود كه بعد از تهديدات، ملت ايران تسليم مي‌شود و آنها مي‌توانند داخل كشور را به هم بريزند و چنانچه تصور كردند آشفتگي‌هاي سال 96 براي آنها گرانبهاست اما باز هم موفق نشدند. وي در ادامه با بيان اينكه ترامپ بايد بفهمد با اعمال زور ملت ايران همبسته‌تر مي‌شود، عنوان كرد: درك مفاهيم تمدني، ظرفيت‌هاي عقلاني مي‌خواهد از اين‌ رو رفتار پريشان امريكا در منطقه به‌ خاطر عدم وجود عقلانيت است.

رييس مجلس همچنين با اشاره به تجربيات ايران از تاريخ گذشته خود يادآور شد: شايد جوانان امروز برخي حوادث مانند 28 مرداد را از نزديك نديده باشند اما درباره آن خوانده و شنيده‌اند و مردم فراموش نمي‌كنند چنانچه از ابتداي انقلاب تحريم‌هايي عليه ايران صورت گرفت و در اوج پيشرفت هسته‌اي، ماجرايي خلق شد و عمليات رواني عليه ايران ايجاد كردند كه هنوز با گذشت 20 سال در اين ماجرا هستيم در حالي كه همواره گفته‌ايم، سلاح هسته‌اي به‌ خاطر فتواي رهبري نخواهيم داشت. او همچنين با اشاره به تحريم مقام معظم رهبري از سوي ترامپ عنوان كرد: مگر ايشان چه دارد؟ و اين اقدام نفهمي آنها را نشان مي‌دهد چراكه رهبري ايران مرجع تقليد است و ميليون‌ها نفر مقلد دارد كه تخم نفرت از امريكا را به ‌خاطر اين اقدام در دل مي‌كارند. وي در ادامه راه‌حل مقابله با امريكا را صرفا ايستادگي توصيف كرد و افزود: بايد همبستگي ملي را حفظ و براي پيشرفت از ظرفيت‌هاي خود استفاده كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون