• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

همه‌چيز درباره «مركز ماموريت ايران» در سيا

ويجاي پراشاد

 

 

آژانس اطلاعات مركزي ايالات متحده (سيا) در سال 2017 يك واحد ويژه موسوم به «مركز ماموريت ايران» ايجاد كرد كه مسووليت آن تمركز بر برنامه‌هاي امريكا عليه ايران بود. ابتكارعمل ايجاد اين گروه از سوي جان برنان، رييس سيا مطرح شده بود كه پس از روي كار آمدن دولت ترامپ اين سمت را ترك كرد. برنان باور داشت كه لازم است سيا تمركز خود را بر آنچه ايالات متحده مناطق مشكل‌دار مي‌داند، همچون كره شمالي و ايران، معطوف كند.

مايك پمپئو، جانشين برنان كه تنها براي يك سال رياست سيا را بر عهده داشت و پس از آن در سمت وزير امور خارجه منصوب شد، به اين سياستگذاري ادامه داد. فعاليت‌هاي مرتبط با ايران در رسته عملياتي ايران انجام مي‌شد. در اين بخش كارشناساني بودند كه اطلاعات درباره تحولات اقتصادي و سياسي در داخل ايران و تبعيدي‌هاي ايراني را جمع‌آوري مي‌كردند. طبق آنچه يكي از مقامات واشنگتن گفت، جنگ طلبان و تندروها در ايالات متحده از اين مساله ناراضي بودند كه رسته عملياتي ايران در سيا پر از كارشناساني بود كه هيچ تمركزي بر تغيير نظام در ايران نداشتند. حتي برخي از آنها به دليل فعاليت طولاني مدت روي پروژه ايران و تمركز بر آن درباره اين كشور احساساتي عمل مي‌كردند. اما افراد ترامپ به دنبال يك گروه متمركزتر و متخاصم‌تر بودند كه قابليت ارايه اطلاعات براي تحقق فانتزي جان بولتون، مشاور امنيت ملي را داشته باشند.

سيا پس از تشكيل مركز ماموريت ايران، مايكل دي آندريا را به رياست آن برگزيد. آندريا يكي از چهره‌هاي كليدي در برنامه پس از حمله 11 سپتامبر به شمار مي‌رود و پيش‌تر رياست مركز مبارزه با تروريسم سيا را بر عهده داشته است. كشتار و شكنجه از مسائل كليدي در رويكرد او به شمار مي‌رفتند. اين دي آندريا بود كه برنامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين سيا و به‌ويژه «حمله بر مبناي ويژگي‌هاي گروهي» را گسترش داد. حمله بر مبناي ويژگي‌هاي گروهي يكي از ابزارهاي بحث برانگيز به شمار مي‌رود و بر مبناي آن، سيا مجوز كشتار هر كسي را كه يك سري مشخصات خاص داشته باشد، براي نمونه مردي با سن مشخص با تلفني كه براي تماس با افرادي خاص استفاده شده، صادر مي‌كند. مي‌توان گفت همه هنرهاي سياه سازمان سيا به نوعي ساخته و پرداخته دست دي آندريا بوده‌اند.به گفته يك تحليلگر پيشين سيا، دليل انتصاب دي آندريا به عنوان رييس مركز ماموريت ايران ارتباط نزديك او با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بوده است. كشورهاي عربي منطقه از ديرباز به دنبال اقدام جدي امريكا عليه ايران بوده‌اند و دي آندريا و بخشي از گروه او در اين ديدگاه با آنها اشتراكاتي دارند. دي آندريا و افرادي مانند بولتون بخشي از اكوسيستمي از انسان‌هايي هستند كه عموما به خاندان سلطنتي سعودي نزديك هستند و از ايران تنفر دارند. اينها افرادي هستند كه در اتخاذ اقدامات خشونت‌آميز بي‌محابا عمل مي‌كنند و حاضر هستند از هر ابزاري براي تحريك به آغاز جنگ عليه ايران استفاده كنند. آنها از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كنند.

دي آندريا و جنگ‌طلبان شماري از كارشناسان ايران همچون مارگارت استرومكي كه رييس بخش تحليل‌ها بود را از مركز ماموريت ايران كنار گذاشتند. افراد ديگري هم كه مي‌خواستند جايگزيني براي ديدگاه پمپئو- بولتون ارايه دهند، يا جابه‌جا شده‌اند يا سكوت اختيار كرده‌اند. مقام پيشين سيا تاكيد كرد در دولت ترامپ هيچ جايي براي آنهايي كه مخالف سياست كنوني در قبال ايران هستند، وجود ندارد.

جنگ عربستان سعودي

توماس كاپلان، ميلياردري كه دو گروه حامي تغيير نظام در ايران را پايه‌گذاري كرده، مي‌توان برادر دو قلوي دي آندريا در خارج از كاخ سفيد دانست. اين دو گروه «متحد عليه ايران هسته‌اي» و «پروژه مخالفت با افراطي‌گرايي» هستند. در مورد اين گروه‌ها هيچ‌چيز پنهاني و خاصي وجود ندارد. هر دوي آنها و خود كاپلان دستوركار نابودي گسترده مسلمانان به طور عمومي و به طور خاص ايران را دنبال مي‌كنند.

كاپلان پيش‌تر ايران را در تشكيل و ظهور داعش مقصر دانسته و گفته اين ايران بوده كه از «يك جنبش سني وحشتناك» براي گسترش نفوذ خود از «ايران تا مديترانه» استفاده كرده است. اين تفكر پوچ و بي‌پايه و اساس بر اساس درك اشتباه از يك مفهوم در شيعه موسوم به «تقيه» ناشي شده كه در حقيقت به معناي تقوا و پرهيز است؛ اما كاپلان و ديگران تصور مي‌كنند كه معني فريب مي‌دهد. مساله كنايه‌آميز اين است كه در قياس با ايران، كاپلان اشتراكات خيلي بيشتري با داعش دارد كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به اقدام بر مبناي تنفر از آنهايي اشاره كرد كه پيرو سنت شيعه هستند.گروه‌هاي تاسيس‌شده توسط كاپلان به طور همزمان سيا و منابع مالي را در كنار يكديگر دارند. رييس گروه «متحد عليه ايران هسته‌اي»، مارك والاس است كه در عين حال، مديرعامل گروه مالي «تيگريس» نيز هست؛ يك شركت مالي با سرمايه‌گذاري‌هايي كه منفعت آنها در گرو «بي‌ثباتي در خاورميانه» است. يكي از افرادي كه با هر دو گروه تاسيس‌شده توسط كاپلان كار مي‌كند، رومان رول، مدير اطلاعات ملي پيشين درباره ايران در اداره اطلاعات ملي ايالات متحده، است. رول از تلاش‌هاي «بنيان عربي» كه توسط علي شهابي، فردي با روابط خيلي نزديك با خاندان سلطنتي سعودي، اداره مي‌شود، حمايت مي‌كند. اين بنيان براي آن تاسيس شده كه براي سعودي‌ها فعاليت‌هاي روابط عمومي بالاتر از سطح توانايي ديپلمات‌هاي سعودي را انجام دهد. همه اين افراد يعني كاپلان و بولتون، دي آندريا و شهابي، به استفاده از نيروي كامل نظامي ايالات متحده براي پيشبرد اهداف خطرناك شاهزاده‌هاي كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس (هم عربستان سعودي و هم امارات متحده عربي) گرايش دارند. آنها افرادي در حال انجام ماموريت هستند و ماموريت آنها هم آغاز جنگ است.

منبع: راشا اينسايدر

مترجم: طلا تسليمي (ديپلماسي ايراني)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون