• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

خبر ديپلماسي

ديدار دستيار وزير امور خارجه با بشار اسد

دستيار ارشد وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته با رييس‌جمهور سوريه ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، علي‌اصغر خاجي، دستيار ارشد وزير امور خارجه ايران و هيات همراه با بشار اسد رييس‌جمهور سوريه ديدار و گفت‌وگو كردند.

دستيار ارشد وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار بشار اسد را در جريان آخرين تحولات توافق هسته‌اي ايران پس از خروج واشنگتن از برجام و همچنين مواضع اخير امريكا كه به بي‌ثبات كردن منطقه و تشديد تنش در آن منجر شد، قرار داد. رييس‌جمهور سوريه نيز در اين ديدار بر ايستادگي كشورش در كنار ايران براي دفاع از حقوق ملت تاكيد كرد. همچنين دو طرف در رابطه با مراحل جنگ عليه تروريسم و پاسخ به حملات گروه‌هاي تروريستي حاضر در ادلب، آخرين تحولات سياسي و دور آتي مذاكرات آستانه و همچنين آخرين تحولات منطقه و جهان بحث و تبادل نظر كردند.

ادامه جلسات هماهنگي با عراقي‌ها

در چارچوب تفاهم سران ايران و عراق، دومين اجلاس هيات مشترك هماهنگي اروندرود با حضور هيات‌هاي رسمي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق به رياست «عباس باقرپور» مديركل حقوقي بين‌المللي وزارت امور خارجه كشورمان و مشاور وزير خارجه عراق روز گذشته
۱۱ تير ماه در تهران برگزار شد.

در اين نشست كه نمايندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف ذي‌ربط ۲ كشور حضور داشتند، چارچوب كلي مربوط به مقدمات لايروبي و پاكسازي اروندرود مورد مذاكره و تبادل نظر طرفين قرار گرفت و مقرر شد ايده‌هاي مشترك عملياتي با هدف تفاهم و اجراي آنها به مقامات عاليه ۲ كشور ارايه شود. پيش از آن نيز كارگروه فني موقت لايروبي تشكيل جلسه داده بود كه طي آن، كارشناسان فني ايران و عراق در خصوص جدول زمانبندي عمليات اجرايي مربوط به پاكسازي اروندرود مذاكره كرده بودند.به گزارش فارس، در چارچوب تفاهمات سران و مقامات عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق در رابطه با حل و فصل مسائل مربوط به رودخانه اروندرود بر اساس عهدنامه مرزي و حسن همجواري ايران و عراق ۱۹۷۵ و پروتكل‌هاي ضميمه و موافقتنامه‌هاي تكميلي آن و همچنين در اجراي بيانيه مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ بغداد كه در جريان سفر رياست‌جمهوري اسلامي ايران به عراق نهايي شد و همچنين پيرو مذاكرات وزراي خارجه دو كشور، نشست مشترك هماهنگي هيات‌هاي ايران و عراق متشكل از نمايندگان نهادها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط ۲۹ ارديبهشت سال جاري در بندر خرمشهر تشكيل و برگزار شد. سرپرستي هيات كشورمان در اين نشست مشترك را «عباس باقرپور» مديركل حقوقي بين‌المللي وزارت امور خارجه و سرپرستي هيات عراقي را مشاور عالي وزير امور خارجه اين كشور برعهده داشت.بر اساس توافق حاصله در اين نشست، مقرر شد يك كارگروه موقت فني با هدف فراهم كردن مقدمات لايروبي مشترك اروندرود تشكيل شود. اين كارگروه با برگزاري جلسات مستمر و هر دو هفته يك بار، بررسي‌هاي فني در خصوص لايروبي اروند را انجام و پيشنهادهاي خود را به اجلاس مشترك هماهنگي ارايه خواهد داد. همچنين طرفين توافق كردند اولين جلسه اين كارگروه فني ۱۹ خرداد سال جاري در بغداد برگزار شود.

به گزارش فارس، در بيانيه مشتركي كه روز سه‌شنبه
21 اسفند ماه 1397 در جريان سفر حسن روحاني به عراق منتشر شد، دو طرف در خصوص اروندرود (شط العرب)، بر عزم راسخ خود بر اجراي «عهدنامه مربوط به مرز دولتي و حسن همجواري بين ايران و عراق» مورخ 13 ژوئن 1975 و پروتكل‌هاي ضميمه و موافقتنامه‌هاي تكميلي آن، با حسن نيت و با دقت، تاكيد كردند و براين اساس، طرفين تصميم گرفتند تا عمليات مشترك پاكسازي و لايروبي شط‌العرب را به منظور بازگرداندن كانال اصلي قابل كشتيراني (تالوگ) بر اساس عهدنامه 1975 مذكور و پروتكل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون