• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

از ثبت جهاني مثنوي تا مشكلات اركستر ملي ايران

خالق انيميشن«كشتي دزد دريايي» درگذشت

گروه هنر و ادبيات

 

 

ثبت جهاني يك اثر كلاسيك و يك هنر در حافظه جهان، مرور سينماي سياه‌پوستان دريك جشنواره، درگذشت مورديلو وحرف‌هاي نزهت اميري، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

مثنوي مولوي و فرش ايراني در حافظه جهاني

رييس كميته ملي حافظه جهاني از بررسي دو پرونده «مثنوي مولوي» و «نقشه فرش ايراني» براي ثبت در اين كميته در آينده نزديك خبر داد: چند پرونده در دستور كار داريم كه مهم‌ترين آن ثبت «مثنوي مولوي» است، كه از مدتي قبل براي ثبت اين اثر ارزشمند در كميته حافظه جهاني اقدام شده بود، اما اين پرونده بايد به صورت مشترك با كشورهايي مانند تركيه و افغانستان در اين كميته به ثبت برسد.او با تاكيد بر اينكه يونسكو ثبت پرونده‌هاي مشترك با كشورهاي ديگر را در اولويت كارهاي خود دارد، اظهار كرد: در حوزه ديداري و شنيداري و آثار مكتوب نيز هر‌چند آثار زيادي در اختيار داريم، اما «نقشه فرش ايراني» را در دستور كار قرار داديم و در حال تكميل و بررسي پرونده آن هستيم.

سينماي سياه در لوكارنو

هفتاد و دومين جشنواره فيلم لوكارنو امسال برنامه ويژه‌اي را براي مرور برترين آثار ساخته‌شده توسط كارگردانان سياه‌پوست و يا درباره سياه‌پوستان اختصاص مي‌دهد. با درخشش سينماگران سياه‌پوست در هاليوود طي چند سال اخير، جشنواره فيلم لوكارنو نيز برنامه‌اي را براي تمركز بر «سينماي سياه» از سراسر جهان ترتيب داده است كه با مرور برترين آثار سينمايي ساخته‌شده درباره سياه‌پوستان يا توسط خود آنها با ۴۷ فيلم بلند سينمايي همراه خواهد شد.نسخه ترميم‌شده فيلم «كار درست را بكن» به كارگرداني «اسپايك لي» همزمان با سي‌امين سالگرد ساخت به عنوان فيلم افتتاحيه اين بخش در جشنواره لوكارنو به روي پرده مي‌رود.

درگذشت كاريكاتوريست مشهورآرژانتيني

گيرمو مورديلو، كاريكاتوريست نامدار آرژانتيني- كه شاخصه بارز اكثر طراحي‌هايش حيوانات و مردمي با بيني‌هاي بزرگ بود - در سن ۸۶ سالگي درگذشت. خانواده اين هنرمند خبر درگذشت وي را روز يكشنبه تاييد كردند. شاخصه آثار اين هنرمند كه جوايز متعددي را از آن خود كرده‌ است، شخصيت‌هاي سفيدرنگ با بيني‌هاي بزرگ بود. وي به طراحي موقعيت‌هاي خنده‌دار در مكان‌هاي ورزشي علاقه داشت. «مورديلو» تصويرگري را از سال ۱۹۵۰ براي كتاب‌ كودكان آغاز كرد و بعدها تمركز خود را بر كارتون‌ گذاشت. مجموعه كارتون‌هاي «كشتي دزددريايي» در اوايل دهه ۷۰ موفقيت‌ چشمگيري در عرصه فروش كتاب رقم زد.

فقط مي‌گويند اركستر را نگه داريم!

نزهت اميري كه از او به عنوان تنها زن رهبر اركستر ساكن ايران ياد مي‌شود، مي‌گويد: موسيقي ايران نيازمند بديهي‌ترين نيازهاي اوليه است و نان و گوشت مي‌خواهد تا جان بگيرد.اميري كه سال گذشته به عنوان رهبر مهمان اركستر ملي ايران را هدايت كرد، معتقد است افراد آموزش‌ديده براي رهبري اركستر در ايران كم هستند و به ايسنا مي‌گويد: اركستر ملي ايران از آغاز بودجه مناسبي نداشته است. بايد نوازندگان بيشتري به اين اركستر بپيوندند كه به دليل محدوديت بودجه هنوز اين اتفاق رخ نداده است.او گفته است كه متاسفانه روال منطقي در هيچ فعاليت موسيقايي ديده نمي‌شود. فقط مي‌گويند حالا كه اركستري داريم آن را نگه داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون