• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

هشدار «كلانتري» درباره بحران‌هاي محيط زيست

عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: رييس‌جمهور شخصا حساسيت ويژه‌اي به مسائل محيط زيست دارد و از من خواسته است مشكلات حوزه‌هاي ريزگردها، تالاب‌ها، زباله‌ها و پسماندها را حل كنم، در همه اين حوزه‌ها جز پسماند، ما پيشرفت‌ها و موفقيت‌هايي داشته‌ايم. به گزارش ايسنا، كلانتري افزود: از زماني كه سدها را ساختيم، مهندسي رودخانه‌هاي پايين‌دست را رها كرديم. وقتي رودخانه به حال خود رها شود، پر مي‌شود و جزيره در آن به وجود مي‌آورد كه اين مسائل عبور آب را كم مي‌كند. كلانتري عنوان كرد: ما محيط زيست را به هم ريخته‌ايم. دخل و تصرف‌هاي غيرپايداري كه در محيط زيست انجام داده‌ايم، موجب شده كه به اينجا برسيم. با ساختن سدها، سيل را مهار كرديم اما آب دشت‌ها و تالاب‌ها را از آن پس گرفتيم. رييس سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: ما به طبيعت تجاوز مي‌كنيم اما حاضر نيستيم هزينه اين تجاوز را بپردازيم. بعد مدعي مي‌شويم كه خسارت خورده‌ايم. بايد عوامل را بسنجيم و از راه توسعه پايدار وارد شويم.

كلانتري گفت: مي‌توان خوزستان را به يك دسته گل تبديل كرد اما شرط اول اين است كه ما واقعا اين را بخواهيم. خوزستان قدرت بازسازي دارد و تنها استاني است كه حداقل تا ۵۰ سال آينده هرگز مشكل آب پيدا نخواهد كرد. در ۵۰ سال آينده تمام ايران جز خوزستان و حاشيه رود ارس مشكل آب پيدا مي‌كند.

او خطاب به مديران استان خوزستان گفت: استان‌تان را خودتان حفظ كنيد. در گذشته تمام بودجه مبارزه با ريزگردها به خوزستان اختصاص پيدا كرده بود اما امسال اين بودجه را به تمام جنوب غرب كشور داده‌ايم. خوزستان محيط خوبي دارد و با وجود گرما و گرد و غبار مي‌شود آن را بازسازي كرد، اما شرط اين كار اين است كه اصول توسعه پايدار را رعايت كنيم. شما بايد اصول توسعه پايدار را به مديران خود ديكته كنيد تا به خاطر مقدار كمي سود، به آينده خود ضرر نزنند. ما سهل‌الوصول را مي‌گيريم، اما فردا و پس فردا را رها مي‌كنيم. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به لزوم تكميل تحقيقات سازمان مراتع و جنگل‌ها جهت انجام عمليات درختكاري تصريح كرد: ما نبايد در تصميم‌گيري عجله كنيم تا بودجه امسال را جذب كنيم. بدقولي سازمان مراتع و جنگل‌ها محرز است، اما آنها به ما قول داده‌اند كه تا آبان‌ماه تحقيقات خود را به اتمام برسانند و نتايج را به ما اعلام كنند. اگر مطالعات تكميل نشود، ما همان هفت هكتار درختكاري را نيز تكميل نخواهيم كرد.

كلانتري افزود: در سيل بي‌سابقه‌اي كه در كشور رخ داد، ما حتي يك بيماري واگير نداشتيم كه اين نشان مي‌دهد بخش‌هاي زيادي از دولت و مردم در اين زمينه تلاش كردند. از بهداشت و درمان به خاطر اين كار تشكر مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون