• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

برزيل با شكست آرژانتين به فينال كوپا امه‌ ريكا رفت

رقص يأس‌آور مسي در زمين‌كج

علي كربلايي

 

 

ورزشگاه بلوهوريزنته يادآور يكي از تلخ‌ترين روزهاي تاريخ فوتبال برزيل است. در رختكن همين ورزشگاه بود كه بين دو نيمه ديدار برزيل- آلمان در جام جهاني 2014 باستين شواين‌اشتايگر از هم‌تيمي‌هايش خواست مراعات هواداران برزيلي را بكنند و به ميزبان احترام بگذارند. صحبت‌هاي شوايني باعث شد در نيمه دوم تنها 2 بار دروازه ژوليو سزار باز شود و دروازه برزيلي‌ها بيش از 7 بار باز نشود. امروز اما ديگر اين ورزشگاه براي برزيلي‌ها يك ورزشگاه نحس نيست. بامداد روز گذشته برزيلي‌ها در همين ورزشگاه موفق شدند با 2 گل از سد آرژانتين عبور كنند و با فتح سوپركلاسيكو به فينال كوپا امه‌ريكا برسند. شاگردان تيته در اين نبرد حساس شروع بهتري داشتند و گابريل ژسوس در دقيقه 19 روي حركت ديدني دني آلوز و پاس فرمينو موفق شد، دروازه آرماني را باز كند. در ادامه آرژانتين تلاش‌هايي براي جبران داشت اما بي‌دقتي در ضربات آخر و كمي بدشانسي مانع از گلزني آلبي‌سلسته شد. در دقيقه 71 روي يك ضد حمله سريع توپ به محوطه جريمه آرژانتين رسيد و اين ‌بار گابريل ژسوس با يك پاس عرضي فرمينو را مقابل دروازه خالي قرار داد و ستاره ليورپول به راحتي گل دوم سلسائو را به ثمر رساند. در حد فاصل اين دو گل، آگوئرو و مسي دو بار توپ را به تير دروازه آليسون بكر كوبيدند.

زمين كج، اشتباه داوري يا آليسون بكر؟

لئو مسي در پايان مسابقه به عملكرد داور مسابقه به‌ شدت معترض بود و اعتقاد داشت اگر قاضي اين ديدار تمام موقعيت‌هاي مشكوك را به نفع ميزبان سوت نمي‌زد در پايان اتفاق ديگري رخ مي‌داد. مسي در آغاز مسابقات هم از كيفيت زمين ورزشگاه‌هاي برزيل انتقاد كرده بود و به نوعي ضعف تيمش را گردن زمين انداخته بود. آيا دليل باخت آرژانتين، كيفيت زمين و اشتباهات داوري بوده؟ خيلي سخت است كه حق را به مسي بدهيم. دليلي آشكارتر از اين بهانه‌ها براي حذف مسي از اين تورنمنت داريم. دليلي كه از عوامل اصلي حذف او در دو دوره اخير ليگ قهرمانان اروپا هم بوده؛ آليسون بكر. سنگربان برزيلي ليورپول اين فصل مسي را در نيمه‌نهايي ناكام گذاشت و تيمش با بازگشتي تاريخي و با شكوه به فينال ليگ قهرمانان اروپا رسيد. آليسون سال گذشته نيز با آ. اس رم موفق به حذف مسي و بارسا از ليگ قهرمانان اروپا شد. وجه اشتراك ناكامي‌هاي اخير يك نام بوده و گويا وقتش رسيده به يكي از بزرگ‌ترين دروازه‌بان‌هاي عصر حاضر احترام بيشتري بگذاريم. گران‌قيمت‌ترين دروازه‌بان تاريخ فوتبال، ليورپول را به قهرماني ليگ قهرمانان رسانده و حدود يك ماه بعد به دنبال قهرماني كوپا آمه‌ريكا در خانه است. آليسون در اين دوره از مسابقات 7 بار موفق به نجات دروازه‌اش شده و در 4 ديدار اول در 3 بازي آمار بي‌نظير 100درصد پاس صحيح را ثبت كرد و در يكي از بازي‌ها هم تنها يك پاس اشتباه داد. آليسون بكر 9 ديدار اخيرش را در عرصه ملي و باشگاهي با كلين شيت پشت سر گذاشته و توانسته 846 دقيقه كلين شيت كند و اين تعداد دقايق مي‌تواند افزايش پيدا كند.

 

كاپيتان ديوانه

دني آلوز در آخرين سال‌هاي دوران فوتبالش قرار دارد اما هيچ چيزي از كيفيتش كم نشده است. او همانند روزهاي اوجش در بارسا مي‌درخشد و روز گذشته با حركت انفجاري‌اش گره مسابقه گشوده شد. مهم‌تر از عملكرد فني، اين نكته است كه آلوز موفق شده بحران كاپيتاني در سلسائو را از بين ببرد. بعد از جام جهاني 2014 و سپردن بازوبند كاپيتاني به نيمار، مشكلات داخلي زيادي در رختكن برزيل به وجود آمد. تياگو سيلوا با كاپيتان اصلي سلسائو از اينكه نيمار بازوبند را ببندد، راضي نبود. با مشكلات عديده و مصدوميت‌هاي نيمار بازوبند چند باري دست به دست تا اينكه در اين تورنمنت دني آلوز رهبر درون زمين سلسائو شد. آلوز بازيكن دوست‌ داشتني تمام برزيلي‌هاست، افتخارات بسياري دارد و به سني رسيده كه بتواند از پس مديريت ستاره‌هاي جوان تيم بربيايد. شخصيت كمي ديوانه آلوز در مواقع بحراني به كمك ميزبان مسابقات آمده و موفق شده، فشار رواني شديد را از روي شانه‌هاي تيمش بردارد. اين انتخاب تيته شايد يكي از كليدهاي مهمي بود كه قفل فينال كوپا آمه‌ريكا را براي برزيل باز كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون