• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

بازارچه‌هاي مرزي شمال غرب كشور همچنان بي‌رونق هستند

بلاتكليفي كولبران و قول‌هاي تمام نشدني دولت

گروه اجتماعي| روزهاي پاياني هفته، ملتهب از اخبار نه چندان اميدوار‌كننده درباره ساماندهي معيشت محروم‌ترين كارگران كشور بود؛ «كولبران» كه از 3 سال قبل به دليل پافشاري دولت بر مبارزه با قاچاق كالا در مبادي مرزي، بر سر دو راهي قرار گرفته‌اند، حالا در حالي با مشكلاتي به مراتب، سنگين‌تر از سال‌هاي گذشته دست و پنجه نرم مي‌كنند كه دولت، در اين 3 سال و پس از جان باختن 5 كولبر در ارتفاعات مرزي سرمازده استان‌هاي كردستان و آذربايجان غربي، براي فرونشاندن التهاب افكار عمومي، وعده به ساماندهي معيشت اين جمعيت داد اما به محض آنكه افكار عمومي، وضعيت معاش كولبران را به دليل مشكلات اقتصادي تحميل شده، در اولويت‌هاي سوم و چهارم قرار دادند، دولت هم وعده‌هاي خود را به بايگاني سپرد تا بار ديگر و در بزنگاهي ديگر، اين وعده‌ها را از صندوق حجيم قول‌هاي عملياتي نشده بيرون آورد. مصداق توخالي بودن وعده‌هاي دولت درباره ساماندهي معيشت كولبران، گذشت بيش از 1000 روز از حادثه تلخ مرگ
5 كولبر و قول دولت به اجراي بيمه كولبري است در حالي كه ظرف روزهاي گذشته، برخي مسوولان استان‌هاي مرزي از تداوم بلاتكليفي فعاليت بازارچه‌هاي مرزي خبر داده‌اند. اجرا نشدن وعده‌هايي كه دولت ظرف 3 سال گذشته درباره ساماندهي معيشت محروم‌ترين كارگران كشور داده، خطر بالقوه اعتراضات نهفته مرزنشينان استان‌هاي شمال غرب كشور كه چشم اميد به درآمد اندك كولبري از معابر خطرساز و مرگ‌آور مرز دوخته‌اند را روز به روز قوت مي‌بخشد. تبعات بي‌توجهي به ساماندهي جدي و عملياتي شدن حمايت‌هاي اقتصادي از مرزنشينان استان‌هاي شمال غرب، در حالي مي‌تواند در شرايط امروز كشور نگران‌كننده باشد كه مزيت هر گونه اقدام براي كمك به احوال خانواده‌هاي كولبري و تلاش براي آزادسازي تردد كولبران در معابر مرزي، مي‌تواند يكي از راهكارهاي كاهش فقر در اين استان‌ها و خطه مرز باشد، چنانكه ظرف روزهاي گذشته هم عضو هيات رييسه كميسيون عمران، ضمن ابراز تاسف براي مرزنشيناني كه با وجود مدارك تحصيلات تكميلي همچون كارشناسي ارشد و دكترا، به دليل فقر معيشتي و نبود فرصت‌هاي شغلي در استان‌هاي شمال غرب كشور، ناچار به كولبري و گذران ايامي بدون اميد به آينده هستند به فارس گفت: «به وزير كشور گفته‌ام كه دولت بايد در خصوص ساماندهي كولبران اقدام قاطع كرده و از شعار دادن پرهيز كند. كولبران به دليل گرفتاري در معيشت و اقتصاد مجبور به اين كار سخت و عبور از مناطق صعب‌العبور شده‌اند و دولت هم كاري براي آنها نمي‌كند. 100 هزار كولبر براي رفع مشكلات خانواده‌هاي‌شان بايد چه كنند؟ دولت بايد پاسخ دهد كه عمر كولبران در دست كيست؟ كولبران نيازمند حمايت دولت هستند در حالي كه هيچ چارچوبي براي امرار معاش باثبات براي كولبران در نظر گرفته نشده و اين قشر متاسفانه فاقد هرگونه حمايت سازمان‌هاي حمايتي هستند.»

سيد احسن علوي با پيشنهاد بازگشايي بازارچه‌هاي مرزي به عنوان يكي از راهكارهاي كاهش مشكلات اقتصادي و معيشتي كولبران گفت: «متاسفانه متولي واقعي براي رصد و بازگشايي بازارچه‌هاي مرزي وجود ندارد در حالي كه مجاري قانوني مي‌توانند با ساماندهي و حمايت از كولبران و ضابطه‌مند كردن آنان ضمن درآمدزايي براي كشور، درآمدهاي پايدار براي كولبران ايجاد كنند. كولبري كه در مناطق مرزي به فعاليت مي‌پردازد، نه كشاورزي دارد و نه كاسبي خاصي و تنها وسيله امرار معاش او هم شغل كولبري است و روز به روز هم بر تعداد كولبران افزوده مي‌شود. در واقع دلالان و سودجويان در تهران با جابه‌جايي چند جنس و كالا سود ميليوني مي‌كنند اما اين كولبران زحمتكش هستند كه صرفا براي چند هزار تومان مزد، در مناطق صعب‌العبور بارهاي سنگين را بر دوش خود تحمل مي‌كنند. بايد تعريف حقوق بشر مشخص شود. بايد از دولت سوال كرد كه آيا حقوق كولبران در اولويت اقدامات دولت قرار دارد يا خير؟‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»رسول خضري، نماينده مردم پيرانشهر هم كه زمستان سال 95 و به دنبال وقوع حوادث تلخ و دلخراش منجر به فوت 5 كولبر در معابر مرزي استان‌هاي شمال غرب كشور، به عنوان يكي از اعضاي گروه ويژه بررسي مشكلات كولبران، به نمايندگي از رييس‌جمهوري عازم استان‌هاي مرزي شده بود، در اين روزها با تاكيد بر ضرورت بازگشايي معابر مرزي و كولبري، درباره آتيه معيشت بخش بزرگي از مرزنشينان ابراز نگراني كرد. علاوه بر اين نماينده مجلس، حسين رضازاده؛ نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس هم در گفت‌وگو با ايلنا، سازوكارهاي فعلي براي مقابله با قاچاق كالا از مبادي مرزي را بي‌فايده دانست. اما سرفصل همه اين اظهارات، حرف‌هاي علي مويدي، رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بود كه ظرف روزهاي گذشته خبر از ساماندهي كولبران و بازارچه‌هاي مرزي داد. اين اعلام توسط يك مقام مسوول، از اين جهت مبهم است كه بابك دين‌پرست، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌اي وزير كشور كه ظرف 3 هفته گذشته براي بازديد راهي استان‌هاي مرزي شمال غرب كشور شده تا مشكلات معيشتي مرزنشينان را بررسي و نحوه تخصيص 42 هزار ميليارد ريال اعتبار ويژه ساماندهي كولبران از محل مصوبه دولت را مشخص كند، هيچ خبر اميدواركننده‌اي درباره بهبود وضعيت اقتصادي مرزنشينان استان‌هاي ايلام، كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون