• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

جنگل‌هاي هيركاني ايران ثبت جهاني شد

دومين اثر بزرگ طبيعي ايران در چهل‌وسومين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو در باكوي آذربايجان در فهرست جهاني قرار گرفت. به‌گزارش ايلنا، در چهل‌و‌سومين اجلاس كميته ميراث جهاني سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) و با حضور محمدحسن طالبيان (معاون ميراث‌فرهنگي كشور) در باكوي آذربايجان، پرونده جنگل‌هاي هيركاني كه به نام جمهوري اسلامي ايران ارايه شده است، با نظر موافق اعضاي كميته، در فهرست يونسكو ثبت جهاني شد.

اين اجلاس از دوشنبه ۱۰ تير با حضور ۱۸۰ كشور از جمله ايران در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان آغاز به كار كرد و ديروز ۱۴ تيرماه پرونده ايران در اين اجلاس بررسي شد.

ايران پيش از اين داراي ۲۳ اثر تاريخي و طبيعي ثبت شده در فهرست ميراث جهاني يونسكو كه شامل ۲۲ اثر تاريخي و يك اثر طبيعي (بيابان لوت) بود كه با ثبت اين پرونده تعداد آثار جهاني ايران به ۲۴ عدد رسيد. به دنبال ثبت اين اثر طالبيان گفت: «ثبت جهاني اين اثر افتخاري ديگر براي جمهوري اسلامي ايران و حوزه ميراث فرهنگي به حساب مي‌آيد؛ پرونده‌اي كه دومين پرونده بزرگ طبيعي ايران است. جنگل‌هاي هيركاني در پنج استان سمنان، گلستان، گيلان، مازندران و خراسان شمالي گسترده است و اين ثبت جهاني، اين پنج استان را به مقاصد مهم گردشگري جهاني بدل مي‌كند.» جنگل‌هاي هيركاني كه در زبان عاميانه به آن جنگل‌هاي شمال گفته مي‌شود، نوار باريكي است كه تمركز آن در خزر بوده و درختان ديرزيست حدود ۳هزارساله با منبع غني ژن در آن وجود دارد. در حال حاضر جنگل‌هاي هيركاني زيست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنين ۱۵۰ گياه بومي درختي و بوته‌اي (مانند شمشاد و انجيلي) نيز در آن يافت مي‌شود. جنگل‌هاي هيركاني بازمانده دوران سوم زمين‌شناسي و عصر يخبندان و غني از نظر گونه‌هاي بومي و باستاني، پوشش گياهي و تنوع زيستي با نادرترين گونه‌هاي جنگلي جهان شامل ۸۰ گونه درختي، ۵۰ گونه درختچه‌اي، گونه‌هاي بومي (اندميك) درختي و گونه‌هاي جانوري چون پلنگ، خرس، كل و بز، مرال و... است. اين نوع جنگل‌ها در حالي كه در اكثر نقاط اروپا و سيبري به دليل سرما و يخبندان قادر به بقا نبوده‌اند و در حال حاضر فسيل‌هايي از آنها به جا مانده به دليل اقليم معتدل‌تر حاشيه درياي خزر به حيات خود ادامه داده‌اند.

۱۵ نقطه از اين جنگل شامل پارك ملي گلستان، جنگل ابر، جهان‌نما، بولا، جنگل اليمستان، جنگل واز، حوزه كجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشك داران، گشت رودخان، سياه رودبار گيلان و منطقه حفاظت شده ليسار سايت‌هاي انتخابي براي ثبت در فهرست ميراث جهاني است. با توجه به اهميت اين جنگل‌ها، از اولين روزهاي تهيه اين پرونده به نام ايران، مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تمام توان خود را براي ثبت اين اثر مهم جهاني به كار بستند. جنگل هيركاني با نوار ۸۵۰ كيلومتر طول مربوط به دوره ترياس است، حدود ۶ هزار متر از دامنه شمالي البرز اختلاف ارتفاع دارد كه سه هزار متر آن پوشيده از جنگل و از نظر زمين شناسي بي‌نظير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون