• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

دادگاهي كه «علني» بود اما «غيرعلني» شد

ريحانه طباطبايي

اولين جلسه دادگاه برگزار شد و ما به عنوان همراهان آقاي محمدرضا خاتمي به دادگاه رفتيم، در جلسه اول گويا (مسوولان شعبه) آن‌قدر‌ها هم اشراف نداشتند كه قرار است چه اتفاقي در اين دادگاه رخ دهد. به همين دليل، چندان خبري از سختگيري‌ها نبود. در آن جلسه 7 تا 8 نفر از نزديكان آقاي خاتمي حاضر بودند. در طرف مقابل اما كسي نيامده بود و ما بدون هيچ ممانعتي، در جلسه حاضر شديم اما وقتي دادگاه تمام شد، قاضي دستور داد كه هيچ اظهاراتي از دادگاه منتشر نشود.

جلسه دوم با جلسه اول تفاوت داشت. وقتي به دادگاه رسيديم، جمعيتي حدودا 50 تا 60 نفره مقابل دادگاه حاضر بودند اما پيش از اينكه ما وارد شويم، چند نفري كه نفهميديم خبرنگار كدام رسانه يا وابسته به كدام جريان سياسي هستند، داخل رفته بودند و به همين دليل، فرصتي براي حضور ما فراهم نشد چراكه گفتند دادگاه كوچك است و براي همه جا نيست. درنهايت قرار شد آقاي خاتمي اسامي 5 نفر را براي حضور در جلسه اعلام كند. يك دوربين هم نصب شده بود كه گفته مي‌شد دوربين قوه قضاييه است. وسط دادگاه دوربين صداوسيما به داخل جلسه آمد و شروع به فيلمبرداري كرد و اين درحالي بود كه دكتر فقط مي‌توانست 5 نفر را انتخاب كند كه ايشان ترجيح دادند اين 5 نفر از اهالي رسانه‌هايي باشند كه در جلسه اول هم شركت كرده بودند. به ‌جز من و سعيد شريعتي، خبرنگاراني از ايلنا، جماران و ايرنا هم حاضر شدند.

يكي ديگر از تفاوت‌هاي جلسه اول و دوم مربوط به نماينده دادستان بود. در جلسه اول نماينده دادستان خانم بود اما در جلسه دوم آقاي قطبي به عنوان نماينده دادستان در جلسه حاضر شد. وقتي هم كه نوبت به جلسه سوم دادگاه رسيد، سختگيري‌ها باز بيشتر شد؛ به‌طوري‌كه اگر در جلسه دوم اجازه دادند لااقل در طبقات بالاي بيرون دادگاه حاضر شويم، در نوبت سوم حتي اجازه بالا رفتن را هم به ما ندادند و بار ديگر آقاي خاتمي مجبور شد اسم بدهد.

در اين ميان اما نكته‌اي كه جاي سوال داشت، بحث 5 نفر از رسانه‌هاي‌ اصلاح‌طلب و 5 نفر از رسانه‌هاي‌ اصولگرا بود؛ به هر حال رسانه، لااقل براي دستگاه قضايي رسانه است و هركسي از اهالي رسانه و خبر خواهان حضور در اين دست جلسات باشد، به حكم قانون بايد مستقل از دادگاه حضور داشته باشد كه اگر اين اتفاق مي‌افتاد در اين صورت افراد ديگر با جايگاه سياسي هم مي‌توانستند در جلسه حضور پيدا كنند اما اين اتفاق نيفتاد و حتي در جلسه سوم فردي كه حتي اسم‌شان را هم آقاي خاتمي تقديم دادگاه كرده بود، به‌علت اينكه تنها دقايقي دير رسيد، اجازه حضور نيافت. در مقابل اما خبرنگار و دوربين صداوسيما با نزديك به يك ساعت تاخير، توانستند وارد جلسه شوند.

روزنامه‌نگار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون