• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

تخمين قدمتي ۴۵ هزار ساله براي قزوين با كاوش‌هاي غار قلعه كرد

كشف بقايايي از اسب‌هاي دوران نئاندرتال‌

حامد وحدتي‌نسب سرپرست ايراني دومين فصل از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در غار قلعه كرد آوج واقع در استان قزوين از كشف بقاياي جانوري در اين غار خبر داد كه نشان از شكار نئاندرتال‌ها در ۴۵ هزار سال پيش دارد.

به گزارش ايلنا، وحدتي‌نسب با اشاره به آنكه نخستين فصل كاوش در اين غار باستاني، سال گذشته انجام شد، گفت: فصل دوم كاوش‌ها در قالب كاوش مشترك هيات باستان‌شناسي ايراني-فرانسوي انجام مي‌شود و هم اكنون در جريان است و تا پايان تيرماه ادامه خواهد داشت.

به گفته او، غار قلعه كرد يكي از مرتفع‌ترين غارهاي دوران پارينه سنگي ايران است و تقريبا دو هزار و ۱۰۰متر بالاتر از سطح دريا قرار دارد. از آنجا كه طي سال‌هاي گذشته اين غار يكي از جاذبه‌هاي گردشگري بود و با توجه به قدمتي كه دارد، شاهد حفاري‌هاي غيرمجاز متعددي در آن هستيم.

هر چند طول اين غار بسيار زياد است، اما تمركز باستان‌شناسان دم دهانه آن است؛ مكاني كه بيشترين فعاليت‌هاي زندگي در دوره پارينه سنگي در آن اتفاق افتاده كه به لحاظ بقاياي فرهنگي بسيار غني است.

به گفته سرپرست ايراني دومين فصل از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در غار قلعه كرد آوج واقع در استان قزوين، بر اساس سن‌سنجي‌هاي انجام شده از كشفيات به دست آمده قدمتي حداقل ۴۵ هزار ساله براي يافته‌ها تخمين زده شده كه البته اين قدمت بر اساس سن‌سنجي‌هايي است كه تاكنون انجام شده و اين احتمال وجود دارد كه بيش از اين قدمت داشته باشد.

وحدتي‌نسب با اشاره به آنكه تاكنون تعداد بسيار زيادي از سرپيكان‌هاي شكار كه مربوط به دوره انسان‌هاي نئاندرتال است و بقاياي جانوران كه شكار مي‌كردند در اين غار به دست آمده، گفت: در واقع مي‌توان گفت چندين هزار سر پيكان و بقاياي جانوري از دندان گرفته تا استخوان و جمجمه اسب پيدا كرده‌ايم.

او با اشاره به آنكه عمده‌ترين شكار انسان‌هاي نئاندرتال در اين منطقه اسب وحشي بود، در خصوص ويژگي‌هاي خاص اسب‌هاي وحشي دوران نئاندرتال‌ها گفت: يك متخصص جانورشناسي همراه تيم كاوش است كه از موزه انسان‌شناسي پاريس آمده و بر اساس مطالعات او، بقاياي چندين نوع مختلف اسب در اين غار پيدا شده اما عموما برخي از اين اسب‌ها جثه‌اي يك و نيم برابر اسب‌هاي امروزي دارند. اين اسب‌ها از نژاد خاصي بودند كه در زمان نئاندرتال‌ها مي‌زيستند؛ نوع خاصي از اسب‌هاي وحشي كه اكنون منقرض شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون