• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4411 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير

فرستاده رييس‌ جمهور فرانسه باروحاني، شمخاني و ظريف ديدار كرد

پيك پاريس به دنبال آتش ‌بس

گروه ديپلماسي| «امانوئل بُن» مشاور ديپلماتيك امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه با سفر به تهران به عنوان نماينده اروپايي‌ها پذيرفت كه هم گلايه‌هاي تند و تيز مقام‌هاي كشور ميزبان را بشنود و هم صداي واحد 3 كشور اروپايي در انتقاد از گام‌هاي ايران در كاهش از تعهدات برجامي باشد. پيك پاريس در روزهايي به پايتخت ايران آمده كه تحولات پيرامون برجام روي دور تند قرار دارد. تهران گام دوم از كاهش تعهدات برجامي را برداشته، اروپا درخواست تشكيل كميسيون مشترك برجام را داده، چين و روسيه هشدار مي‌دهند كه توافق هسته‌اي در معرض نابودي است، امريكا درخواست جلسه شوراي حكام را داده و رژيم اسراييل ذوق‌زده از شرايط به وجود آمده، خواهان بازگرداندن سريع تحريم‌ها عليه ايران است. درحالي كه برجام با خروج امريكا از توافق هسته‌اي دستخوش تحولات ناخوشايندي شد و در حال حاضر هم ايران از 1+4 مي‌خواهد طبق وعده سدي در برابر تحريم‌هاي امريكا بسازند، اروپا همچنان به دنبال راهي براي پشت ميز مذاكره نشاندن تهران و واشنگتن است چراكه دور زدن تحريم‌هاي امريكا را با توجه به ماهيت تنبيه فرامرزي آن سخت‌تر مي‌داند. تماس تلفني امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه با حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان چند ساعت پيش از ورود ايران به گام دوم و اظهارنظري كه از سوي دفتر رياست‌جمهوري ايران مبني بر امكان حضور امريكا در مذاكرات برجامي در صورت توقف جنگ اقتصادي عليه تهران مطرح شد، سفر روز گذشته امانوئل بن را تحت‌الشعاع قرار داد و شايد به همين دليل بود كه وي در بدو ديدار با علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد كه براي ميانجي‌گري ميان ايران و امريكا نيامده و هيچ‌ پيامي هم از واشنگتن براي تهران نياورده است.

كاهش تعهدات برجامي غيرقابل تغيير است

«علي شمخاني» نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي نخستين ميزبان فرستاده ماكرون بود. شمخاني در اين ديدار با انتقاد از بي‌عملي كشورهاي اروپايي براي اجراي تعهداتشان در برجام و فقدان اراده كافي براي مقابله با اقدامات تخريبي امريكا در اين توافقنامه چند جانبه گفت: با توجه به عدم استفاده اروپا از فرصت يك ساله اجراي تعهدات يك طرفه از سوي ايران، تصميم قاطع كشور ما اجراي تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌هاي ديگر است و زمان انجام اقدامات يك طرفه به پايان رسيده است. برنامه كاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌اي راهبرد غيرقابل تغيير ايران است و اين مسير در چارچوب بندهاي ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق كامل حقوق ايران ادامه خواهد يافت.وي سياست فشار حداكثري امريكا را راهبردي شكست خورده عنوان و افزود: ايران در عمل اثبات كرده كه در ابعاد اقتصادي، سياسي و دفاعي توانمندي و ظرفيت مديريت و مقابله با تنش‌ها و چالش‌هاي مختلف را دارد و با كشوري با اين مشخصات نمي‌توان با زبان زور سخن گفت. امريكا امروز استقلال اروپا را نيز به گروگان گرفته و كشورهاي اتحاديه اروپا بايد براي دفاع از هويت و استقلال خود در برابر يكجانبه‌گرايي امريكا بايستند.

پاريس علاقه‌مند به تداوم گفت ‌و گو با تهران است

«امانوئل بُن» مشاور ديپلماتيك رييس‌جمهوري فرانسه نيز در اين ديدار گفت:«من به عنوان ميانجي به تهران نيامده‌ام و حامل هيچگونه پيامي از سوي امريكا براي ايران نيستم.»

وي با اشاره به آگاهي فرانسه از قدرت تاب‌آوري ايران در برابر فشارهاي مختلف كه طي ۴۰ سال گذشته و عبور از تحريم‌هاي مختلف به اثبات رسيده است، خاطرنشان كرد: با وجود ميل، اراده و اقدامات امريكا، قدرت، نفوذ و جايگاه ايران طي ۲۰ سال گذشته در تعادلات منطقه‌اي و بين‌المللي رشد قابل توجهي داشته است. امانوئل ماكرون به دنبال دستيابي به ابتكارات مشترك براي ايجاد آتش بس در جنگ اقتصادي امريكا عليه ايران بوده و معتقد است كه اين اقدام به كاهش تنش‌هاي رو به تزايد در منطقه منجر خواهد شد. با توجه به نقش و اثرگذاري غيرقابل انكار ايران در منطقه، پاريس علاقه‌مند به تداوم گفت‌وگو و همكاري با ايران براي مديريت بحران‌هاي جاري در سوريه، يمن، عراق و لبنان است.

مذاكره تحت فشار ممكن نيست

محمدجوادظريف دومين ميزبان امانوئل بن، فرستاده ماكرون در تهران بود. وي پيش از اين ديدار درباره سفر فرستاده پاريس به تهران گفت: ايران براساس برجام عمل كرده و در حال حاضر اين اروپايي‌ها هستند كه با دو مشكل مواجه هستند، مشكل اول آنها اين است كه آمادگي ندارند براي تامين امنيت خودشان هزينه كنند و مشكل دوم و اصلي‌تر آنها امريكايي‌ها هستند كه از برجام خارج شده‌اند. موضع ايران صريح است و هيچگاه مذاكره تحت فشار امكان‌پذير نيست؛ طرف مقابل بايد فشارهاي خود همچنين جنگ و تروريسم اقتصادي كه عليه مردم ايران به راه انداخته را متوقف كنند؛ بعد از اين اتفاقات مي‌شد براي اجراي برجام صحبت كرد.الجزيره درباره سفر امانوئل بن به تهران نوشت: ديپلمات ارشد ماكرون در ايران گفت‌وگوهايي را براي تسهيل بحران به وجود آمده پيرامون توافق هسته‌اي پيش برد. ميزبان‌هاي اين مقام فرانسوي در ايران نيز از تلاش‌هاي فرانسه براي نجات برجام قدرداني كردند. درحالي كه گمانه‌زني‌ها درباره سفر امانوئل بن به تهران متنوع است، دفتر امانوئل ماكرون درباره اين سفر مي‌گويد: اصلي‌ترين هدف سفر «بن» به تهران تنش‌‌زدايي است.

روحاني: هدف تهران اجراي كامل تعهدات طرفين در برجام است

حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران، عصر چهارشنبه و در ديدار امانوئل بن، مشاور ديپلماتيك رييس‌جمهور فرانسه ضمن قدرداني و استقبال از فعاليت‌هاي آغاز شده توسط امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه همچنين پيام ايشان گفت: «ايران كاملا راه ديپلماسي و مذاكره را باز نگه داشته است و اميدواريم طرفين برجام از اين فرصت به خوبي استفاده كنند تا به نقطه مطلوب يعني اجراي كامل برجام برسيم.» رييس‌جمهور تاكيد كرد:«هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران اين است كه تعهدات قيد شده در برجام از سوي طرفين آن به‌ طور كامل اجرا شود و چنانچه طرفين به تعهدات خود عمل كنند، ايران هم گام‌هاي جديدي در تكميل تعهدات خود بر خواهد داشت.» امانوئل بن در اين ديدار پيام كتبي «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهوري فرانسه را تقديم حسن روحاني كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون