• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4411 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير

در توردو فرانس چه مي‌گذرد؟

پريسا ناظريان

 

 

صد و ششمين دوره‌ معتبرترين رقابت‌ دوچرخه‌سواري جهان، موسوم به توردوفرانس، روز شنبه ۶ ژوئيه(۱۵تير) از بروكسل بلژيك آغاز شد؛ در روز نخست اين رقابت‌ها كه در زمين هموار به طول ۱۹۴/۵ كيلومتر برگزار شد، مايك تئونيسن هلندي از تيم جامبو ويسما موفق شد با ثبت زمان ۴ ساعت و ۲۲ دقيقه و ۴۷ ثانيه به مقام نخست برسد و «پيراهن طلايي» را بر تن كند. پيتر ساگان، مايكل متيوس و اليا ويوياني در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در دومين مرحله توردوفرانس نيز كه در قالب تايم تريل برگزار شد، تيم اينئوز در رقابت تنگاتنگ با تيم جامبو ويسما كه صاحب پيراهن طلايي نيز در آن ركاب مي‌زند در لحظات آخر مقام نخست را با جايگاه دوم عوض كرد. در نهايت جامبو ويسما، اينئوز و كوييك ‌استپ در جايگاه اول تا سوم دور دوم قرار گرفتند.

تاسيس توردوفرانس يا تور فرانسه به سال ۱۹۰۳ برمي‌گردد و اكنون هر ساله به مدت 3 هفته در جاده‌هاي فرانسه و اطراف آن برگزار مي‌شود. «موريس گارين» نخستين قهرمان اين رقابت‌هاست و «ژاك آنكتيل»، «برنار اينو»، «ادي مركس» و «ميگل ايندوراين» هر كدام با 5 قهرماني پرافتخارترين ركاب‌زنان اين تورنمنت محسوب مي‌شوند؛ جالب است بدانيم كه هيچ تيمي از كشور ميزبان از سال ۱۹۸۵ تا كنون موفق به قهرماني نشده‌ است.

در توردوفرانس برنده‌هاي هر بخش با تفاوت رنگ لباس‌هاي‌شان شناسايي مي‌شوند؛ به‌ طور مثال پيراهن طلايي روز نخست بر تن تئونسين رفت كه موفق ‌شده بود در رده‌بندي روزانه بيشترين امتياز را كسب كند. همچنين پيتر ساگان پيراهن سبز را دريافت كرد كه به معني برنده‌ رده‌بندي امتيازي است. در قوانين مسابقات امتياز بخش «هموار» بيشتر از بخش «كوهستان» است. فن‌اورمائت مفتخر به پوشيدن پيراهن سفيد با نقطه‌هاي قرمز شد كه به معني برنده‌ رده‌بندي كوهستان است. لوتو سودال هم موفق شد، پيراهن سفيد را بر تن كند كه به مفهوم برنده‌ جوانان زير ۲۵ سال است، روستّو نيز جايزه‌ جنگندگي را از آن خود كرد كه به ركاب‌زني اهدا مي‌شود كه بيش‌تر از بقيه تحرك داشته باشد و در فرارها شركت كند. در نهايت تيمي كه برگزيده رقابت‌هاي تيمي شود، مي‌تواند شماره‌هاي سياه روي زمينه زرد بر پيراهن خود بچسباند و از كلاه ايمني زرد استفاده كند.

مسابقات دور فرانسه 3 هفته به طول خواهد انجاميد كه ۱۷۶ شركت‌كننده بايد يك مسير ۳۴۸۰ كيلومتري را ركاب بزنند. دوچرخه‌سواران بايد ۵ بار از مسير كوهستاني و سخت عبور كنند و از ارتفاع دو هزار متر هم بالاتر بروند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون