• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

نمايشگاهي براي تبديل تهديدها به فرصت‌هاي طلايي

سيدشريف حسيني

در واقع هيچ تهديدي وجود ندارد كه فرصتي طلايي تلقي نشود اما غالبا آن‌قدر غرق در فكر رفع تهديد و تحريم‌ها هستيم كه فراموش مي‌كنيم اينك زمان موعود است و بايد تهديد و تحريم‌هاي‌مان را پلي براي عبور از بحران‌ها تلقي نماييم، كما اينكه چه بسا در برخي موارد در سال‌هاي اخير اين اتفاق افتاده و توانستيم مواردي را بومي‌سازي و دروني‌سازي كنيم.

اما آنچه اهميت فوق‌العاده‌اي در سال‌هاي اخير پيدا كرده و مقام معظم رهبري هم تاكيد داشتند بحث توليد داخل و دوري جستن از اقتصاد نفتي بود كه مي‌تواند راهگشاي خروج از بحران‌هاي ناشي از تحريم‌ها باشد. اقتصاد كشوري مثل ايران با اين ميزان از ذخاير معدني و علوم و فنون دانش‌بنيان با ظرفيت‌هاي توليدي فراوان و قابل اتكا از جمله نيروي انساني، سوخت و انرژي ارزان و از همه مهم‌تر بازارهاي مصرف داخل و كشورهاي همجوار بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد. رونق توليد در كشور ما مي‌تواند بخش اعظمي از مشكلات اقتصادي كشور را كه البته مهم‌ترين مشكل و معضل كشور هم هست، برطرف كند،اما اين مهم نيازمند اراده قوي و عزمي راسخ است. به عبارت ديگر با شعار سر دادن و راهكارهاي كاغذي ارايه دادن، نمي‌توان دردي از توليد و اقتصاد پايدار را درمان و دوا كرد. دانش توليد به عنوان بن‌مايه اصلي توليد موجود است، نيروي كار در دسترس و انرژي سوخت به نسبت ارزان و بازار مصرف و تقاضا هم به اندازه كافي موجود است و آنچه هم‌اكنون نياز دارد اراده‌اي براي برون‌رفت از وضعيت فعلي و رسيدن به نقطه مطلوب است اما بي‌ترديد براي رسيدن به هدف بايد مسير اصلي را طي كرد، هر چند در بين راه ميان‌بر هم سرعت وصول به نتيجه را افزايش خواهد داد. هم‌اكنون اين اراده در بين صنعتگران و توليدكنندگان به وجود آمده و دل بر اين آراسته شده تا رونق به توليد بازگردد و در راستاي نيل به اهداف موردنظر گام‌هاي عملي برداشته شود و
در واقع نهضت ساخت داخل به تكاپو افتاده و برگزاري نمايشگاه‌هايي با عناوين توليد داخل و آوردگاه‌هاي اينچنيني مقدمه و پيش‌فرض اين نهضت است. نمايشگاه بزرگ‌ترين و مناسب‌ترين آوردگاه ملي براي مذاكرات دو وچندجانبه ميان طرفين تقاضا در گروه‌هاي صنعت خودرو و قطعات آن، لوازم خانگي، صنايع معدني، صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، مخابرات و صنايع دريايي با طرفين عرضه نظير دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي، شركت‌هاي دانش‌بنيان، سرمايه‌گذاران، كارآفرينان و صندوق‌ها و ساختارهاي حمايتي و... به كمك واسط‌هاي فناوري و صنعتي است. نمايشگاهي به همين منظور قرار است از ۲۷ الي پايان تير ماه ۱۳۹۸ در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شود؛ فرصت مناسبي براي متخصصان و فناوران به منظور شناسايي چالش‌ها و نيازهاي صنعت و عقد تفاهمنامه همكاري براي داخلي‌سازي اين نيازها خواهد بود. اين نمايشگاه‌ها، ايجاد همان فرصت‌هايي است كه قرار است غنيمت شمرده شود و آوردگاهي باشد براي تعاملات و تفاهماتي كه منجر به رشد و رونق توليد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون