• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

ارزآوري 20 ميليارد دلاري بخش معدن در سال 97

جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت، در آيين تجليل از صنعتگران، معدنكاران و اصناف استان زنجان، گفت: اعتقاد دولت بر اين است كه نبايد روي صنعتگر فشار وارد شود ولي بايد توجه داشت كه كشور در حال مبارزه با بزرگ‌ترين قدرت اقتصادي جهان است و پيروزي در اين ميدان مستلزم تحمل برخي شرايط سخت است و حتي افرادي كه ژست ليبرالي داشتند نيز بر لزوم اين مقاومت اقرار مي‌كنند. اين مقام مسوول با بيان اينكه خوشبختانه تاكنون مقاومت نتيجه داده است، ادامه داد: اصناف، مردم، صنعتگران، معدنكاران و دولت نيز پاي مقاومت هستند و با وجود طرحي كه دشمن براي از كار انداختن صنعت و اقتصاد كشور در شهريور سال گذشته داشت، هنوز سرپا هستيم و دشمن ناكام مانده و در اين بين صنعت، معدن و تجارت بهتر از دولت عمل كرده است. او با اشاره به افزايش توليد در سال گذشته، افزود: در اين مدت صادرات در بخش صنايع معدني نسبت به سال 96 افزايش يافته و به تبع آن نيز توليد افزايش داشته است. سرقيني تصريح كرد: سال گذشته 25 ميليون تن فولاد توليد شده و براي امسال پيش‌بيني
30 ميليون تني شده كه در سه ماهه اول امسال اين مهم محقق شده و اين در حالي است كه در بخش معدن و صنايع معدني در سه ماهه اول امسال، توليد بيشتري نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ايم. او با بيان اينكه كشور چنين شرايط مشابهي را در گذشته تجربه كرده و وجود اين شرايط دايمي نيست و سپري خواهد شد، عنوان كرد: بايد بپذيريم كه كشور در شرايط پيچيده‌اي است، ولي شواهد نشان مي‌دهد كه در اكثر موارد سيستم دولتي و خصوصي به يكديگر نزديك شده و به آرامش نسبي رسيده است. معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت، با تاكيد بر همراهي اداره ‌كل منابع ‌طبيعي و محيط‌زيست با بخش معدن، يادآور شد: اگر معادن به چرخه فعاليت بازنگردد، اقتصاد كشور كم مي‌آورد؛ چراكه در سال گذشته بخش معدن و صنايع معدني 20 ميليارد دلار ارزآوري داشته است و بايد توجه شود كه به‌طور متوسط 2.5 برابر نياز داخل، مازاد توليد در بخش معدن و صنايع معدني وجود دارد كه نشان از ظرفيت‌سازي خوب در اين حوزه است. اين مقام مسوول، معدن را عامل توسعه پايدار دانست و گفت: در اكثر موارد معادن در مناطق محروم بوده و در اين بخش اشتغالزايي ايجاد مي‌كند. علاوه بر فعاليت اقتصادي، معدن ابزاري براي توسعه مناطق و توسعه پايدار كشور است.

او با بيان اينكه وقتي در بحث نظارت بر اصناف، از پتانسيل خود اصناف استفاده مي‌شود، نشان از اعتماد دولت به بخش اصناف است و بايد در كنار حمايت از توليد، تهيه اقلام موردنياز مردم موردتوجه قرار گيرد، تصريح كرد: در رابطه با واردات بدون انتقال ارز كه مكررا درخواست مي‌شود، بانك مركزي مخالف است و دلايل خاص و پذيرفتني دارد، به‌همين دليل بايد راهكارهايي را براي برون‌رفت از مشكل ارايه كرد. سرقيني با اشاره به اينكه در بحث صادرات اين منابع كشور است كه صادر مي‌شود و دولت حق دارد كه در رابطه با ارز حاصل از آن سوال كند، خاطرنشان كرد: بايد كاري كرد كه چرخه همه بخش‌هاي اقتصادي بچرخد؛ چراكه اشتغال موضوع مهم كشور است و لازم به ذكر است كه اگر شرايط اين‌گونه ادامه يابد صادرات فولاد و فلزات رنگين با مشكل مواجه نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون