• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

تقويت صندوق سرمايه‌گذاري در گرو توسعه كسب‌وكارهاي نوين

رضا اميدوارتجريشي

پس‌انداز پولي كه هر روز ارزش خود را از دست مي‌دهد كافي نيست؛ اين سرمايه‌گذاري است كه شما را ثروتمند مي‌كند. اين جمله از «رابت كيوساكي» دقيقا حال اين روزهاي اقتصاد ماست، با اين جمله مي‌توان به سرمايه‌گذاري‌هاي متعدد در سال‌هاي گذشته در صندوق‌هاي بازنشستگي و سرمايه ورود كرد. شايد در اقتصاد ايران و براي بقاي سرمايه‌ها در صندوق‌هاي بازنشستگي و سرمايه‌گذاري بايد از پوسته قديمي خود خارج شد.

از ديگر ويژگي‌هاي صندوق سرمايه‌گذاري مي‌توان مديريت حرفه‌اي دارايي‌ها، كاهش ريسك سرمايه‌گذاري‌ها، نظارت و شفافيت اطلاعاتي، نقدشوندگي بالا و صرفه‌جويي نسبت به اندازه سرمايه‌گذاري را نام برد كه با توجه به سرمايه‌هاي موجود بايد به سمت بهينه شدن درآمدهاي پايدار و حركت به سوي سرمايه‌گذاري در بازارها و كسب‌وكارهاي نوين روي آورد تا سهم بيشتري در بازار كسب كرد.

بسياري معتقدند؛ بنگاهداري از بخش دولتي بايد به بخش خصوصي برود، اما متاسفانه تجربيات سال‌هاي گذشته نشان داده كه بسياري از واگذاري‌ها به اهليت واقعي واگذار نشده كه نوروز 98 شاهد گلايه رهبري از واگذاري‌ها به نااهل بوده‌ايم. حال با اين اوصاف مي‌توان در شرايط فعلي اقتصاد، در زمينه واگذاري‌ها دقت بيشتري داشت و شركت‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بازنشستگي را از سمت ضرردهي به سمت سوددهي برد و بعد از رساندن به شرايط مطلوب، از بنگاهداري خارج كرد. البته اين شركت‌ها با حركت به سمت بازارهاي نوين و با سرمايه‌گذاري در استارت‌آپ‌ها و مشاركت و استفاده از استارت‌آپ‌ها مي‌توانند در جهت بهبود توسعه فضاي كسب‌وكارها تمركز بيشتري كنند. در بسياري از موارد در بنگاه‌هاي اقتصادي، شفافيت در طول مسير، كاري با حفظ منافع بنگاه اقتصادي كه منجر به ضربه به اصل رقابت نشود، الزامي است.

هم‌افزايي بين بنگاه‌هاي اقتصادي تحت امر يك سازمان نيز مي‌تواند كمك شاياني به هلدينگ‌هاي تابع كند. حال با اين اوصاف استارت‌آپ‌ها كه توسط جوانان و افراد خوشفكر ايجاد مي‌شوند به دنبال ايجاد سهم بازار و عرضه و كسب درآمد بيشتر هستند، مي‌توانند نقش بسزايي در جهت توسعه و درآمد بيشتر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري داشته باشند. البته و متاسفانه در ايران شاهد اين موضوع هستيم كه برخي بنگاه‌هاي اقتصادي به جاي هم‌افزايي به دنبال ايجاد سرمايه‌گذاري هستند كه مي‌توان همان مثال چرخ را از اول اختراع مي‌كنند، بيان كرد. با توجه به سهم يك درصد اقتصاد ايران از استارت‌آپ‌ها شايد بتوان اين سهم را با تقويت استارت‌آپ‌ها در شركت‌ صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بيشتر كرد كه باعث كسب سود بيشتر براي بازگشت سرمايه‌ها شود.

باتوجه به اينكه شاهد درآمدهاي ارزي از محل صادرات محصولات غيرنفتي هستيم و بايد سهم بيشتري كسب كرد تا وابستگي به درآمد نفتي را كاهش داد و به سمت سرمايه‌گذاري به عرضه محصولات و خدمات در استارت‌آپ‌هاي صادراتي رفت.

البته راهكار ديگر، استفاده از نيروهاي جوان و تجربه بازنشستگان در بنگاه‌ها به صورت سهامدارهايي است كه مي‌خواهند سرمايه‌اي را در جايي مطمئن سرمايه‌گذاري كنند. در برخي كسب‌وكارها شايد نتوان به سمت عرضه محصول به صورت عمومي آن هم در جهت ايجاد بستر جامع حركت كرد، اما با كانال‌هاي تخصصي عرضه و ردگيري مسير از ايجاد رانت جلوگيري خواهد كرد. شايد با ايجاد سامانه‌هاي جذب پيشنهادات و سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي پيشنهادي بتوان بخشي از سود كسب شده را به پيشنهاددهنده نيز واگذار كرد. حال با توجه به رشد سريع كسب‌وكارها بايد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به سمت نوآوري حركت كنند. تا سال 2050 اقتصادهاي بزرگ، ديگر اقتصاد نوظهور نيستند و اقتصادهاي نوظهور هم ديگر خيلي بزرگ نخواهند بود؛ اين جمله «سايمون كاكس» دبير اقتصادي مي‌تواند نشان‌دهنده سرعت رشد اقتصاد دنياي كنوني باشد كه بايد به دنبال سهم بيشتري از آن باشيم.

رييس مركز توسعه اقتصادي جوانان كشورهاي اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون