• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

روحاني در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز:

استان‌هاي مرزي مي‌توانند سوخت بفروشند

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز صبح روز سه‌شنبه با حضور و سخنراني رييس‌جمهوري تشكيل شد. در اين جلسه ضمن مروري بر عملكرد اين ستاد متشكل از 26 دستگاه در سال 97، اهداف آتي ستاد در جهت مقابله با قاچاق كالا و ارز نيز بررسي شد. رييس‌جمهوري نيز در خلال اين نشست از همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط خواست كمك كنند تا پرونده‌هاي قاچاق حل‌و‌فصل شود. حسن روحاني روز سه‌شنبه در جلسه ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در آغاز سخن تاكيد كرد كه در شرايط تحريم، بايد مراقبت فراواني در هزينه و مصرف دقيق ارزي داشته باشيم كه با زحمت بسيار به‌دست مي‌آيد.

رييس‌جمهوري همچنين از نيروهاي نظامي و انتظامي، بانك مركزي، قوه قضاييه، وزارت اطلاعات و گمركات به عنوان مبارزان خط‌مقدم مبارزه با قاچاق كالا و ارز نام برد و با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه درمورد رديابي و كنترل واردات و صادرات كالا در كشور، يادآور شد: «امروز ابزار فني لازم براي نظارت و كنترل در همه زمينه‌ها وجود دارد، البته ممكن است هنوز برخي نواقص يا ناهماهنگي‌ها در اين زمينه وجود داشته ‌باشد كه براي رفع آنها بايد تلاش شود.»

بنا به گفته حسن روحاني، تكميل و راه‌اندازي سامانه كنترلي تا پايان سال 98 صورت مي‌پذيرد كه كار مبارزه با قاچاق را به صورت سيستمي از مبدا تا مقصد تحت‌نظر دارد.

رييس‌جمهور ضمن تاكيد بر كنترل و نظارت همه‌جانبه در مسير هزينه‌كرد ارز به رتبه‌بندي تجار و فعالان اقتصادي نيز اشاره كرد و گفت: «كساني كه سابقه خوبي در فعاليت‌هاي اقتصادي دارند و مقررات را رعايت مي‌كنند بايد حمايت شوند و افراد داراي سوابق خوب در اولويت وزارت صمت قرار گيرند و به همين نسبت هم فعاليت افراد ناسالم در اين حوزه بايد محدود شود.»

او در بخش ديگري از سخنانش به گزارش‌هاي ارايه شده در مورد دام‌هاي وارداتي اشاره كرد و توضيح داد كه در مقطعي براساس شايعه‌هاي مربوط به صادرات دام زنده از كشور قيمت گوشت افزايش يافت اما با اقدامات خوب انجام شده در زمينه واردات قيمت گوشت كاهش داشت با اين حال هنوز اين قيمت متعادل نشده‌ و حداقل 30درصد قيمت گوشت اضافه است. به گفته روحاني اين 30درصد بيشتر قيمت نشان مي‌دهد مشكلي وجود دارد كه بايد حل شود تا اجحافي در حق دامدار تا مردم صورت نگيرد.

 

از قاچاق روزانه 8 ميليون ليتر گازوييل از كشور جلوگيري شد

مساله سوخت نيز از ديگر مسائلي بود كه رييس‌جمهوري در اين جلسه به آن پرداخت. روحاني بيان كرد كه استان‌هاي مرزي بايد بتوانند سوخت را با مقداري تخفيف به كشورهاي همسايه بفروشند تا مردم مناطق مرزنشين كشور كه مهم‌ترين محافظان مرزهاي ما هستند از امتيازات آن برخوردار شوند. البته روز دوشنبه نيز وزير كشور در نشست توسعه شرق و غرب خبر داده ‌بود بنابر تصميمات گرفته شده «سوخت را در
٩ استان كه در مناطق شرق و غرب واقع هستند با هماهنگي وزارت نفت دراختيار تعاوني‌ها و مسوولان منطقه قرار مي‌دهيم تا آنها با قيمت‌هاي مناسب به آن سوي مرز صادر كرده و از محل درآمدهاي آن هم در جهت پرداخت كمك‌هاي نقدي به مردم و هم تقويت زيرساخت‌هاي مدارس و در برخي مناطق حتي براي ارايه شير به دانش‌آموزان استفاده كنند.» روحاني در اين نشست خبر داد كه با اقدامات صورت گرفته از قاچاق روزانه 8 ميليون ليتر گازوييل از كشور جلوگيري شده و همچنين تاكيد كرد كه در زمينه مقابله با قاچاق مي‌توان با استفاده از ظرفيت استارت‌آپ‌ها در زمينه رديابي، كنترل و هماهنگي گام‌هاي خوبي برداشت.

 

با متخلفاني كه ارز دولتي دريافت كرده‌اند برخورد شود

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع كساني كه ارز دولتي دريافت كرده ولي كالايي وارد نكرده‌اند، اشاره كرد؛ موضوعي كه چند روزي است به مساله مهم «گم شدن يك‌ميليارد يورو ارز دولتي» مشهور شده و البته دوشنبه بعدازظهر سخنگوي دولت اعلام كرد كه هيچ ارزي گم نشده و نامه منتشر شده در رسانه‌ها صرفا تاكيدي براي جلوگيري از اين اتفاق بوده است. از همين روي ديروز رييس‌جمهوري نيز بر اين موضوع تاكيد كرد و گفت: «بانك مركزي و كميته مربوطه بايد اين موضوع را با دقت بررسي كنند، اگر دريافت‌كننده ارز، كالاي موردنياز را وارد نكرده ‌باشد، تخلف صورت گرفته و در واقع ارز را قاچاق كرده است كه بايد موارد روشن شده و برخورد قانوني با متخلفان انجام گيرد.»

 

مشكلات منطقه از طريق مذاكره حل و فصل مي‌شود

حسن روحاني شامگاه دوشنبه نيز ديداري مهم با هياتي عراقي داشت؛ ديداري كه بنابر شنيده‌ها غيررسمي و اخباري تاييد نشده براي ميانجي‌گري عراق ميان ايران و امريكا ترتيب داده شده ‌بود.
با اين حال روز دوشنبه پيش از برگزاري اين ديدار سخنگوي دولت اعلام كرد كه ايران هيچ كشوري را به‌عنوان ميانجي انتخاب نكرده اما به هر حال كشورهاي منطقه تلاش دارند به‌خاطر ايجاد ثبات و صلح در منطقه رايزني‌هايي را با هر دو طرف انجام دهند. محتواي منتشر شده از اين ديدار هم نشان مي‌داد كه براي دو كشور حفظ امنيت منطقه اولويت دارد. رياست هيات عراقي كه به ايران سفر كرده‌اند را نخست‌وزير اين كشور برعهده داشت و دوشنبه شب رييس‌جمهوري در ديدار با اين هيات عاليرتبه بار ديگر بر روابط دوستانه تهران-بغداد تاكيد كرد.

روحاني توسعه روابط و همكاري‌هاي ايران و عراق را در شرايط فعلي حايز اهميت عنوان كرد و افزود: «در شرايطي كه هنوز در منطقه ثبات و امنيت لازم و پايدار به وجود نيامده، توسعه همكاري‌ها و روابط همه‌جانبه تهران-بغداد مطمئنا در گسترش و افزايش امنيت و ثبات منطقه تاثيرگذار خواهد بود.»

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي مايل به افزايش تنش‌ها در منطقه و با ديگر كشورها نبوده و هرگز آغازكننده جنگ و تنش نخواهد بود، گفت: «ايران در طول تاريخ اصلي‌ترين حافظ امنيت و آزادي كشتيراني در خليج‌فارس، تنگه هرمز و درياي عمان بوده و خواهد بود و ايران و عراق مي‌توانند به‌عنوان دو كشور دوست و همسايه همكاري‌هاي خود را
در راستاي توسعه ثبات و امنيت منطقه گسترش دهند.»

لايروبي اروندرود، اجراي توافق‌هاي دوجانبه در زمينه راه‌اندازي راه‌آهن شلمچه به بصره، ايجاد شهرك‌هاي صنعتي مشترك مرزي، گسترش همكاري‌ها در بخش انرژي به‌ويژه نفت و برق، توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك و حمايت از همكاري‌هاي مشترك كارآفرينان و سرمايه‌گذاران دو كشور و همكاري در زمينه استاندارد براي تبادل كالاها و برنامه‌ريزي در زمينه همكاري‌هاي چندجانبه اقتصادي ايران و عراق با ديگر كشورها از جمله موارد ديگري بود كه در اين نشست بر آن تاكيد شد.

روحاني با اشاره به اجرايي شدن توافق دو دولت در زمينه تسهيل در صدور رواديد و توسعه روابط دو ملت، گفت: «از دولت عراق به خاطر درنظر گرفتن تسهيلات خاص براي رفت و آمد زائران حسيني در ايام اربعين تقدير مي‌كنم و مطمئنا با اين تصميم، امسال زيارت اربعين تبديل به حضور حماسي ملت‌هاي علاقه‌مند به اهل بيت (ع) به‌ويژه ايران و عراق خواهد شد.» رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه امنيت مرزهاي مشترك ايران و عراق بسيار حايز اهميت است، گفت: «مبارزه جدي با قاچاق موادمخدر از نگراني‌ها و دغدغه‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران است و بايد در اين زمينه همكاري‌هاي مشتركي بين دو كشور برنامه‌ريزي شود.» روحاني همچنين در پايان تاكيد كرد: «معتقديم مشكلات منطقه بايد از طريق گفت‌وگو و مذاكره و همكاري ميان همسايگان و كشورهاي منطقه حل و فصل شود.»

 

عراق بخشي از تحريم‌ها عليه ايران نبوده و نخواهد بود

عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق نيز كه عصر دوشنبه در صدر هياتي بلندپايه از مقامات سياسي و اقتصادي كشور عراق به ايران آمده بود، در خلال اين گفت‌وگو تاكيد كرد كه بايد تلاش كنيم تا با توسعه مناسبات في‌مابين و تلاش در جهت تسريع در اجراي توافقات منافع دو ملت را تامين و از آن حفاظت كنيم.» نخست‌وزير عراق همچنين با تاكيد بر برخي توطئه‌ها براي افزايش تنش‌ها در منطقه، گفت كه عراق هرگز بخشي از تحريم‌ها عليه ايران نبوده و نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون