• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

اختلاف‌نظرها و شأن پارلمان

جلال ميرزايي

اختلاف‌نظرها و شأن پارلمان تقابلات كلامي و برخي اختلاف‌نظرها در پارلمان‌ها و مابين نمايندگان حاضر در مجالس كشورهاي مختلف جهان امري طبيعي محسوب مي‌شود ولي نكته اساسي اينجاست كه اين تقابل‌ها و جدال‌هاي لفظي بايد براي تامين مصالح ملي، منافع كشور و امنيت عموم جامعه باشد نه بر سر برخي مسائل جزيي و پيش‌پا ‌افتاده كه سودي از آن متوجه كشور نمي‌شود.

روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي نيز يكي از همين تقابل‌هاي كلامي مابين دو تن از نمايندگان از جناح‌هاي سياسي مختلف رخ داد؛ اتفاقي كه با توجه به تركيب پارلمان‌ها و طيف‌هاي حاضر در آن رخ مي‌دهد ولي در اين بين بايد چهره‌اي چون ...

جواد كريمي‌قدوسي كه به بيان خود دغدغه مصالح و منافع جمهوري اسلامي را دارد، بايد به مراتب بيش از تمام افراد رازداري و امانت‌داري را پيشه كار خود كند.

نماينده مشهد بايد بداند كه اگر به هر دليلي سند يا مدركي در اختيار دارد، با توجه به احساس نزديكي كه بين خود و حاكميت دارد و همواره از لزوم تامين مصالح جمهوري اسلامي سخن به ميان مي‌آورد، نبايد به گونه‌اي رفتار كند و آن اطلاعات را بيان كند كه وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي علاوه بر تكذيب، به شكايت از او اقدام كند.

البته در اين بين نبايد فراموش كرد كه پيگيري برخي مسائل و كشاندن موضوعات به صحن علني چندان به صلاح كشور نيست چرا كه به عقيده نگارنده براي افرادي همچون آقاي كريمي‌قدوسي فرصتي را فراهم مي‌كند كه اظهارات خود را بدون رعايت چارچوب‌هاي مرسوم و تعيين شده در قوانين رسمي، مطرح كنند و اتهامات بيشتري را به ساير افراد نسبت دهند و شائبه‌هاي جديدي را ايجاد كنند.

با اين حال اگر نماينده‌اي دست به پيگيري موضوعات زد، جناح مقابل نبايد به اقدامات خلاف عرف دست بزند. جناح مقابل نبايد به جاي شفاف‌سازي مسائل مطرح شده و سوالات طرح شده، قصد محدودسازي نماينده سوال‌كننده و ايجاد تنش در صحن علني مجلس شوراي اسلامي كنند. نماينده تهران اقدامات يك نماينده مجلس را در جهتي مغاير با مصالح جمهوري اسلامي دانسته و به همين دليل سوالاتي را نسبت به عملكردها مطرح كرده است بنابراين بايد به سوالات ايشان پاسخ داده شود. نبايد برخي افراد به جاي پاسخ‌دهي به سوالات طرح شده، به اقداماتي نظير طرح شكايت دست بزنند. طرح شكايت و اين قبيل موضوعات برخلاف قواعد مردمسالاري است كه به دنبال آن هستيم.

حقيقت آن است كه نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي با توجه به تسلط خود به اصول كار دموكراتيك، اصولا در اين قبيل موضوعات از نمايندگان جناح مقابل شكايت نمي‌كند ولي متاسفانه نمايندگان جناح اصولگرا باتوجه به اينكه خود را حاكميت مي‌دانند و همواره با اقدامات خود هزينه‌هاي بسياري را براي نظام جمهوري اسلامي ايجاد كرده‌اند، به جاي استفاده از ابزارهاي در اختيار نظير تذكر و طرح سوال، به شكايت و اقداماتي از اين نوع دست مي‌زنند كه در شأن مجلس شوراي اسلامي نيست.

با اين حال نگارنده از حمايت فراكسيون اميد از عليرضا رحيمي به عنوان نماينده تهران تاكيد كرده و يادآور مي‌شود كه اين قبيل شكايت‌ها اصولا در مجلس شوراي اسلامي به جايي نرسيده و اين اقدام اخير نمايندگان جناح مقابل اصلاح‌طلبان نيز راه به جايي نخواهد برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون