• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4424 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ مرداد

پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول از اقتصاد ايران

ركود تمام مي‌شود

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرد اقتصاد ايران سال آينده از ركود خارج مي‌شود.

در جديدترين گزارش بازبيني شده صندوق بين‌المللي پول از كشورهاي جهان، پيش‌بيني‌هاي مربوط به ايران براي سال‌هاي آينده نيز اعلام شده است كه براساس آن، اقتصاد ايران از سال آينده پس از دو سال، از ركود خارج مي‌شود و رشد آن تا سال ۲۰۲۴، مثبت خواهد بود.

بر اين اساس نرخ رشد اقتصاد ايران براي سال جاري ميلادي منفي ۶درصد پيش‌بيني شده است اما براي سال‌هاي ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده رشد اقتصادي ايران به ترتيب معادل ۰.۱۹۴درصد، ۰.۸۵۸درصد، ۰.۹۶۷درصد، ۰.۹۷۳درصد و ۱.۰۸۳درصد باشد.

بر همين اساس حجم توليد ناخالص داخلي ايران از ۴۸۴.۶۶۳ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۴۹۵.۶۹۴ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسيد و با تداوم روند صعودي، اقتصاد ايران از سال ۲۰۲۱ ميلادي به اقتصادي نيم تريليون دلاري تبديل خواهد شد كه حجم توليدات ناخالص داخلي آن در سال ۲۰۲۴ به ۵۸۴.۰۰۷ ميليارد دلار خواهد رسيد.

صندوق بين‌المللي پول همچنين پيش‌بيني كرده است ثبات قيمت‌ها به اقتصاد ايران بازگردد به‌گونه‌اي كه نرخ تورم كه امسال با رسيدن به حدود ۳۹درصد، به يكي از بالاترين سطوح سال‌هاي اخير خود رسيده است، از سال آينده با شيبي محسوس كاهش خواهد يافت و به ۳۱درصد در سال ۲۰۲۰، ۲۹درصد در سال ۲۰۲۱، ۲۷درصد در سال ۲۰۲۲ و حدود ۲۵درصد در سال‌هاي ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ كاهش خواهد يافت.

تنها شاخص كلان اقتصادي كه نسبت به آينده آن هشدار داده شده نرخ بيكاري است. صندوق پيش‌بيني كرده است نرخ بيكاري از ۱۵.۴۰۳درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۶.۱۴۷درصد در سال ۲۰۲۰ و ۱۷.۰۲۳درصد در سال ۲۰۲۱ برسد و اين نرخ تا سال ۲۰۲۴ صعودي باشد تا به محدوده ۱۹.۳۸۸درصد در سال ۲۰۲۴ برسد.

اما نسبت كسري حساب جاري به حجم توليدات ناخالص داخلي نيز كاهشي خواهد بود. هر چند كه اين نسبت تا سال ۲۰۲۲ به منفي ۰.۸درصد نيز خواهد رسيد اما پس از آن كاهشي شده و به منفي ۰.۵۹۹درصد تا پايان سال ۲۰۲۴ خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون