• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

حواشي يك دادگاه اقتصادي با موضوع گوشت‌هاي برزيلي

دومين جلسه رسيدگي به پرونده گوشت‌هاي برزيلي صبح ديروز به رياست قاضي صلواتي در حالي برگزار شد كه روند اين دادگاه از دادگاه رسيدگي به مفاسد اقتصادي كمي فاصله گرفت و در آن مسائلي مربوط به ارسال فيلم از سوي عليرضا جهيزي، متهم رديف دوم اين پرونده به شبكه من و تو مطرح شد. قاضي دادگاه با علم به اينكه اين موضوع ربطي به اتهام اين متهم ندارد، اين موضوع را مطرح كرد اما دليل طرح اين مساله از سوي قاضي اين بود كه متهم در دفاعيات خود گفته بود كه دلسوز مردم و پايبند به نظام است. همين هم باعث شد كه قاضي دادگاه به مواردي از رفتارهاي اين متهم اشاره كرده و نتيجه‌گيري كند كه متهم جهيزي، پايبندي به نظام ندارد. به گزارش ايسنا، در ابتداي دومين جلسه رسيدگي به پرونده گوشت‌هاي برزيلي، عليرضا جهيزي، متهم رديف دوم اين پرونده خواست كه در جايگاه قرار گرفته و خود را معرفي كند و متهم رديف دوم با حضور در جايگاه گفت:«بنده در سال 1352 در خانواده‌اي مذهبي در جنوب شهر تهران به دنيا آمدم و با تاكيد پدر و تشويق مادر با قرآن انس گرفتم. بعد از تحصيل در رشته كشاورزي در سال 79 در جهاد كشاورزي استخدام شدم.» جهيزي به برخي از فعاليت‌ها و اقدامات خود در طول 20 سال خدمتش اشاره كرد و ادامه داد: «امروز كه در محضر دادگاه متهم به اخلال در نظام اقتصادي شده‌ام بايد بگويم بنده پايبند به اين نظام بودم و ۲۰ سال در روستاها خدمت‌رساني كردم همچنين همواره مورد تشويق مديران، استانداران و وزرا بوده‌ام.» او با بيان اينكه بنده قصد مظلوم‌نمايي ندارم، گفت:«آقاي قاضي اگر مي‌خواهيم حكمي صادر كنيم به سوابق قبلي افراد هم توجه كنيم چون هر انساني ممكن است اشتباه كند.» متهم جهيزي در ادامه دفاعيات خود درباره اتهامات وارده‌اش گفت:«بنده هر كاري كه انجام داده‌ام بر اساس مستندات بوده است.» و در جاي ديگري از دفاعياتش بار ديگر تاكيد كرد كه «همه اقداماتي كه توسط من انجام شده با دستور مافوق صورت گرفته است».

با كانال ضد انقلاب «من و تو» در ارتباطيد!

قاضي صلواتي در بخشي از جلسه دادگاه از متهم جهيزي خواست تا در مورد گوشتي كه به آقاي مروت‌علي عزيزي خارج از ضوابط داده شده، توضيح دهد كه متهم در جواب گفت:«به عنوان مباشر در شهرستان قرچك گوشت توزيع مي‌كردند.» قاضي صلواتي از متهم سوال كرد:«از آقاي عزيزي چه مبلغي رشوه دريافت كرديد؟ طبق اسناد موجود شما مبلغ هفت و نيم ميليون تومان از او دريافت كرديد.» و جهيزي پاسخ داد: «رشوه دريافت نكرده‌ام.» قاضي صلواتي خطاب به متهم گفت:«شما مدعي هستيد كه دلسوز مردم بوديد پس چرا خارج از ضوابط گوشت فروشگاهي گرفتيد؟ رييس اداره بوديد كه مبلغ ۸ ميليون تومان رشوه گرفتيد، توضيح دهيد از مرتضي عسگري چقدر گرفتيد؟» متهم اما مدعي شد كه رشوه نگرفته بلكه از او وام گرفته است. اين ادعاي متهم با واكنش قاضي مواجه شد:«بر اساس چه قانوني شما از ارباب رجوع خود وام گرفته‌ايد؟ مگر ارباب رجوع شما بانك بوده است؟» جهيزي به اين سوال قاضي پاسخ داد:«در ابتدا از ايشان مقداري لوازم گرفتم كه با توجه به قيمت بالاي آن مجبور شدم، بخشي از آن وام باشد.» قاضي صلواتي به متهم جهيزي گفت:«شما به عنوان رييس اداره چه حقي داشتيد از ارباب رجوع خود وام بگيريد؟» جهيزي گفت:«3 ميليون تومان دريافت مي‌كردم كه هزينه شهريه مدرسه فرزندان بيش از ۲۰ ميليون تومان بود و مجبور شدم كه وام بگيرم». قاضي صلواتي خطاب به متهم گفت:«كارمندان ديگر دولت شبيه به شما حقوق مي‌گيرند اما با عزت زندگي مي‌كنند و به دنبال رشوه گرفتن از اين و آن نيستند.» او ادامه داد:«شما گفتيد به نظام پايبند و تابع ولايت هستيد اما در فضاي مجازي با كانال ضدانقلابي «من و تو» ارتباط داريد و عليه نظام سياه‌نمايي مي‌كنيد و درباره وضعيت معيشتي مردم مطالبي مي‌فرستيد كه جاي سوال دارد. همچنين كتاب ضدانقلاب كه نويسنده آن بهايي است را ترويج مي‌كنيد كه در آن كتاب به حضرت امام و شيعيان اهانت مي‌شود.» قاضي صلواتي همچنين در پاسخ به اين گفته متهم كه «اين بحث ارتباطي به موضوع ندارد»، گفت «بله اما نگوييد پايبند به نظام هستم».متهم جهيزي پاسخ داد:«هر روز هزاران مطلب فرستاده مي‌شود، همه هم مي‌بينند و اطلاع دارند. روزي در خيابان برف آمده بود و پرسنل نيروي انتظامي خيابان را پارو مي‌كردند كه پسرم گفت برخي در اين شبكه‌ها كشور را تخريب مي‌كنند ما از تلاش اين ماموران فيلم بگيريم و بفرستيم تا بگوييم چه كارهايي انجام مي‌شود. مگر همه ‌چيز بايد سياه‌نمايي باشد؟ آدم گاهي چيزي مي‌فرستد كه طرف مقابل را بكوبد. مگر من از صف گوشت فيلم گرفته‌ام؟» قاضي صلواتي در جواب گفت: «شما از وضع معيشتي مردم فرستاده‌ايد. البته اين موضوع ربطي به اتهام شما ندارد فقط خواستم توضيح بدهيد».

بپرسم گوشت‌ها كجاست، قلبت مي‌شكنه؟

اما اين تنها حاشيه دومين جلسه رسيدگي به پرونده گوشت‌هاي برزيلي نبود. هنگامي كه متهم خليلي براي بيان دفاعياتش در جايگاه قرار گرفته بود، حرف‌هايي بين او و رييس دادگاه رد و بدل شد كه موجب خنده قاضي و حضار جلسه مي‌شد. به گزارش ايرانا، وقتي متهم خليلي در جايگاه متهم قرار گرفت، بارها از سوي قاضي صلواتي به او تذكر داده شد كه حاشيه نرود و به سوال‌ها دقيق و روشن پاسخ دهد. قاضي صلواتي به متهم گفت: «۲۷ تن گوشت قرمز منجمد گرفتيد، ۳ تن آن را در ميادين تره‌بار توزيع كرديد به صورت روشن پاسخ دهيد ۲۴ تن بعدي كجاست و به كي فروختيد؟» متهم خليلي پاسخ داد كه آن را در مناطق محروم توزيع كرديم. قاضي صلواتي گفت: «مردم در ميادين تره‌بار براي ۲ كيلو گوشت صف كشيدند آن وقت مدعي مي‌شوي كه تقاضا براي آن نبوده و در مناطق محروم فروختيد؟ گوشت‌ها را در ميادين تره‌بار توزيع مي‌كرديد، مناطق محروم پيشكش.» متهم در پاسخ به سوال‌هاي آقاي صلواتي چند بار گفت:«حاج‌آقا اين ‌جوري نگيد به خدا قلبم مي‌شكنه؟» قاضي صلواتي نتوانست تبسم‌هاي مكرر خود را پنهان كند و خطاب به متهم گفت: «اگر ازت بپرسم گوشت‌ها كجاست، قلبت مي‌شكنه؟» رييس دادگاه ادامه داد:«شما نظامي بوديد و اين كاره نبوديد. بدجوري ازت استفاده كردند.» متهم گفت:«خيلي‌ها از كارم راضي بودند و مورد تشويق برخي مسوولان قرار گرفتم» كه صلواتي در واكنش به آن گفت: «شما بايد مورد تشويق مردم قرار مي‌گرفتيد و كاري نمي‌كرديد كه آنها در صف‌هاي طولاني بايستند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون