• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

بازي‌هاي ملي: 18 مهر بازي‌هاي ليگ: سال 1400

10 درصد ورزشگاه آزادي براي زنان

علي كربلايي

 طي هفته‌هاي گذشته زناني از طرف فدراسيون فوتبال با هماهنگي نهادهاي ذي‌ربط به ورزشگاه آزادي برده شده‌اند تا مسائلي مانند نحوه ورود و خروج زنان، محل استقرار آنها، مجزاسازي گيت‌هاي بازرسي و ورودي بانوان، فاصله‌گذاري بين جايگاه زنان با مردان، امكانات لازم براي حضور زنان در ورزشگاه و مواردي از اين قبيل مورد ارزيابي قرار گيرند. با بررسي و آزمايش‌هاي لازم، تا اين لحظه نهادهاي مربوطه با وضعيت ورزشگاه آزادي براي استارت ميزباني از زنان در ورزشگاه‌ها موافقت كرده‌اند. اما نكته مهم‌تر اينجاست كه خبرگزاري‌هاي معتبر به نقل از يك مقام مسوول اعلام كرده‌اند كه 10درصد ورزشگاه آزادي در بازي‌هاي ملي به زنان اختصاص خواهد يافت و اين 10درصد، مانند دفعات قبلي كه زنان به ورزشگاه راه پيدا كردند، قرار نيست به صورت گزينشي انتخاب شوند. زنان از زمان شروع بليت‌فروشي الكترونيك مي‌توانند بليت بخرند و وقتي كه ظرفيت 10درصدي زنان تمام شود ديگر نمي‌توانند اقدام به خريد بليت كنند؛ حتي اگر ساير صندلي‌هاي ورزشگاه كاملا خالي باشد.

هجدهم مهر ماه امسال، ديدار ايران-كامبوج شاهد اولين حضور غيرگزينشي زنان ايراني در 40 سال اخير در ورزشگاه‌ها خواهد بود. هنوز مشخص نيست كه مسوولان براي حضور زنان در بازي‌هاي ليگ برتر هم موافقت كرده‌اند يا خير، اما پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد نشان مي‌دهد نتيجه مذاكرات سران فدراسيون فوتبال با نهادهاي ذي‌ربط به اينجا رسيده كه زنان از سال 1400 و از شروع ليگ
بيست و يكم مي‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند. بايد ديد واكنش فيفا كه با جديت در حال رصد كردن اتفاقات مربوط به حضور زنان در استاديوم‌هاي ايران است به اين شيوه ورود زنان ايراني به ورزشگاه‌ها چيست. آيا فيفا مي‌پذيرد اين گشايش فعلا فقط براي بازي‌هاي ملي باشد؟

آيا اصلا در حيطه اختيارات فيفا هست كه در مقررات برگزاري بازي‌هاي داخلي فوتبال ايران دخالت كند؟ اين سوال را از يك حقوقدان ورزشي پرسيديم و او گفت: «بله، فيفا چنين اختياري دارد. فدراسيون فوتبال ايران يكي از زيرمجموعه‌هاي فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) است. اين فدراسيون به عنوان يك زيرمجموعه، بايد اساسنامه‌اي مطابق اساسنامه فيفا داشته باشد. فيفا با استناد به ماده سه و چهار اساسنامه‌اش، به ايران هشدار داده كه مانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها نشود. ماده سه مي‌گويد تمام حقوق بشر براي اهالي فوتبال هم صادق است و در ماده چهار مي‌خوانيم هرگونه تبعيض، علي‌الخصوص تبعيض جنسيتي، ممنوع است. چون فيفا منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را خلاف اين دو ماده اساسنامه‌اش تشخيص داده، به ايران اولتيماتوم داده و خواستار برآورده شدن هرچه سريع‌تر توقعاتش است.» اين حقوقدان درباره پرهيز فيفا از مداخله در مقررات حضور تماشاگران در بازي‌هاي داخلي فوتبال ايران گفت: «استنباط شخصي من اين است كه فيفا علاقه‌اي به ورود شديد به مسائل داخلي فدراسيون‌ها ندارد و همچنين از مخالفت‌هاي جدي داخلي در اين مورد آگاه است، بنابراين فيفا احتمالا با فدراسيون فوتبال ايران درباره اجراي پله‌پله ورود زنان به ورزشگاه‌ها در بازي‌هاي باشگاهي فوتبال ايران همراهي خواهد كرد اما براي برگزاري بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني 2022 قطر هيچ مماشاتي در كار نخواهد بود و اگر زنان نتوانند وارد ورزشگاه شوند، فدراسيون فوتبال ايران تعليق خواهد شد.»

باتوجه به نظرات اين حقوقدان و همچنين اخباري كه از فدراسيون به گوش مي‌رسد، نمي‌توانيم شاهد حضور تماشاگران زن در بازي‌هاي اين فصل و احتمالا حتي در بازي‌هاي فصل بعد ليگ برتر فوتبال ايران باشيم و زنان ايراني حداقل تا سال 1400 بايد براي تشويق تيم‌هاي محبوب‌شان صبر كنند، مگر اينكه گردانندگان امور در داخل كشور، پس از حضور زنان تماشاگر در بازي‌هاي ملي، نسبت به حضور تماشاگران زن در بازي‌هاي ليگ برتر نيز تساهل و تسامح نشان دهند. با اين حال بايد در نظر داشت كه تا همين‌جا هم قدم‌هاي بسيار بزرگي در راه عدالت جنسيتي در فوتبال ايران برداشته شده و موفقيت‌هاي مهمي
در راستاي تكريم حقوق شهروندي به دست آمده است. حضور آزادانه و بدون گزينش زنان در ورزشگاه‌ها دستاورد بزرگي است كه با تلاشي مستمر به دست آمده است. اگر به واقع تا سال 1400 حضور زنان در ورزشگاه‌ها براي تمام بازي‌هاي ليگ برتر عملي شود و اگر زنان 18 مهر در بازي ايران-كامبوج بليت خريداري كنند و وارد ورزشگاه شوند، قدمي بسيار بلند برداشته شده است.

10درصد از صندلي‌هاي ورزشگاه آزادي كه قرار است به زنان اختصاص يابد، چيزي حدود 8 هزار و 500 صندلي مي‌شود. به احتمال فراوان اين عدد طي سال‌هاي آتي با استقبال زنان از حضور در ورزشگاه افزايش پيدا خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون