• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

واكنش خطيب نمازجمعه تهران به تحريم ظريف:

رفتار سبك و خنده‌دار دولتمردان امريكا مايه افتخار است

تحريم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه از سوي وزارت خزانه‌داري امريكا يكي از همان خبرهاي پربحثي بود كه در اين چند روز اخير دست به دست مي‌شود و واكنش‌هاي زيادي هم به دنبال داشت. اين موضوع به دليل اهميتي كه داشت به تريبون‌هاي نمازجمعه هم راه پيدا كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين حاج ‌علي‌اكبري در خطبه‌هاي اين هفته نمازجمعه تهران در واكنش به اين اقدام امريكا گفت: «رفتار سبك و خنده‌دار دولتمردان امريكا عليه ظريف را شنيديد. البته براي آقاي ظريف و دستگاه سياست خارجي مايه افتخار است، اما نشان سقوط اخلاق و سياست در امريكاست.» او ادامه داد: «ديپلماسي التماسي امريكا به جايي نرسيد، وزير امور خارجه‌مان را تحريم كردند؛ ظاهرا دل‌شان خوش مي‌شود. اگر دل‌تان خوش مي‌شود، بفرماييد. ولي اين قبيل كارها نشان‌دهنده سردرگمي آنهاست.»

 

فساد اقتصادي در رژيم قبل نهادينه شده بود

حاج‌علي‌اكبري با بيان اينكه «موضوع سخن ما آسيب‌شناسي جامعه و نظام انقلابي است»، يادآور شد: نوبت گذشته درباره مساله عفاف و حجاب سخناني تقديم كردم. اين نوبت چند جمله‌اي را درمورد فساد اقتصادي تقديم مي‌كنم. او گفت: «مبارزه با فساد گام بسيار بلندي به سمت عدالت علوي است. اهميت و جايگاه مساله اقتصاد مشخص است چنانچه قرآن كريم هم مطرح كرده است مال شما ستون فقرات شماست و بايد مراقب آن باشيد.» او ادامه داد: «يكي از آرمان‌هاي اصلي نهضت انقلاب اسلامي ما مبارزه با فساد به‌ويژه فساد اقتصادي بود كه در رژيم قبل نهادينه شده بوده است. در تمام سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مساله مبارزه با فساد اقتصادي و عدالت علوي صدر مطالبات امام عظيم‌الشأن و رهبر انقلاب ما بوده و هست.»
امام جمعه تهران گفت: «پرچمداري مبارزه با فساد در همه سال‌ها در دست رهبر ما بوده است و از نظر ايشان تحقق عدالت با مبارزه با فساد امكان‌پذير است. در مجموع سخنان رهبر عزيزمان طي سه دهه گذشته اين مساله به صورت جدي مورد مطالبه و تاكيد امام مسلمين بوده است. شايد بيش‌از 4 هزار بار مساله مبارزه با فساد در كلمات و نوشتار رهبر عزيز ما موجود است.» او گفت: «بيانيه 8 ماده‌اي را كه خطاب به سران قوا صادر كردند، مطالعه كنيد؛ انگار براي همين امروز و نيازهاي امروز صادر شده است. در بيانيه گام دوم هم كه سند الگوي پيشرفت ما در افق چهله دوم انقلاب اسلامي است چهارمين مورد مبارزه با فساد است. تحقق عدالت همواره مطالبه جدي امام مسلمين بوده است و امروز محاسبه مي‌كنيم كاشكي اين توصيه‌ها بيانيه 8 ماده‌اي و آن فرمان جدي گرفته مي‌شد. كاش مسوولان تمام ادوار به سيره رهبر و خانواده ‌ايشان اقتدا مي‌كردند.»

 

جنگ، جنگ اقتصادي است

خطيب اين هفته نمازجمعه تهران در بخش ديگري از خطبه‌هايش به موضوع مطالبه عمومي براي مبارزه با فساد اشاره كرد و گفت: «در شرايط ويژه‌اي كه در آن قرار داريم، توجه به فساد اقتصادي اهميت بيشتري پيدا كرده است؛ چراكه گزينه اصلي دشمنان انقلاب از طريق اقتصاد است. رهبري بارها فرمودند جنگ، جنگ اقتصادي است.» او ادامه داد: «اگر بخواهيم به نقطه مطلوبي برسيم راهي نداريم جز اينكه حتما و حتما با فساد اقتصادي به صورت هوشمند مبارزه كنيم. علت‌ها و عوامل آنچه به عنوان فساد اقتصادي است را مي‌دانيم. با استفاده از سوءاستفاده‌ها اگر علت‌يابي شود هم علت‌هاي اعتقادي، ايماني، اخلاقي وجود دارد و هم علت‌هاي ساختاري مثل ريشه‌هاي قانوني، مديريتي و البته بخش‌هاي نظارتي را در اين موضوع مي‌توانيم مشاهده كنيم.»

آثار نان حرام؛ ناهنجاري اخلاقي

و از بين رفتن بركت

امام جمعه موقت تهران گفت: «آنچه جامعه را امروز رنج مي‌دهد پيامدهاي اقتصادي است كه هم در مديريت و هم در اجتماع مثل كاهش اعتماد و رضايت عمومي وجود دارد. اثر شگفت‌انگيزي كه نان حرام در زندگي مردم دارد، زياد است از جمله ناهنجاري اخلاقي، از بين رفتن بركت و آسيب زدن به چهره نظام.»

 

كدام مخترع از جلسه هرزگي بيرون آمده؟!

حجت‌الاسلام علم‌الهدي خطيب نمازجمعه مشهد نيز در خطبه‌هاي اين هفته بار ديگر به مساله جوانان و موضوع حجاب اشاره كرد و گفت: «رشد جوان در نشاط، كار، نقش‌آفريني و اثرگذاري است. جوان تا ميزاني كه احساس كند در جامعه اثرگذار است به همان ميزان رشد پيدا مي‌كند. لذت جوان در لذت جنسي و نفساني نيست. شور و هيجان جوان در كار و اشتغال است.» او ادامه داد: «اگر بنا شد سرنوشت جوان در يك خانواده به شكلي باشد كه ببيند كفيل خانواده شده، شور و هيجان پيدا مي‌كند نه جواني كه جفتك زدن و خوش‌گذراني كردن و لذت نفساني برايش توسعه پيدا كند. آخر عياشي كردن‌ها و دست در دست دخترها داشتن و حضور در مجالس لهو و لعب، اعتياد و موادمخدر و رفتن به بيرون از كانون عفت است؟» علم‌الهدي ادامه داد: «كدام مخترع و مبتكر از جلسه هرزگي، بي‌بند و باري و توسعه فحشا بيرون آمده است؛ اما صدها جوان معتاد از اين جلسه‌ها بيرون آمدند. آنهايي كه براي رسيدن به اهداف اقتصادي به دنبال ايجاد ابزار شهوت‌راني جوان هستند، قاتل هستند. اين افراد عامل هلاك نسل جوان ما هستد.» او گفت: «امروز در شهر ما با مشكلي مواجه هستيم. در يك سال ۳۲ ميليون زائر داخلي و خارجي به مشهد آمد، در يك فضاي اين‌چنين بهترين بازار براي سودجويي، پول‌پرستي و درآمدهاي نامشروع جريان‌هاي قدرت و ثروت است. اين افراد به جاي اينكه رونق توليد مي‌خواهند بازار عياشي را به عنوان قطب گردشگري راه بيندازند و آنكه قرباني اين قربانگاه مي‌شود جوان و زائر اين استان است.»

علم‌الهدي خاطرنشان كرد: «در اين فضا كه 35ميليون انسان داخلي و خارجي به مشهد مي‌آيند برخي مي‌خواهند بازار گردشگري را براي سرمايه‌پروري خود راه بيندازند و قرباني اين جريان جوان اين شهر و استان و جوان زائر است. از مسوولان شهر و استان و عزيزان حوزه قضايي و امنيتي مي‌خواهم اين ميدان را بازار طعمه مشتي جريان قدرت و ثروت باز نگذارند. اينها همه به اسم آبادسازي و نشاط جوان است اما همه بهانه براي پول‌سازي است؛ اين جريان‌ها مهلك هستند، اين جوان، جوان جوادالائمه و امام رضا (ع) است؛ جوان با اين ماهيت منشا قدرت و توليد و استكبارستيزي مي‌شود كه دنياي استكبار را با خاك يكسان مي‌كند.»

 

دوگانگي رفتار امريكا نشان از گيجي است

حجت‌الاسلام حسن عليدادي سليماني نيز در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته شهر كرمان با اشاره به تحريم وزير امور خارجه گفت: امريكا از يك سو حرف از ديپلماسي مي‌زند و از سوي ديگر شخص وزير امور خارجه را تحريم مي‌كند و اين دوگانگي در رفتار و گفتار نشانه اين است كه سران ايالات‌متحده دچار گيجي شده‌اند. او به توقيف نفتكش انگليسي هم اشاره كرد و گفت: تا ديروز انگليس هر تصميمي كه در ايران مي‌خواست مي‌گرفت اما قدرت كشور ايران امروز به‌گونه‌اي است كه با واسطه خواستار آزادي نفتكش خود هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون