• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

سه طرح توسعه‌اي پالايشگاه تبريز با حضور وزير نفت افتتاح شد

سكوت «زنگنه» به دليل تحريم‌ها

گروه اقتصادي

 همزمان با سفر رييس‌جمهور به استان آذربايجان شرقي، سه طرح كلي پالايشي و پروژه‌هاي وابسته به آن با ارزشي نزديك به 6 هزار ميليارد تومان افتتاح شد. قرار است در اين طرح‌ها ارتقاي كيفيت بنزين و نفت‌گاز به استاندارد يورو ۵، طرح توليد روغن پايه و روغن‌هاي روانساز توليد و به مدار مصرف وارد شوند.

ظرفيت روزانه واحد بنزين‌سازي جديد 20 هزار بشكه، تغيير كاربري واحد كاتاليستي به واحد ايزومريزاسيون نفتاي سبك با ظرفيت ۱۰ هزار بشكه در روز، تصفيه نفت‌گاز جديد با ظرفيت روزانه ۳۰ هزار بشكه است. اما طرح‌هاي اختلاط و توليد روغن روان‌ساز و توليد روغن پايه ظرفيت سالانه 40 و 90 هزار تن را دارند.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه ظرفيت اشتغالزايي اين پالايشگاه در زمان اجراي طرح يك‌هزار نفر به‌طور مستقيم و ۳ هزار نفر به طور غيرمستقيم است و در زمان بهره‌برداري بيش از ۱۵۰ نفر به طور مستقيم مشغول كار مي‌شوند. نكات ديگري كه در خصوص طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه تبريز بايد بيان شود، اول ظرفيت‌هاي تبديل كل بنزين توليدي به استاندارد يورو 5 كه روزانه حدود 3 ميليون و 500 هزار است، برسد. دوم، تبديل حدود يك‌سوم نفت‌گاز توليدي به استاندارد يورو ۵ به مقدار ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر در روز و سوم تكميل زنجيره تامين و برندسازي و تكميل ۸۰ درصدي روغن پايه گروه ۲ وارداتي مصرفي واحد اختلاط و توليد روغن‌هاي روان‌ساز براي تكميل زنجيره تامين است.

علاوه بر افتتاح طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه در تبريز، طرح ديگري از جمله فاز نخست نيروگاه سيكل تركيبي هريس آذربايجان شرقي نيز افتتاح شد. اين طرح با اعتباري بالغ بر ۲۴۰ ميليون يورو و ۲۱۰ ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيد. اين نيروگاه ظرفيتي معادل 450 مگاواتي دارد.

 

برنامه تامين خوراك پالايشگاه‌ها به دليل استفاده دشمن ناگفته مي‌ماند

بيژن زنگنه، وزير نفت در مراسمي با حضور رييس‌جمهور كه پس از افتتاح سه طرح پالايشي در تبريز برگزار شد، به ارايه آمارهايي در خصوص ميزان توليد و مصرف بنزين در كشور پرداخت. زنگنه توليد بنزين يورو در كشور را روزانه 74 ميليون ليتر عنوان كرد. اين در حالي است كه بنزين يورو تا هفت سال پيش در كشور توليد نمي‌شد. وزير نفت در ادامه افزود: متوسط توليد بنزين از نظر كمي نيز در سال ۹۱ در كل كشور ۵۲ ميليون ليتر در روز بود كه اين ميزان تير امسال به ۱۰۷ ميليون ليتر رسيده و در مرداد به ۱۱۰ ميليون ليتر مي‌رسد.

او رشد توليد گازوييل در تير 98 نسبت به سال 91 را 22 درصد عنوان كرد. با اين رقم، توليد گازوييل به 115 ميليون ليتر در پايان تير رسيد.

زنگنه توليد بنزين و گازوييل يورو را تحولي در بهبود كيفيت هواي كلانشهرها و توجه به محيط زيست مي‌داند و استفاده از گاز طبيعي در شرايط كنوني را نقطه عطف كاركرد نيروگاه‌ها و مراكز صنعتي اطراف شهرها مي‌داند كه تا پيش از اين از سوخت‌هاي آلوده‌كننده استفاده مي‌كردند.

زنگنه طرح‌هاي توليدي در شركت پالايش نفت تبريز را دنباله‌رو دغدغه‌هاي زيست محيطي دولت مي‌داند و معتقد است آنها براي بهبود وضعيت محيط زيست كشور اجرا مي‌شوند. طبق گفته‌هاي او قرار است سومين طرح زيست محيطي كشور در پالايشگاه اصفهان و تا پايان سال به بهره‌برداري برسد. به گفته عضو كابينه دوازدهم، در طرح پتروشيمي اصفهان بيش از يك ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مي‌شود كه اين طرح با توليد ۱۷ ميليون ليتر نفت و گاز يورو ۴ و ۵، گام‌هاي موثري در حفظ محيط زيست كشور و كاهش آلودگي برمي‌دارد.

يكي ديگر از نكاتي كه زنگنه به آن اشاره كرد، سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز بعد از تحريم‌ها بود. به گفته او سرمايه‌گذاري در كشور در اين برهه خاص با مشكلات بسياري روبه‌رو است با اين حال جز پالايشگاه‌هاي اراك و آبادان ۲۰ درصد از بقيه پالايشگاه‌ها دولتي و ۸۰ درصد خصوصي است كه البته در آينده‌اي نه چندان دور سهم دولت نيز به مردم واگذار مي‌شود.

بخش ديگري از سخنان زنگنه در خصوص نحوه توليد و تامين خوراك پالايشگاه‌ها و اقدامات صورت گرفته در اين بخش بود كه به دليل تحريم وزير امور خارجه كشور اين بخش تحت‌الشعاع قرار گرفت و زنگنه اطلاعات بيشتري در اين خصوص نداد. او گفت: در توليد و تامين خوراك پالايشگاه‌ها هم با وجود تحريم تحولات مهمي رخ داده كه با توجه به اينكه بعضي‌ها با شنيدن برخي مسائل تحريك مي‌شوند و به اقدام‌هايي مثل تحريم وزير امور خارجه كشور اقدام مي‌كنند، بعدا به‌طور مشروح توضيح خواهم داد.

 

تمام نفت‌گاز توليدي به استاندارد يورو ۵
خواهد رسيد

غلامرضا باقري‌ديزج، مديرعامل شركت پالايش نفت تبريز در آيين افتتاح اين طرح‌ها ضمن اشاره به ظرفيت‌هايي كه به توليد بنزين‌هاي يورو 5 به كشور اضافه مي‌شود، افزود: با اجراي پروژه بنزين‌سازي جديد، تمام بنزين توليدي شركت پالايش نفت تبريز ۳.۵ ميليون ليتر در روز به استاندارد يورو۵ ارتقا يافت.

باقري ضمن اشاره به اين موضوع كه با اجراي پروژه تصفيه نفت‌گاز جديد، حدود يك‌سوم از نفت‌گاز توليدي اين پالايشگاه، ۲.۵ ميليون ليتر در روز به استاندارد يورو۵ ارتقا يافته است، معتقد است: پس از اجراي پروژه‌هاي مكمل نظير PSA، TGT و Cooling Tower تمام نفت‌گاز توليدي اين پالايشگاه به استاندارد يورو ۵ خواهند رسيد.

باقري‌ديزج خاطرنشان كرد: اين طرح در ۲ بخش پروژه اختلاط و توليد روغن‌هاي روانساز و پروژه توليد روغن پايه به ترتيب در اسفند ماه سال ۹۶ و شهريور ماه سال ۹۷ با هدف توليد انواع روغن موتورهاي بنزيني و ديزلي و روغن صنعتي و ضد يخ و همچنين روغن پايه گروه ۲ (گريد ۱۸۰N) به بهره‌برداري رسيد.

 

اشتغال دو هزار نفري با افتتاح

طرح‌هاي توليدي و صنعتي

همزمان با سفر رييس‌جمهور و برخي اعضاي هيات دولت به استان آذربايجان شرقي، وزير صنعت، معدن و تجارت از افتتاح 97 طرح صنعتي با سرمايه‌گذاري بيش از ۱۱ هزار ميليارد ريال و زمينه اشتغال براي ۲ هزار نفر خبر داد.

رضا رحماني علاوه بر افتتاح طرح‌هايي مرتبط با توسعه‌اي پالايشگاه و نيروگاه در تبريز، به افتتاح طرح توليد شيشه و بطري شيشه‌اي شركت آذر مهر هريس با سرمايه‌گذاري بالغ بر ۲۵۶ ميليارد ريال اشاره كرد. وزير صنعت معتقد است؛ اين طرح مي‌تواند زمينه اشتغال براي ۶۶ نفر را فراهم كند.

اما آلوميناي سراب يكي از طرح‌هايي است كه به گفته رحماني به تنهايي ظرفيت اشتغالزايي تا 5 هزار نفر را دارد. او آلومينا را ماده اوليه آلومينيوم در كشور مي‌داند كه با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب مي‌تواند براي ۵ هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم شغل درست شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون