• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

تدوين دستورالعمل حذف 3دهك درآمدي از يارانه‌بگيران تا يك ماه آينده

احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از تدوين دستورالعملي براي حذف يارانه افراد پردرآمد خبر داد. ميدري در مورد حذف يارانه پر‌درآمدها گفت: در اين خصوص قرار است دستور‌العملي طي مدت يك ماه نوشته شود. او تاكيد كرد: در آيين‌نامه مربوط به يارانه افراد پر درآمد نوشته شده دستور‌العملي به صورت مشترك با وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه تدوين شود كه در اين رابطه نيز اقدامات لازم انجام مي‌شود.

معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: پيش‌نويس اين دستورالعمل را تهيه كرده و به وزارت ارتباطات، برنامه و بودجه و وزارت كشور ارسال كرده‌ايم و آنها قرار است طي دو هفته نظرات خود را ارايه دهند و سپس دستورالعمل قطعي مي‌شود. او در پاسخ به اين سوال كه يارانه چه تعدادي حذف مي‌شود، اظهار داشت: در قانون آمده كه يارانه سه دهك حذف شود اما بايد ببينيم در نهايت چه تعدادي اعلام مي‌شود. دولت طبق تبصره (۱۴) قانون بودجه سال جاري مكلف به حذف سه دهك بالاي درآمدي از دريافت يارانه نقدي شده است. از آنجايي كه طي سال‌هاي گذشته و در قوانين بودجه بارها اين تكليف بر عهده دولت قرار داشت و ورود جدي به آن نكرده بود به نظر نمي‌رسيد براي امسال هم برنامه خاصي در اين رابطه وجود داشته و بار ديگر تكليف قانون در همان بودجه باقي بماند.

اما در اواسط تيرماه يعني بعد از سه ماه از اجرايي شدن قانون بودجه هيات دولت آيين‌نامه مربوط به حذف دهك‌هاي درآمدي را به تصويب رساند و اخيرا بحث‌ها به طور جدي‌تر در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مطرح است؛ به طوري كه به تازگي مسوولان اين وزارتخانه اعلام كردند كه دستورالعملي را طي يك ماه آينده براي حذف يارانه پردرآمدها تهيه خواهند كرد كه با همكاري وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نهايي خواهد شد. گرچه براي حذف دهك‌ها آيين‌نامه به تصويب رسيده و دستورالعمل در حال تهيه است ولي باز هم اين تضميني براي حذف كامل سه دهك بالاي درآمدي از سوي دولت نخواهد بود و البته اين را هم در اين مدت برخي مديران دولت مورد اشاره قرار داده و گفته‌اند كه بايد بعد از بررسي‌ها اين موضوع مشخص شود.

در سال‌هاي گذشته به دلايلي از جمله تكميل نبودن بانك‌هاي اطلاعاتي يا اينكه دولت نگران حذف يارانه كم‌درآمدها و بروز خطا در اين موضوع بود اقدام جدي انجام نداد و فقط حدود سه سال پيش يارانه حدود چهار ميليون نفر را حذف كرد كه در نهايت يك ميليون نفر از آنها را برگرداند. در هر صورت بايد منتظر تدوين دستورالعملي كه وزارت رفاه از آن سخن گرفته بود تا مشخص شود كه بر چه مبنايي و چگونه قرار است دولت اين‌بار جمعيت حداقل ۷۸ ميليون نفري يارانه بگير در هر ماه را غربالگري كند و اين انتظار وجود دارد كه برخلاف دفعات گذشته شفاف‌سازي كاملي صورت گرفته و توضيح دهند كه معيار حذف يارانه‌بگيران چيست و چگونه در اين رابطه اقدام مي‌شود.

به گزارش ايسنا، آمار از اين حكايت دارد كه در حال حاضر بيش از ۷۸ ميليون نفر در هر ماه يارانه نقدي دريافت مي‌كنند كه هزينه نزديك به ۳۵۰۰ ميلياردي در ماه و بيش از ۴۲ هزار ميليارد تومان در سال به همراه دارد. از سال ۱۳۸۹ تاكنون كه پرداخت يارانه نقدي آغاز شده رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني آن براي هر نفر هيچ تغييري نداشته و بالغ بر ۳۵۰ هزار ميليارد تومان در اين سال‌ها صرف پرداخت نقدي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون