• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

ريزش اونس جهاني طلا

پس از تصميم ترامپ كاهش نرخ بهره بانك‌ها در امريكا سرمايه‌گذاران را به برداشت سود ترغيب كرده است و اين امر موجب شد تا طلا 9.25 دلار در بازارهاي جهاني ارزان شود.

پس از افزايش قيمت طلا در روز پنجشنبه، سرمايه‌گذاران ديروز به برداشت سود از اين فلز گرانبها روي آوردند و اين سبب شد تا قيمت فلز زرد حدود يك درصد كاهش يابد.

هر اونس طلا ديروز در بازارهاي جهاني با 9.25 دلار كاهش تا ساعت 18:00 به وقت تهران 14395.93 دلار فروخته شد. طلا در ساعات اوليه معاملات به بالاترين رقم دو هفته گذشته برابر با 1446.10 دلار در هر اونس رسيده بود. اين فلز گرانبها تاكنون طي اين هفته حدود يك درصد افزايش قيمت داشته و در آستانه ثبت سومين هفته افزايشي در 4 هفته گذشته قرار دارد. قيمت طلا در روز پنجشنبه پس از اينكه ترامپ 10 درصد تعرفه ديگر بر 300 ميليارد دلار كالاهاي وارداتي از چين از ماه آينده اعمال كرد، بيش از 2 درصد افزايش يافت. همچنين ترامپ گفت: اگر مذاكرات تجاري پيشرفت نداشته باشد، مي‌تواند رقم تعرفه را حتي فراتر از 25 درصد قبلا اعمال شده بر 250 ميليارد دلار كالاهاي وارداتي از چين افزايش دهد. اين اقدام ترامپ مي‌تواند كاهش بيشتر نرخ بهره بانكي را به دنبال داشته باشد، كاهش نرخ بهره بانكي امريكا، ارزش دلار و اوراق قرضه را كاهش مي‌دهد و بر جذابيت طلا بدون سود مي‌افزايد. ارزش شاخص دلار، پس از اينكه بيشترين كاهش روزانه در دو هفته گذشته را در روز پنجشنبه ثبت كرد، در معاملات امروز 0.1 درصد افزايش يافت. اكنون بازيگران بازار در انتظار انتشار گزارش فرصت‌هاي شغلي در بخش غيركشاورزي امريكا هستند كه اواخر امروز منتشر خواهد شد. در عين حال، ذخاير طلاي گلدتراست، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا در جهان 0.53 درصد افزايش يافت و به 827.82 تن در روز پنجشنبه رسيد.

توليد نفت بريتيش پتروليوم در آذربايجان كاهش يافت

توليد در پروژه‌هاي نفتي بريتيش پتروليوم در آذربايجان در نيمه اول ۲۰۱۹ تا ۵۴۲۴۰۰ بشكه در روز كاهش يافت. توليد نفت اين پروژه‌ها در سال قبل ۵۹۶ هزار بشكه در روز بود. در شش ماه اول سال جاري، اين شركت 13 ميليون تن نفت در آذربايجان توليد كرد كه نسبت به 15 ميليون تن همين دوره در 2018 كمتر بود. بريتيش پتروليوم 0.9 ميليارد مترمكعب گاز هم در اين منطقه توليد كرد كه نسبت به سال قبل 1.1 ميليارد مترمكعب كاهش داشت. كنسرسيومي به رهبري بريتيش پتروليوم طي يك بيانيه اعلام كرد: بيش از 272 ميليون دلار در پروژه‌هاي اجرايي هزينه و بيش از 657 ميليون دلار در ميادين نفتي آذري-چراغ-گونشلي در نيمه اول سال جاري سرمايه‌گذاري كرده است. خط لوله باكو-تفليس-سيهان بيش از 120 ميليون بشكه (حدود 16 ميليون تن) نفت خام صادر كرده كه در 149 نفتكش در سيهان بارگيري شده بودند. اين كنسرسيوم اعلام كرد؛ واحدهاي آن در آذربايجان حدود 8.4 ميليارد مترمكعب گاز طبيعي و حدود 2 ميليون تن ميعانات گازي در ميدان نفتي شاه دنيز توليد كرده‌اند. ظرفيت توليد تاسيسات شاه دنيز در حال حاضر بيش از 56 ميليون مترمكعب گاز در روز است. اين كنسرسيوم حدود 376 ميليون دلار براي عمليات‌هاي اجرايي هزينه و 555 ميليون دلار هم در شاه دنيز سرمايه‌گذاري كرده است كه بيشتر آن مربوط به پروژه شاه دنيز 2 مي‌شود.

 

سقوط صادرات نفت ونزوئلا به زير يك ميليون بشكه

صادرات نفت ونزوئلا در ماه جولاي ۱۷.۵ درصد كاهش يافت و به دومين ركورد پايين‌ترين حد توليد از زمان آغاز تحريم‌هاي امريكا بر شركت نفت دولتي اين كشور رسيد.

شركت نفت دولتي ونزوئلا و شركاي آن ماه گذشته در كل 932887 بشكه در روز نفت خام و محصولات پالايش شده صادر كردند كه در اين ميان 35 محموله به آسيا فرستاده شد، در حالي كه در ماه ژوئن 40 محموله به اين مقاصد فرستاده شده بود. اين شركت در سه ماهه دوم سال جاري توليد نفت خود را تغيير داد و بيشتر يك درجه از نفت خام سنگين را با نام «مري» كه مورد علاقه مشتريان آسيايي است، توليد كرد. در همين زمان، توليد نفت خامي را كه توسط پالايشگاه‌هاي امريكا قبل از اعمال تحريم‌ها خريداري مي‌شد، متوقف كرد. اين تغيير باعث افزايش صادرات ونزوئلا در ماه ژوئن پس از سقوط آن در ماه مه‌ شد. ونزوئلا در ماه مه ‌875 هزار بشكه در روز نفت توليد كرد كه پايين‌ترين حد آن در سال بود، ولي فهرست مشتريان شركت نفت دولتي ونزوئلا از آغاز تحريم‌هاي امريكا بر اين شركت همچنان رو به كاهش است.

نگراني ژاپني‌ها از تقويت ارزش پول ملي اين كشور

وزير دارايي ژاپن گفت: ارزش ين بيش از حد تقويت شده است. تارو آسو، وزير دارايي ژاپن روز جمعه با هشدار نسبت به افزايش اخير قيمت ين در بازارهاي جهاني گفته كه ثبات در نرخ ارز از تقويت مقطعي ارزش پول ملي مهم‌تر است و تقويت بيش از حد ين، فشار مضاعفي بر صادركنندگان ژاپني وارد مي‌كند به گونه‌اي كه اكنون رقابت‌پذيري محصولات ژاپني كمتر شده است. ين همواره يكي از ارزهاي امن جهان محسوب شده و تشديد اختلافات تجاري بين چين و امريكا در روزهاي اخير به افزايش قيمت آن دامن زده است. با اين‌ حال مقامات اين كشور تلاش دارند تا جلوي افزايش بيش از حد ارزش ين را بگيرند. آسو كه پس از نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، حاضر به اظهارنظر در خصوص نرخ مطلوب ارز از نظر دولت نشد اما گفت كه با تغييرات اخير، بايد منتظر تحولاتي جديد بود و ضرورت دارد به تغييرات بازار ارز بيشتر توجه شود. ارزش ين ژاپن ديروز پس از تهديد رييس‌جمهور امريكا به اعمال تعرفه ۱۰ درصدي بر واردات كالاهايي به ارزش ۳۰۰ ميليارد دلار از چين به بالاترين سطح خود در يك ماه اخير رسيد به گونه‌اي كه هر دلار به ۱۰۶.۹۵۷۲ ين و هر يورو به ۱۱۸.۷۲۴۶ ين كاهش پيدا كردند كه در مقايسه با روز قبل حدود دو درصد كمتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون