• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

ايران نايب‌ قهرمان كشتي آزاد نوجوانان جهان شد

اعتراض كرديم، قهرماني پريد!

سامان سعادت

 

 

مسابقات قهرماني كشتي آزاد نوجوانان جهان با نايب ‌قهرماني تيم ملي كشورمان و قهرماني‌ روس‌ها به پايان رسيد. تيم ايران در اين دوره با هدايت امير توكليان با كسب 3 مدال طلا، 3 مدال نقره و يك برنز و كسب 166 امتياز بعد از روسيه كه 168 امتياز به دست آورد، روي سكوي نايب ‌قهرماني مسابقات جهاني صوفيه بلغارستان قرار گرفت. نايب ‌قهرماني تيم ايران در حالي رقم خورد كه با توجه به نتايج روز نخست و شانس‌هاي كسب مدال در روز دوم، همگان از شانس بسيار بالاي قهرماني تيم ايران حرف مي‌زدند اما يك اتفاق عجيب مانع از آن شد كه كاپ قهرماني به نوجوانان كشورمان برسد.

در وزن 51 كيلوگرم امير قلي‌زادگان بعد از ضربه شدن مقابل حريف اوكرايني در ديدار رده‌بندي به نشانه اعتراض از دست دادن با سرمربي حريف امتناع كرد و اين حركت او باعث شد به طور كامل از جدول مسابقات كنار برود. كنار رفتن او به اين معنا بود كه امتيازي از اين وزن نصيب تيم ايران نخواهد شد. در حالي كه او با كسب مقام پنجمي هم مي‌توانست تيم ايران را قهرمان مسابقات كند. بعد از مسابقات و اتفاقي كه باعث شد قهرماني به سادگي از كف تيم ايران برود، توكليان سرمربي تيم ملي گفت:«متاسفانه سر تيم ما را بريدند، كشتي‌گير 51 كيلوگرم ما را ديسكاليفه كردند و روس‌ها را با ۲ امتياز بيشتر قهرمان كردند زيرا دوست داشتند آنها قهرمان شوند. امروز خيلي احساس تنهايي كردم».

اعتراض توكليان به ديسكاليفه شدن يا اخراج كشتي‌گير تيمش از جدول مسابقات با توجه به قوانين مسابقات جهاني كشتي كاملا ناموجه به نظر مي‌رسد. گرچه مربيان تيم و خود قلي‌زادگان به عملكرد داور وسط در ديدار رده‌بندي وزن 51 اعتراض داشتند اما بايد مي‌دانستند كه رعايت نكردن تشريفات مسابقات چه عواقبي مي‌تواند داشته باشد. در همين زمينه مصطفي عليزاده، مربي تيم ملي نوجوانان گفت:«متاسفانه داور مسابقه رده‌بندي وزن 51 كيلوگرم عملكرد خوبي نداشت. كشتي‌گير ما حمله مي‌كرد اما به حريف پوئن مي‌داد و با سوت‌هاي بي‌مورد جريان كشتي را به تاخير مي‌انداخت. وقتي مبارزه تمام شد، قلي‌زادگان در اعتراض به عملكرد داوري و مدال برنزي كه از او گرفته شده بود به سمت مربي حريف نرفت و حاضر به دست دادن با او نشد. ما هم هر چه فرياد زديم و به او گفتيم كه از اعتراض خودداري كند اما گوش‌هايش نمي‌شنيد. او كاملا احساساتي شده بود و اصلا توجهي به اطراف خود نداشت».

به هر حال باز هم با يك تصميم احساسي كه ناشي از عدم آموزش صحيح ورزشكاران است، تيمي از ايران قهرماني را از دست داده است. در اين شرايط زير سوال بردن كميته برگزاري مسابقات و داوران، ادامه دادن همان روند غلطي است كه قهرماني را از ايران گرفته است. در سال‌هاي گذشته نمونه‌هايي از اعتراضات بي‌جا را شاهد بوده‌ايم؛ اعتراضاتي كه فرصت‌هاي خوبي را از ورزشكاران كشورمان گرفت. اين مساله ضرورت آموزش ورزشكاران هر رده سني براي احترام گذاشتن به قوانين و مقررات را بيش از پيش مشخص مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون