• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4432 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد

دو تيراندازي در ايالات متحده 30 كشته برجاي گذاشت

تروريسم سفيد در امريكا

ميثم  سليماني

 امريكايي‌ها كيلومترها دور از خانه خود سرباز اعزام مي‌كنند كه اثرات امنيتي گروه‌هاي تروريستي در داخل امريكا سرريز نكند، غافل از اينكه با يك مشكل داخلي بزرگ‌تر روبه‌رو هستند. هرچند وقت يك‌بار تعدادي از مردم امريكا به رگبار و گلوله بسته مي‌شوند بدون آنكه فردي از خارج كشور دست به چنين اقدامي زده باشد. همه اين افراد شهروند اصلي امريكا هستند و هموطنان خود را به رگبار مي‌بندند. حالا براي حل اين موضوع امريكا قصد دارد به كجا لشكركشي كند؟مردم قصد دارند به كجا پناه ببرند. در آخرين اتفاقي كه در امريكا رخ داده يك فرد مسلح روز شنبه وارد يكي از شعب فروشگاه زنجيره‌اي والمارت در الپاسوي تگزاس شد و به روي مردمي كه در اين فروشگاه حضور داشتند آتش گشود و طبق آمار پليس 20 نفر جان خود را از دست دادند و 26نفر ديگر زخمي شدند كه حال تعدادي از آنها وخيم گزارش شده است. مقامات انتظامي شهر الپاسو عنوان كردند كه تيرانداز مردي 21ساله بوده كه پليس توانسته او را در منطقه دالاس دستگير كند.

گفتني است هنگامي كه اين پسر جوان وارد فروشگاه شده مردم مشغول خريد بودند و او با پوشش لباس يك فروشنده وارد شده و به سمت مردم شليك كرده است. به گزارش يواس‌اي تودي امريكا اين تيراندازي درست زماني صورت مي‌گيرد كه چند روز پيش طي تيراندازي در فروشگاه والمارت در مي‌سي‌سي‌پي دو نفر بر اثر گلوله كشته شدند و در همان هفته سه نفر ديگر در يك فستيوال در كاليفرنيا جان خود را از دست دادند. گزارش رسانه‌هاي امريكايي به نقل از فرمانده پليس ال‌پاسو گزارش دادند كه اولين تماس‌ها در خصوص تيراندازي حدود 40: 10 صبح به وقت محلي صورت گرفت و پليس حدود 6 دقيقه بعد به محل رسيد. به گفته شاهدان در صحنه، والمارت به دليل خريد معمول و آخر هفته مردم بسيار شلوغ بوده است. طبق برآوردها 3هزار خريدار و حدود 100 كارمند در اين فروشگاه حضور داشته‌اند.

به گزارش سي‌ان‌ان اگرچه آمار قربانيان به طور دقيق مشخص است اما هنوز هويت آنها منتشر نشده است. منطقه الپاسو در نزديكي مرز مكزيك بوده و در فروشگاه نيز طبق گفته مقامات مكزيكي شهروندان اين كشور نيز حضور داشته‌اند كه گفته مي‌شود در اين تيراندازي حداقل 3 تبعه مكزيكي كشته و 6 نفر ديگر زخمي شدند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رييس‌جمهور مكزيك با انتشار ويديويي كشته شدن شهروندان مختلف در اين حمله را تسليت گفت و عنوان كرد كه روابط نزديكي ميان شهرهاي مرزي امريكا و مكزيك وجود دارد. گفته مي‌شود در ميان قربانيان از طيف‌هاي سني متفاوتي حضور داشته‌اند. كه اكثر آنها بين رده سني 35تا 82 سال بودند و حتي گفته مي‌شود كه در اين تيراندازي يك كودك نوزاد نيز جان خود را از دست داده است. در اين بين مقام‌هاي بيمارستاني عنوان مي‌كنند كه 9 نفر در وضعيت بحراني به سر مي‌برند.

در حال حاضر بررسي جنبه‌ها و دلايل اصلي اين تيراندازي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.آسوشيتدپرس گزارش داد كه مقامات در حال بررسي احتمال و دلايل اين جنايت بودند. مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه اين اتفاق جنبه‌هاي نژادپرستانه و ضد مهاجرتي داشته است و فرد دستگير شده چندي پيش به صورت آنلاين بيان كرده بود كه قصد دارد دست به چنين كاري بزند.

با اين حال رييس پليس الپاسو گفت: تحقيقات ادامه دارد و بايد تاييد شود كه مانيفست‌هاي منتشر شده در اينترنت مربوط به فردي كه تيراندازي كرده است يا خير.

در نوشته‌هايي كه از عامل حمله‌كننده منتشر شده مشخص شده است كه او نگران هجوم لاتين‌تبارها به ايالات متحده و جايگزين شدن آنها به عنوان راي‌دهنده است و فرد مهاجم اين نگراني را داشته كه دموكرات‌ها بتوانند در انتخابات 2020 پيروز شوند.

ساعاتي پس از تيراندازي مقامات خيابان‌هاي نزديك به خانه فرد مظنون را مسدود كردند. پس از محاصره محل اقامت آن فرد به محل مورد نظر يورش بردند و وارد منزل او شدند. حتي اف بي‌آي در الپاسو گفت كه اگر عكس‌هايي مربوط به فرد مظنون را دارند به مقامات ارايه دهند.

اما اين تنها اتفاق نبود. تنها چند ساعت بعد تيراندازي ديگر در اوهايوي ايالات متحده موجب كشته شدن 10 تن ديگر از شهروندان امريكايي شد و مجموع تلفات كشته‌ها طي 12 ساعت به 30 نفر رسيد. مجموعه اتفاقاتي كه اگر فردي مسلمان يا مهاجر انجام داده بود مشخص نمي‌شد كه با چه موج سنگيني از هجمه مواجه مي‌شد. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده، تيراندازي در الپاسو را دهشتناك توصيف و آن را محكوم كرد. اما نكته اينجاست كه دونالد ترامپ كماكان قصد ندارد رويكرد راست افراطي و ضد مهاجرتي در امريكا را محكوم كند. او حتي حاضر نيست كوچك‌ترين انتقادي نسبت به بحث محدوديت حمل اسلحه انجام دهد. منافع سياسي براي انتخابات 2020 براي دونالد ترامپ بيش از آن است كه بخواهد اكثريت هواداران خود را ناراحت كند. تصاوير به دست آمده از فرد حمله‌كننده به فروشگاه والمارت الپاسو نشان مي‌دهد او طرفدار ترامپ بوده و عكس‌هايي وجود دارد كه اسم ترامپ را در حمايت از او از اسلحه نوشته است. اكنون اين تيراندازي بار ديگر بحث محدوديت حمل اسلحه در ايالات متحده را مطرح كرده است. اما واقعيت آن است كه نه جمهوري‌خواهان و نه شخص دونالد ترامپ تمايلي به اين موضوع ندارند و مخالف آن هستند. اما اگر براي اين اتفاق دنبال يك مقصر بگرديم اولين نفر شخص دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده است. راست‌هاي افراطي دونالد ترامپ را يك چك سفيد امضا براي خود مي‌دانند كه با او مي‌توانند هركاري انجام دهند و مصونيت داشته باشند. شخص ترامپ به حدي موج نفرت افكني از مهاجران و پناهجويان را گسترش داده كه حالا بايد شاهد چنين اتفاقاتي باشيم. سوال اينجاست، مسلمانان را بيرون كنيد، براي مهاجران ديوار بكشيد و لاتين‌تبارها و اقليت‌ها را در امريكا محدود كنيد، با دشمن داخلي و با سفيدپوست‌هاي افراطي چه مي‌كنيد. تروريسم تنها به مسلمانان و عرب‌زبان‌ها اختصاص ندارد بلكه اكنون موج تروريسم راست افراطي روز به روز بيشتر و بيشتر مي‌شود و به‌جاي كنترل مقام‌هاي امريكايي به آن دامن مي‌زنند به نحوي كه حتي حاضر نيستند رويكرد ضد مهاجرت و افراطي اين جنايتكاران را محكوم كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون