• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4432 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد

از آموزش غلط موسيقي تا جشنواره نمايش‌هاي آييني

رهايي از شاوشنگ 25 ساله شد

گروه هنر و ادبيات

 

 

 

انتقاد يك آهنگساز به بعضي شيوه‌هاي آموزش موسيقي در كشور، درگذشت يك مستندساز حرفه‌اي، جشن 25 سالگي فيلم فرانك داربونت و توضيحات يك پژوهشگر پيرامون پوستر يك جشنواره، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

شهبازيان و انتقاد از موسسات آموزش موسيقي

فريدون شهبازيان موسيقي‌دان و آهنگساز در جمع رابطان انجمن سرود كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سراسر كشور به انتقاد از وضعيت آموزش موسيقي به كودكان در ايران پرداخت و گفت: آموزش موسيقي در بيشتر اين آموزشگاه‌ها از مراحل ابتدايي جلوتر نمي‌رود و آنها از آموزش علمي موسيقي به بچه‌ها پرهيز مي‌كنند و حاصل اين كلاس‌ها جز فراگيري طوطي‌وار و باري ‌به هر جهت، نتيجه ديگري در پي ندارد و باعث بي‌علاقگي بچه‌ها به موسيقي مي‌شود. رهبر سابق اركستر ملي ايران، علاقه و اشتياق خانواده‌ها به فراگيري موسيقي فرزندانشان را نشانه آشنايي نسبي آنها با اين هنر عنوان كرد: خانواده‌ها هزينه زيادي صرف آموزش موسيقي فرزندان‌شان مي‌كنند؛ اين در حالي است كه در نهايت بيشتر بچه‌ها حتي اصول اوليه و نحوه صحيح در دست‌ گرفتن ساز را در اين مراكز آموزشي نمي‌آموزند و اين به نظرم گمراه‌كننده است.

درگذشت يك مستند ساز

«دي.اي. پني‌بيكر» مستندساز امريكايي كه براي ساخت مجموعه‌اي از مستندهاي مهم و تاثيرگذار به شهرت جهاني رسيده بود در سن ۹۴ سالگي و به دليل كهولت سن درگذشت. ساخت مستندهاي كلاسيك «به عقب نگاه نكن» (۱۹۶۷)، «مونتري پاپ» (۱۹۶۸)، «اتاق جنگ» (۱۹۹۳) و «الن استريچ در كتابخانه» (۲۰۰۲) از «پني‌بيكر» چهره‌اي تاثيرگذار و جريان‌ساز در عالم سينماي مستند ساخته است.

25 سالگي يك فيلم مهم

امسال بيست و پنجمين سال اكران فيلم «رستگاري در شاوشنگ» است و به زودي در سالگرد بيست و پنجمين سال اكران اين فيلم با نمايش مجدد آن گرامي داشته مي‌شود. گرچه از فيلم «رستگاري در شاوشنگ» به عنوان يك فيلم كلاسيك ياد مي‌شود اما هنوز در سايت سينمايي IMDB به عنوان برترين فيلم تاريخ سينما در رده نخست جاي دارد. جالب اينكه اين فيلم وقتي در سال ۱۹۹۴ اكران شد تنها ۱۶ ميليون دلار فروش كرد.

توضيح صالح‌پور درباره پوستر يك جشنواره

نوزدهمين جشنواره ‌نمايش‌هاي آييني و سنتي امسال با ۲ پوستر كار خود را آغاز مي‌كند كه اين پوسترها به اتفاق هويت بصري جشنواره در بخش‌هاي گوناگون را تعريف مي‌كنند. اولين پوستر با نقش مرغ علم و دومين پوستر با نقش طاووس مفرغي طراحي شده است. اردشير صالح‌پور، عضو هيات انتخاب آثار نوزدهمين جشنواره ‌نمايش‌هاي آييني و سنتي در اين باره گفت: پوستر در لغت يعني ابلاغ‌كننده و رساننده‌ پيام. از اين منظر، پوستري كه براي يك‌ حركت فرهنگي طراحي مي‌شود بايد به نشانه‌هايي كه حامل مفاهيم آن موضوع است، مقيد باشد و درون‌مايه آن را به بيننده القا كند. چراكه پوستر در يك رويداد فرهنگي اولين مقوله‌اي است كه مي‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند و از اين حيث
هر چه پوستر گوياتر و منطبق با اصول و مفاهيم و مفاد آن موضوع باشد، بهتر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون