• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

گزارش مجمع عمومي عادي سالانه بانك پاسارگاد

«چندي پيش به صرافت افتادم تا وصيتنامه‌اي اقتصادي تنظيم كنم و در آن تاكيد كنم كه توسعه اقتصادي كشور با محوريت بانك‌ها ضرورت دارد، چراكه بدون نقش مستقيم بانك، توسعه روند مطلوبي نخواهد داشت، به همين جهت بنگاه‌سازي توسط بانك‌ها اجتناب‌ناپذير است.»

صبح روز سيزدهم مرداد سالن بزرگ همايش‌هاي وزارت كشور ميزبان مجمع عمومي سالانه بانك پاسارگاد بود؛ جايي كه بيش از 90درصد سهامداران اين بانك گردهم آمدند تا شنونده گزارش عملكرد يك‌ساله هيات‌مديره باشند. به گزارش انتخاب به نقل از شبكه اطلاع‌رساني تدبير و اميد، اين مجمع با حضور 18/90درصد از سهامداران بانك پاسارگاد و قبليان نماينده سازمان بورس از ساعت 9:30 صبح با پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و تلاوت قرآن آغاز شد.
به گفته علي‌اكبر امين‌تفرشي عضو هيات‌مديره بانك پاسارگاد، علت تاخير نيم ساعته در مراسم، تكريم سهامداران و انتظار براي رسيدن آنها اعلام شد. پيش از رسميت جلسه و حضور اعضاي هيات‌رييسه، كليپي از معرفي و فعاليت‌هاي بانك پاسارگاد و شركت‌هاي زيرمجموعه آن پخش شد. در اين كليپ گزارشي از گروه مالي بانك پاسارگاد به نمايش درآمد كه در آن جزيياتي از نيروي انساني و دستاورد‌هاي مالي اين مجموعه‌ها مرور شد. تحقق اهدافي چون رشد اقتصادي، افزايش رونق و اشتغال با وجود تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي در كنار سخناني از وزراي نفت و اقتصاد درباره توانمندي و ظرفيت زيرمجموعه‌هاي بانك پاسارگاد در انجام پروژه‌هاي عظيم اقتصادي، از بخش‌هاي درخور توجه اين كليپ به‌شمار مي‌رفت. پس از آن دكتر مجيد قاسمي نايب‌رييس هيات‌مديره و مديرعامل بانك پاسارگاد به همراه علي‌اكبر امين‌تفرشي عضو هيات‌مديره و جناب آقاي آرش به‌داش به عنوان ناظر و خانم دكتر صديقه نعيميان مشاور حقوقي بانك به عنوان منشي به همراه مهندس صفاتي بازرس قانوني براي رسميت مجمع با راي سهامداران پشت ميز قرار گرفتند.در ابتدا دكتر قاسمي با تشريح دشواري‌هاي فراوان براي تشكيل مجمع عمومي از توافق با بانك‌ مركزي و آماده شدن صورت‌هاي حسابرسي نهايي در واپسين ساعات ديشب خبر داد. با وجود موانع اداري تنظيم گزارش‌ها و صورت‌هاي حسابرسي، به دليل عدم مراعات تحويل اين اسناد تا 10 روز پيش از تشكيل مجمع، قاسمي با راي‌گيري از سهامداران، تاييد آنها را براي اين ديركرد با اجماع مطلق شركت‌كنندگان كسب كرد. قاسمي دليل اين امر را رعايت موارد قانوني در پايين‌ترين سطح دانست.

پس از آن امين‌تفرشي عضو هيات‌مديره بانك پاسارگاد با ارايه گزارشي مفصل، عملكرد يك‌سال منتهي به اسفند ۹۷ مجموعه را به سهامداران اعلام كرد. امين‌تفرشي با اشاره به تحقق 178درصدي اهداف در جذب منابع برمبناي اسلايد‌هاي مختلف و نمودار‌هاي متعدد، به تشريح عملكرد و آمار و ارقام مالي بانك پاسارگاد در يك‌ساله منتهي به اسفند 98 پرداخت. افزايش 726درصدي سود خالص بانك از آمارهاي قابل‌توجه در گزارش اين عضو هيات‌مديره بود.

در ادامه دكتر مجيد قاسمي مديرعامل بانك پاسارگاد درباره رشد سپرده‌هاي نزد بانك گفت: «بانك پاسارگاد تسليم جريان‌هاي معمول براي افزايش سپرده‌ها نشده و همواره تلاش داشته تا نهايت تلاش خود را براي رعايت مقررات بانك مركزي در تعيين سود انجام دهد و در عين حال ثبات خوبي در رشد سپرده‌ها داشته است.»

در ادامه ارسلان اميري عضو هيات عامل و معاونت توسعه انساني و طرح و برنامه بانك پاسارگاد با ارايه گزارشي از نزديك شدن بانك پاسارگاد به باشگاه هزار هزار ميلياردي‌ها تا يك ماه آينده خبر داد.دستور كار بعدي مجمع عمومي قرائت گزارش مهم صفاتي، بازرس قانوني بانك پاسارگاد بود.

در بند ۸ گزارش حسابرسي از عملكرد مالي مطلوب بانك پاسارگاد در سال ۹۷ سخن به ميان آمده است. با اين حال صدر بند ۴ اين گزارش كه خبر از اختلاف ميان بانك پاسارگاد و بانك مركزي مي‌داد موجب توضيحاتي از سوي مديرعامل بانك شد. براساس اين گزارش بانك مركزي ۱۴۵۲ ميليارد ريال از حساب بانك پاسارگاد برداشت شبانه كرده و مبلغ ۳۱۵۰ ميليارد ريال نيز بابت بدهي‌هاي ارزي و مابه‌التفاوت نرخ دارايي‌ها احتساب كرده است. پس از قرائت اين گزارش يكي از اعضاي مجموع عمومي و از سهامداران بانك پاسارگاد، با واكنش به اين ماجرا، نسبت به برداشت شبانه بانك مركزي از حساب بانك پاسارگاد، انتقاداتي را به عملكرد بانك مركزي مطرح كرد. قاسمي در پاسخ به اين سهامدار با نادرست خواندن اين انتقادات گفت: «۱۶ بانك ديگر نيز دچار اين‌ مشكل شدند و هيچ يك شكايت نكردند اما بانك پاسارگاد با نامه‌نگاري‌هاي متعدد بانك مركزي را مجبور به تعيين حسابرسي دقيق براي اين اختلاف كرد و اين پروسه طولاني است اما در اصل ماجرا مبلغي از حساب‌ها كسر نشده و صرفا بدهي محسوب كردند.» مجيد قاسمي مجددا با تشريح دقيق پروسه پيگيري بانك پاسارگاد اضافه كرد: «اجازه نمي‌دهيم حقوق سهامداران خدشه‌دار شود.»

قاسمي در ادامه ضمن قبول بخشي از انتقادات از عملكرد رياست اسبق بانك مركزي گفت: «شأن بانك مركزي در وضعيت فعلي اقتصادي كشور بايد حفظ شود.» مديرعامل بانك پاسارگاد با اين حال تضمين داد كه: «من از شرف بانك پاسارگاد دفاع مي‌كنم.» قاسمي همچنين درباره فعاليت‌هاي زيرمجموعه‌هاي بانك پاسارگاد در پاسخ به يكي از سوالات كتبي سهامداران گفت: «چندي پيش به صرافت افتادم تا وصيتنامه‌اي اقتصادي تنظيم كنم و در آن تاكيد كنم كه توسعه اقتصادي كشور با محوريت بانك‌ها ضرورت دارد، چراكه بدون نقش مستقيم بانك، توسعه روند مطلوبي نخواهد داشت، به همين جهت بنگاه‌سازي توسط بانك‌ها اجتناب‌ناپذير است.» او در ادامه با تشريح مدل‌هاي ارتباط بانك‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي خرد و كلان و با ذكر مدل بانكداري ژاپن، به تشريح ديدگاه خود پرداخت. پس از اتمام توضيحات دكتر قاسمي، امين‌تفرشي به‌طور مفصل به ساير موارد گزارش حسابرسي پاسخ داد.

امين‌تفرشي در پاسخ به يكي از سهامداران درباره ميزان ارزش ذاتي سهام بانك پاسارگاد در بورس گفت: «سهامداران عمده بانك پاسارگاد در بورس نقش‌آفريني نمي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون