• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

پيدا و پنهان

راه‌اندازي بازار متشكل ارزي به تعويق افتاد

افتتاح بازار متشكل ارزي باز هم به تعويق افتاد. در روزهاي اخير از سوي مسوولان اعلام شد كه بازار متشكل ارزي در آستانه عيد سعيد قربان (۲۱ مرداد) به‌ طور رسمي آغاز به كار خواهد كرد و اين در حالي است كه بر اساس آخرين اطلاعات به دست آمده، افتتاح اين بازار باز هم به تعويق افتاده و در روز شنبه افتتاح نخواهد شد.

گفته مي‌شود از دلايل اصلي تعويق در راه‌اندازي بازار متشكل ارزي اين است كه هنوز مدارك و مستندات تعدادي از صرافي‌ها به صورت كامل در اختيار بانك مركزي قرار نگرفته و در صورتي كه اين بازار بخواهد تا شنبه كار خود را آغاز كند، تعداد صرافي‌ها و بانك‌ها كم و عمق بازار كم خواهد بود. همچنين يكي ديگر از دلايل اصلي اين تعويق عدم آمادگي بانك‌ها براي اتصال به بازار بوده است.

 

نامه نمايندگان براي بررسي دليل قطع نشدن يارانه پردرآمدها

هادي قوامي، نايب‌رييس كميسيون برنامه ‌و بودجه مجلس از نامه تعدادي از نمايندگان به ديوان محاسبات براي بررسي دلايل حذف نشدن يارانه نقدي پردرآمدها از سوي دولت خبر داده است. به گفته او، تصميم اخير دولت براي حذف يارانه نقدي پردرآمدها، اجراي تكليف قانوني است كه مجلس به دولت واگذار كرده است. قوامي اضافه كرد: تكليف دولت تنها محدود به قوانين بودجه نيست و در برنامه ششم توسعه نيز بندهايي براي نحوه هزينه‌كرد منابع هدفمندي و وظايف دولت براي حذف يارانه ثروتمندان لحاظ شده كه در جلسه علني مجلس نيز به تاييد اكثريت نمايندگان رسيده است.

 

وزير سابق بازرگاني: به روزمرگي اقتصادي دچاريم

مهدي غضنفري، وزير وقت بازرگاني و صنعت، معدن و تجارت در دولت احمدي‌نژاد در گفت‌وگويي با «فارس» به جريان تامين كالاهاي اساسي در دوره سخت تحريم‌ها در اوايل دهه 90 پرداخته و گفته است: تحريم‌ها نشان مي‌دهد كه ما چقدر بد عمل كرديم و اين شايد به نوعي
به نفع ما باشد. بخشي از مشكلات تحريم‌ها مربوط به ايرادات ساختاري است كه بوده و الان هم هست و اگر كشور اين‌طور اداره شود در آينده هم اين مشكلات خواهد بود. ما به يك روزمرگي در اقتصاد دچار شده‌ايم كه موجب مي‌شود چند سال ديگر باز با جهش ارزي مواجه شويم. در سال ۹۱ هر روز درگير موضوع تامين ارز و كالاي اساسي بوديم و نمي‌دانستيم ابعاد اين تحريم‌ها چقدر است. در تابستان آن سال همه اتفاق‌ها افتاده بود و ما فهميديم آنها به هيچ‌چيز رحم نمي‌كنند و ارز تقريبا از كنترل خارج شد.

 

ادعاي «بلومبرگ» درباره نفتكش‌هاي توقيفي ايران

بلومبرگ طي گزارشي نوشت: توقيف دو نفتكش چيني حامل گاز مايع ايران كه چندي پيش در سنگاپور انجام شد به درخواست يك بانك آلماني بوده است. بانك نوردل بي كه مقر آن در هانوور آلمان است، ادعاي خود را با مداركي ماه گذشته در دادگاه عالي سنگاپور مطرح كرد تا اين كشتي‌ها را توقيف كند. اين بانك مالكان چيني اين كشتي‌ها را متهم به نقض يك قرارداد وام
30 ميليون دلاري كرده است. طبق اطلاعات دادگاه عالي سنگاپور، نفتكش اينفينيتي در
22 جولاي و نفتكش سي درگن در 24 جولاي در سنگاپور توقيف شدند. هر دوي آنها اكنون آزاد شده‌اند.

 

صادرات دام زنده به دليل تناقض محاسباتي؟

مركز آمار ايران در آخرين اطلاعات آماري خود در سه‌ ماهه اول بهار ميزان توليد گوشت قرمز را 68 هزار تن اعلام كرده است كه طبق اين آمار با كاهش 29درصدي همراه بوده است. اين بدان معناست كه در سه ‌ماهه اول سال 1397 ميزان توليد گوشت قرمز يك‌صد هزار تن بوده است. اين در حالي است كه آمار ارايه‌ شده توليد گوشت قرمز توسط وزارت جهاد كشاورزي در سال 1397، بالغ ‌بر 800 هزار تن بوده است؛ با اين حساب در سه ‌ماهه نخست 97 به ‌صورت ميانگين 200 هزار تن گوشت قرمز در كشور توليد شده است. به نظر مي‌رسد كه آمار وزارت جهاد كشاورزي كه بالاتر است مرجع تصميم‌گيري براي تنظيم بازار شده و دست صادركنندگان دام زنده را باز گذاشته تا قيمت گوشت گرم در كشور بالا بماند.

 

اثر مثبت ارز نيمايي بر بازار كاغذ

سيدابوطالب مومني عضو هيات‌مديره سنديكاي توليدكنندگان كاغذ مي‌گويد: در بخش كاغذ تحرير و روزنامه همچنان كسري در داخل بازار وجود دارد كه دليل اصلي آن، تامين بخش اعظمي از نياز داخلي از طريق واردات است. به گفته او بخش عمده‌اي از افرادي كه كار تخصصي واردات كاغذ انجام مي‌دادند، از بازار حذف شده‌اند و كساني به واردات كاغذ مشغول شده‌اند كه در اين زمينه تجربه چنداني ندارند؛ ضمن اينكه البته با خروج بخش عمده كاغذ وارداتي از فهرست دريافت‌كنندگان ارز دولتي، بازار نسبت به قبل از وضعيت مناسب‌تري برخوردار شده است. او افزود: بسياري از واردكنندگان رسمي كاغذ كه داراي شناسنامه در اين حوزه هستند، از ارز ۴۲۰۰ توماني استفاده نكردند و به همين خاطر تبديل ارز ۴۲۰۰ توماني به نيمايي، نه‌تنها منجر به گراني كاغذ نشد، بلكه بازار را از وضعيت آشفته رهايي بخشيد و اكنون وضعيت اگرچه هنوز ايده‌آل نيست، ولي بهتر از قبل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون