• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

عدالت و امنيت در ليگ برتر

علي كربلايي

ديشب مراسم قرعه‌كشي ليگ برتر فوتبال ايران در مشهد برگزار و جدول مسابقات مشخص شد. اما هنوز زمان برگزاري مسابقات معلوم نيست. با اينكه مشخص است تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس در هفته چهارم به مصاف هم خواهند رفت، اما معلوم نيست كه هفته چهارم چه زماني برگزار خواهد شد. در مورد چرايي اين نامعلوم بودن، پاسخ واضحي وجود ندارد. مسوولان فدراسيون از برآورده نشدن الزامات و استانداردهاي ورزشگاه‌ها مي‌گويند اما كسي نمي‌گويد چرا در نوزدهمين دوره و دقيقا بعد از هشدارهاي فيفا رعايت الزامات تا اين حد اهميت پيدا كرده است. هرچند، مي‌توان اميدوار بود پاسخ اين پرسش‌ها را در آيين‌نامه انضباطي فيفا جست‌وجو كرد. ماده 13 آيين‌نامه انضباطي فيفا، همان ماده‌ دردسرساز براي فدراسيون فوتبال ايران است. ماده 13، با عنوان «تبعيض»، از چند جهت فوتبال ايران را گرفتار خواهد كرد. اول اينكه فيفا در اين ماده به صراحت از اين مي‌گويدكه هر نوع تبعيض جنسيتي، خلاف قوانين اين نهاد اداره‌كننده فوتبال است و با خاطيان برخورد خواهد شد. بر اساس اين ماده، از بالاترين نهادها مانند فدراسيون فوتبال تا هر شخص مرتبط به فوتبالي كه كنشي تبعيض‌آميز انجام بدهند مشمول جريمه خواهند شد. مساله چالش‌انگيز ورود زنان به ورزشگاه‌ها كه قرار است از مهر ماه امسال در بازي‌هاي ملي حل و فصل بشود، مصداق تبعيض جنسيتي است و جاني اينفانتينو، رييس فيفا به ايران در مورد عواقب حل نشدن اين موضوع در تمام بازي‌ها هشدار داده است. بر اين اساس نه‌تنها ورود زنان به ورزشگاه‌ها براي بازي‌هاي ليگ بايد آزاد شود، بلكه ورود مردان به ورزشگا‌ه‌هاي محل برگزاري ديدارهاي فوتبال زنان نيز بايد آزاد شود.

ضمن اينكه مساله تبعيض، فقط به جنسيت برنمي‌گردد و شعارهاي قوميتي برخي هواداران در بازي‌هاي داخلي و نيز در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا هم مي‌تواند فوتبال ايران را تا مرز تعليق پيش ببرد. جداي از تمام اين نكات، امنيت هواداران موضوعي بود كه در ليگ هجدهم تامين نشد. در چند بازي فصل قبل، سرها شكسته شد و سنگ‌پراني‌ها انجام شد. راه برون‌رفت از تمام اين مشكلات، تجهيز ورزشگاه‌ها به دوربين‌هاي مداربسته و كنترل شديد هواداران در گيت‌هاي ورودي است؛ روشي مرسوم در تمام دنيا كه در فوتبال ايران با تاخيري چند ساله قرار است از اين فصل عملياتي شود. در سال 1363، جام باشگاه‌هاي تهران به دليل خشونت تماشاگران در خيابان‌هاي تهران، پس از خارج شدن‌شان از ورزشگاه شهيد شيرودي، تعطيل شد.

بديهي است كه فدراسيون فوتبال و حتي نهادهاي بالاتر، در زمان وقوع خشونت در ورزشگاه‌ها، ضروري مي‌بينند كه تماشاگران را با روش‌هاي مختلف كنترل كنند. روشي كه امسال قرار است اجرايي شود، مي‌تواند خشونت و ناامني در ورزشگاه‌هاي ايران را به صورت ضربتي كنترل كند و مجرمان را خيلي زود از هواداران عادي جدا كند. در اين صورت، مي‌توان تاخير در برگزاري ليگ برتر را به فال نيك گرفت‌ چرا كه ديگر قرار نيست سري شكسته شود و حقي ستانده نشود. ضمن اينكه كميته انضباطي ديگر نمي‌تواند به بهانه كافي نبودن مدارك با تخلفات هواداران برخي تيم‌ها مماشات كند و با مصلحت‌انديشي در صدور احكامش، فضا را به سمت تنش‌هاي بيشتر ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون