• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

لندن به ائتلاف ضدايراني واشنگتن پيوست

رقص با امريكا از ترس برگزيت

گروه ديپلماسي| دولت تازه‌نفس بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا تلاش مي‌كند فاصله‌اش با كاخ سفيد را كم و كمتر كند. در حالي كه كمتر از يك ماه از تشكيل دولت توسط جانسون در بريتانيا مي‌گذرد به نظر مي‌رسد كه لندن تلاش مي‌كند در ميانه تلاش براي خروج آبرومندانه و كم‌هزينه از اتحاديه اروپا، رابطه خود با متحد سنتي‌اش را بهبود ببخشد. در روزهايي كه توافق هسته‌اي ايران با 1+4 روزهاي بلاتكليفي را پشت‌سر مي‌گذارد و بازماندگان در برجام تلاش مي‌كنند روند كاهش تعهدات برجامي ايران را متوقف كنند، بريتانيا به كمپين سياست فشار حداكثري عليه ايران كه امريكا به راه انداخته پيوست. روز دوشنبه بود كه لندن سرانجام پس از چند بار تكذيب اعلام كرد به ائتلاف دريايي تحت رهبري امريكا با هدف ادعايي تامين امنيت عبور و مرور كشتي‌ها در خليج فارس و تنگه هرمز مي‌پيوندد. هرچند كه اين خبر را وزير دفاع اعلام كرد و به تاييد وزير خارجه كابينه جديد نيز رسيد اما سفارت بريتانيا در تهران در بيانيه مطبوعاتي كه براي رسانه‌ها ارسال كرد مدعي شد موضع انگليس در قبال ايران تغيير نكرده و اين كشور با وجود پيوستن به ائتلاف امريكا با تحريم‌ها عليه ايران همراه نخواهد شد. اين ادعا در حالي مطرح شده كه نفتكش حامل نفت ايران كه توسط دولت بريتانيا در جبل‌الطارق با اتهام تلاش براي دور زدن تحريم‌هاي سوريه توقيف شد همچنان آزاد نشده و مقام‌هاي ايران اين اقدام لندن را در راستاي تبعيت از تحريم‌هاي فرامرزي امريكا دانسته و آن را راهزني دريايي خواندند. تهران و لندن پس از ماجرا در جبل‌الطارق و البته توقيف نفتكش انگليسي در تنگه هرمز به دليل تخلفات دريايي روزهاي پرتنشي را در روابط تجربه مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري فارس، همراهي انگليس با ائتلاف امريكا در حالي اعلام شده كه از ميان سه كشور اصلي عضو اتحاديه اروپا دو كشور ديگر هنوز درخواست امريكا براي پيوستن به ائتلاف دريايي اين كشور را نپذيرفته‌اند. كشورهاي اروپايي از بيم همراه شدن با امريكا در اقدام عليه ايران در خليج فارس اعلام كرده‌اند كه ترجيح مي‌دهند ائتلاف اروپايي براي حفاظت از نفتكش‌هاي خود در منطقه خليج‌فارس تشكيل بدهند. ايران با اين اقدام امريكا يا اروپا مخالفت كرده و حفاظت از سلامت و امنيت دريانوردي در تنگه هرمز را وظيفه تاريخي خود دانسته است.

بريتانيا در حالي براي پيوستن به اين طرح اعلام آمادگي كرده كه تاكنون برخي ديگر از متحدان واشنگتن نظير ژاپن با اين همراهي مخالفت كرده بودند. امريكا پس از توقيف نفتكش انگليسي توسط ايران در تنگه هرمز و اعلام مخالفت لندن به همراهي با ائتلاف مد نظر واشنگتن در واكنشي تحقيرآميز اعلام كرده بود كه حفاظت از نفتكش‌هاي انگليسي يا سعودي در منطقه خليج فارس وظيفه امريكا نيست و لندن مي‌تواند اين كار را به تنهايي انجام بدهد.

پس از اعلام آمادگي بريتانيا براي پيوستن به ائتلاف امريكا، «مايك پمپئو»، وزير خارجه امريكا در مصاحبه با «اسكاي‌نيوز» گفت واشنگتن از بيش از ۶۰ كشور براي شركت در يك ائتلاف دريايي با هدف ادعايي محافظت از تردد كشتي‌ها در خليج فارس دعوت به عمل آورده است.

به گزارش فارس، پمپئو در اين مصاحبه با تكرار ادعاهاي هميشگي ايران را «بزرگ‌ترين حامي تروريسم» توصيف كرد و گفت: «ما مي‌خواهيم اطمينان حاصل كنيم برنامه‌اي جامع در اختيار داريم كه ايران را از انجام كارهايي كه مي‌تواند به بروز درگيري در منطقه منجر مي‌شود- چيزي كه امريكا نمي‌خواهد- منع مي‌كند.»

در همين راستا وزارت دفاع امريكا از تصميم انگليس براي حمايت از آبراه‌ها در خليج فارس و تنگه هرمز و باب‌المندب استقبال كرد. پنتاگون اعلام كرد كه امنيت عبور و مرور دريايي چالشي بين‌المللي بوده و به دنبال همكاري با انگليس و هم‌پيمانان ديگر براي تضمين جريان آزاد تجارت است.

«راب مك اير» سفير بريتانيا در تهران روز گذشته با انتشار تصويري در صفحه توييترش در خصوص آمادگي اين كشور براي پيوستن به ائتلاف دريايي امريكا در خليج فارس نوشت: «وزير امور خارجه بريتانيا تاكيد كرده كه رويكرد بريتانيا نسبت به ايران تغييري نكرده است و اينكه با ايران براي كاهش تنش‌ها و پشتيباني از برجام همكاري خواهد كرد.» اين اظهارات مك اير در حالي بيان مي‌شود كه وي قريب به دو هفته قبل در مصاحبه‌اي اختصاصي با روزنامه اعتماد همراهي با امريكا در سياست فشار حداكثري عليه ايران يا پيوستن به ائتلاف امريكا را رد كرده بود.

 

سفر وزير خارجه بريتانيا به واشنگتن

به گزارش «اعتماد» به نظر مي‌رسد كه دولت بوريس جانسون به دليل فشار داخلي كه نتيجه طولاني شدن دوره برگزيت است تلاش مي‌كند نظر مثبت واشنگتن را جلب كند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش رويترز، «دومينيك راب» وزير امور خارجه انگليس قصد دارد هفته جاري ميلادي با هدف بهبود روابط انگليس با كشورهاي غيراروپايي در آستانه «برگزيت»، به «كانادا»، «امريكا» و «مكزيك» سفر كند. راب همچنين درصدد است تا از اين ديدارها براي بحث درباره موضوعات بين‌المللي كليدي استفاده كند. راب در اين باره به خبرنگاران گفت: «من به دنبال يك ائتلاف قدرتمندتر براي حفظ حاكميت قانون بين‌المللي و رفع موضوعاتي هستم كه امنيت ما را تهديد مي‌كند؛ خواه اين موضوعات به رفتار تهديدآميز ايران يا اقدامات ثبات‌زداي روسيه در اروپا مربوط شود يا خواه به تهديد تروريسم و تغييرات اقليمي مربوط شود.»

به گزارش «اعتماد» پيش‌بيني مي‌شود كه اين اقدام بريتانيا در پيوستن به ائتلاف امريكا در خليج فارس به تطويل پرونده توقيف نفتكش انگليسي در ايران و البته پرونده توقيف نفت ايران در جبل‌الطارق منتهي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون