• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4435 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد

برخيز و اول بكش (251) فصل بيست و چهارم

«فقط يك كليد، خاموش و روشن»- ائتلاف حزب‌الله با حماس

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

اين ديدار ميان فرستادگان حزب‌الله با حماس‌هاي اخراجي بعد از يك‌سري ملاقات‌هايي كه ميان نصرالله، سپاه پاسداران، مغنيه و صفا كه به نوعي وزير امور خارجه سازمان بود، رخ داد. مغنيه، اخراج و رنج حماس را يك هديه الهي مي‌دانست. از نظر او، حزب‌الله مي‌توانست و مي‌بايست از اين فرصت براي توسعه نفوذش فراتر از مرزهاي لبنان استفاده كند؛ شركايي كه لزوما شيعه نبودند. آخر سر او ديگران را قانع كرد.

طبق يك قاعده كلي، شبه‌نظاميان شيعه، با فلسطيني‌هاي مسلمان سني ائتلاف نكرده بودند. اين حركت يك ژست غافلگيرانه براي حماس سني مسلمان بود و حماس در ابتدا خيلي ترديد داشت. براي آنها اين پيوند نمي‌توانست طبيعي باشد اما وضع آنها خيلي نامساعد بود و در عين حال آنها هم از يك دشمن مشترك نفرت داشتند. حماس جواب مساعد داد و در مدت زماني كوتاه كارواني از الاغ‌ها و قاطرها براي‌شان چادرهاي مناسب، لباس‌هاي گرم، دستكش و سوخت و نيز مقدار زيادي غذا و مواد شوينده و بهداشتي ارسال شد.

سپس رسانه‌هاي لبنان از راه رسيدند -برخي از اين رسانه‌ها تحت كنترل حزب‌الله بودند و برخي ديگر داستان‌هاي جذاب را پوشش مي‌دادند- تا به جهان از رنجي كه اخراجي‌ها مي‌كشيدند، خبر بدهند. سپس دستورالعمل‌هاي نظامي و تروريسم آمد. تا آن زمان، حماس تقريبا هيچ آموزشي براي عمليات نظامي يا اطلاعاتي نديده بود، از همين رو، اخراج براي آنها هم يك هديه الهي شد.

افراد مغنيه، كه فرماندهي آنها را برادر زنش، مصطفي بدرالدين برعهده داشت، همراه با دستورالعمل‌هايي، يك منطقه محافظت شده‌اي را نزديك اردوي اخراجي‌ها كه به اندازه كافي دور بود تا از چشمان رسانه‌هايي كه به‌طور مداوم بر‌اي پوشش خبري به آنجا مي‌رفتند پنهان بماند، برپا كردند. در اين ناحيه دروسي درخصوص ارتباطات، شكستن رمز، امنيت ميدان، سلاح‌هاي سبك، پرتاب راكت، جاسوسي و ضدجاسوسي، جنگ شهري و نبرد تن به تن، داده مي‌شد. مدرسان مغنيه تحت تاثير يك مهندس برق بيست و هشت ساله‌اي از شمال كرانه باختري قرار گرفتند كه فارغ‌التحصيل دانشگاه بيرزيت بود. نام او يحيي آيش بود كه به درستي به «مهندس» مشهور شد. متخصصان حزب‌الله به او ياد دادند كه چطور از اقلام داخلي كه خريد آنها آسان است، به‌طور مخفي مواد منفجره بسازد، چگونه با استفاده از ميخ و پيچ گلوله‌هاي انفجاري مرگ‌آور بسازد و چطور خودروهاي بمبي درست كند. خود مغنيه شخصا به اردوگاه آمد تا با آيش و چند تن از رفقايش درباره روش‌هايي كه با آن مي‌توان نامزدان بالقوه براي بمب‌گذاري انتحاري را انتخاب و استخدام كند صحبت كرد؛ اينكه چطور به آنها نزديك شوند و چطور فرآيند حساس و سخت ترغيب آنها براي انجام اين عمل مرگ‌آور را پيش ببرند.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون