• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4435 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد

رييس سازمان بهزيستي كشور:

معلول در صورت نبود مناسب‌سازي در خانه محبوس مي‌شود

رييس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به حادثه سقوط يك نابينا در چابهار به دليل نبود حفاظ روي پل عابر پياده و اهمال پيمانكار، گفت: «همين خبر و اهمال‌كاري‌ها در مناسب‌سازي، مي‌تواند موجب شود تا فرد داراي معلوليت در خانه محبوس شود.»

وحيد قبادي دانا ديروز و در هشتمين جلسه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور افزود: «نكات ‌ريزي در حوزه مناسب‌سازي در سيستم حمل‌ونقل و معابر وجود دارد كه بايد رعايت شود. همچنين سازو كارهاي لازم براي تدوين اصول مناسب‌سازي بايد در تمام نقاط كشور برقرار باشد.»

به گزارش ايرنا، او با اشاره به قانون جامع حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت گفت: «كميته‌اي در اين قانون براي پيگيري و نظارت بر اجراي قانون پيش‌بيني شده كه تاكنون تشكيل نشده است. رياست اين كميته برعهده معاون اول رييس‌جمهور و اعضاي آن، چند تن از وزرا خواهند بود؛ نخستين جلسه تشكيل اين كميته طي هفته‌هاي اخير با حضور اسحاق جهانگيري معاون رييس‌جمهور برگزار خواهد شد. بهزيستي نيز مكلف است گزارش عملكرد وزارتخانه‌ها را ارايه كند كه آنها تا چه حد در حوزه مناسب‌سازي، برنامه اجرايي داشته‌اند.»

قبادي دانا، گفت: «سياست بهزيستي اين نيست كه مراكز نگهداري را گسترش دهد و آسايشگاه‌ها را بزرگ‌تر كند بلكه هدف اصلي ما اين است كه فرد داراي معلوليت، زندگي به‌طور مستقل همراه منزلت در بستر جامعه و خانواده را تجربه كند بنابراين مناسب‌سازي در برنامه‌هاي بهزيستي حياتي است كه بخشي از آن نيز جزو وظايف دستگاه‌ها به شمار مي‌رود. سازوكارهاي مناسب‌سازي كه تدوين و مصوب مي‌شود، بايد قابليت اجرايي داشته باشد و يكي از پيشنهادات براي ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي اين است كه مكان‌هاي فاقد مناسب‌سازي لازم، شناسايي و به مسوولان مرتبط اطلاع‌رساني شود.»

رييس سازمان بهزيستي با انتقاد از وضعيت مناسب‌سازي فرودگاه‌ها و نبود خدمات ويژه معلولين در اين اماكن گفت: «به گفته يكي از افراد داراي معلوليت نخاع گردن كه به كربلا سفري داشت، وضعيت مناسب‌سازي و خدمات ويژه معلولان در فرودگاه نجف با وجود محدوديت‌ها از فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) بهتر است.»

قائم‌مقام دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور هم در اين جلسه گفت: «شرايط واگن قطارها به عنوان پرمشتري‌ترين سيستم حمل‌ونقل كشور به هيچ‌وجه مناسب وضعيت معلولان و واجد پذيرش آنان نيست. در حالي كه فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي راه‌آهن براساس ماده پنج قانون مكلف به مناسب‌سازي هستند.»

سيدحسين خادم حسيني افزود: «اين مساله در طرح پژوهشي بررسي وضعيت مناسب‌سازي در دسترس‌پذيري ايستگاه‌هاي راه‌آهن و فرودگاه‌هاي كشور با بررسي ۱۰۴ ايستگاه قطار و ساختمان‌هاي اداري مربوطه و ۵۴ فرودگاه و ساختمان اداري، مشخص شده است. در اين زمينه مذاكرات مقدماتي با مسوولان سيستم حمل‌ونقل ريلي كشور داشتيم؛ حتي مسوولان راه‌آهن نمي‌دانستند كه مناسب‌سازي قطارها در آيين‌نامه آنها ذكر شده اما جزو آيين‌نامه‌هاي غفلت‌شده قرار گرفته است. با وجود اين وضعيت ايستگاه‌ها براي افراد داراي معلوليت مناسب است اما برخي ايستگاه‌هاي راه‌آهن وضعيت مناسبي ندارند. به‌طور مثال ايستگاه سمنان كه به عنوان ايستگاهي كه مسافران تهران- مشهد در آن نماز مي‌خوانند، مشخص شده به‌شدت مورد اعتراض جامعه هدف بهزيستي است. در ارزيابي ورودي ساختمان‌هاي فرودگاه‌هاي كشور نيز مشخص شد كه فرودگاه‌ها در اين زمينه تا ۹۷ درصد آمادگي دارند اما براي ارايه خدمات ويژه معلولان فقط ۴۰ درصد آمادگي دارند كه متاسفانه رقم خوبي نيست. در زمينه ارايه خدمات ويژه به معلولان حتي خودم شاهد بودم كه در پروازي معلولان از پرواز به خاطر نبود اين خدمات، بازماندند در حالي كه فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي راه‌آهن براساس ماده پنج قانون مكلف به مناسب‌سازي هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون